סגור

הרוויח ממדיניות הפד? סגן יו"ר הבנק המרכזי בארצות הברית מתפטר אחרי תצהיר בעייתי

ריצ'רד קלרידה, המשמש בבנק כמספר שתיים אחרי היו"ר ג'רום פאוול, הגיש את התפטרותו לנשיא ארצות הברית שבועיים לפני סיום כהונתו; בתצהיר שהגיש השמיט פרטים על מהלכים פיננסיים שעשה לביתו - רגעים לפני הכרזת הבנק על סיוע למשק בתחילת משבר הקורונה

סגן יו"ר הבנק המרכזי בארצות הברית ריצ'רד קלרידה (Richard Clarida), ומי שנחשב ליד ימינו של היו"ר ג'רום פאוול, התפטר מתפקידו ויעזוב את הבנק כבר ביום שישי הקרוב, 14.1, שבועיים לפני סיום כהונתו הרשמית. באתר CNN דיווחו כי התפטרותו של קלרידה התקבלה לאחר דיווחים על תצהיר פיננסי בעייתי שהגיש ב-2020.


בתצהיר מ-2020 ציין כי רכש קרן מניות ב-27.2.20. אך בתצהיר מעודכן מסוף דצמבר האחרון תיקן קלרידה כי כבר החזיק קודם בקרן, ובכלל מכר את אחזקתיו בה ב-24 בפברואר 2020, זאת לפני שרכש אותה חזרה שלושה ימים מאוחר יותר ב-27.2. הרכישה החוזרת בוצעה יום אחד בלבד לפני שבבנק המרכזי (בו שימש כמספר שתיים כאמור אחרי היו"ר פאוול) הכריזו על צעדי החירום לחיזוק שוקי ההון, על רקע פרוץ משבר הקורונה. קלרידה טוען כי מדובר ב"שגיאה של היסח הדעת".

1 צפייה בגלריה
ריצ'רד קלרידה סגן יו"ר פד פדרל ריזרב
ריצ'רד קלרידה סגן יו"ר פד פדרל ריזרב
ריצ'רד קלרידה, סגן יו"ר הפדרל ריזרב
(צילום: רויטרס)

התפטרות קלרידה נעשית שבועיים לפני סיום כהונתו הרשמית ב-31 בינואר. נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן כבר הכריז על מינויה של לייל בריינרד כמי שתחליף אותו בדירקטוריון הבנק. במכתב ההתפטרות ששלח לביידן ציין קלרידה כי היה "זה כבוד גדול וזכות ענקית" לעבוד בפד והוא "גאה" שהיתה לו ההזדמנות לעזור לעצב את המדיניות של הבנק המרכזי.
מועד העזיבה פירושו שקלרידה לא ישתתף בוועידת השוק הפתוח של הבנק בסוף החודש, שם ידונו הבכירים בעיתוי העלאת הריבית במהלך 2022 ובזירוז צמצום הרכישות שהבנק מבצע, במטרה לבלום את האינפלציה הגוברת.
בתוקף תפקידו הוביל קלרידה את גיבוש מסגרת המדיניות המוניטרית ב-2019, ושימש כיועץ בכיר ליו"ר הבנק ג'רום פאוול. האחרון מסר בהצהרה כי עבודתו של קלרידה "תותיר חותם מתמשך בתחום הבנקים המרכזיים". בעקבות ההערכה שביצע קלרידה למדיניות המוניטרית אומצה גישה חדשה במסגרתה בפד לא מתכוונים להגיב יותר לנתוני תעסוקה גבוהים בציפייה לאינפלציה גבוהה, אלא ימתינו לעליות המחירים הממשיות.
כהונתו של קלרידה בפד החלה בספטמבר 2018, והוא מונה לתפקיד על ידי הנשיא לשעבר דונלד טראמפ. הוא שימש לפני כן כמרצה לכלכלה באוניברסיטת קולומביה וכמנהל בחברת ההשקעות פימקו.
כזכור, בכירים נוספים בבנק, ובהם פאוול עצמו, אינם חפים מחשד לאי בהירות בנוגע לאחזקות הפיננסיות שלהם. בספטמבר האחרון פורסם ב-CNBC כי היו"ר ושני בכירים נוספים החזיקו באג"ח זהות לאלו שהחזיק הפד. לפי בדיקת CNBC, יו"ר הפדרל ריזרב החזיק אג"ח מוניציפליות זהות לכאלו שרכש הבנק.
נשיא הבנק של בוסטון ונשיא הבנק של ריצ'מונד החזיקו בקרנות נדל"ן ובאג"ח קונצרניות. האחזקות לא מהוות הפרה של החוק - אך מעלות שאלות אתיות בנוגע למדיניות ניגודי עניינים ופיקוח על הבכירים בפד.