סגור
קן גריפין מייסד מנכ"ל קרן גידור סיטאדל Citadel
קן גריפין מייסד סיטאדל (צילום: בלומברג)

כך הפך הסטודנט שסחר במניות מהחדר במעונות, למשקיע שהשיג הרווח הגדול בהיסטוריה

קרן הגידור סיטאדל שמנהל קן גריפין הרוויחה 16 מיליארד דולר ב-2022 - הרווח הגבוה בתולדות תעשיית קרנות הגידור, שמהווה 70% מהרווח המצרפי של 20 הקרנות הגדולות בארה"ב. בכך ניפץ גריפין את השיא של ג'ון פולסון. הקרן המרכזית של סיטאדל השיגה תשואה של 38% בשנה זו - והיא לא לבד. כך הפכו קרנות המולטי-אסטרטגיה למשאבת הכספים של ענף קרנות הגידור

קן גריפין השאיר את ג'ון פולסון מאחור: שנת 2022 הייתה שנה קשה בשווקים. זו כבר אמירה שחוקה ונדמה שכולם יודעים לדקלם את המספרים שמסמלים זאת – הביצועים של מדדי הדגל בארה"ב: מדד נאסד"ק, עתיר מניות הטכנולוגיה, נפל ב־33% ומדד S&P 500, שכולל את החברות הגדולות ביותר, צנח ב־19.4%, במה שהייתה השנה הקשה ביותר בשווקים מאז המשבר הכלכלי העולמי של 2008.
שנה קשה שכזו אמורה להיות שעתן היפה של קרנות הגידור, אותן קרנות מתוחכמות שנוקטות בשלל אסטרטגיות השקעה במטרה להשיא תשואה עודפת על השוק, בעיקר כשהשוק יורד באופן דרמטי. בכל הנוגע לתעשייה האמריקאית, שבה מנוהלים נכסים בהיקף של כ־3.8 טריליון דולר, קרנות הגידור סיפקו את הסחורה – ובעיקר הגדולות שבהן. וזה לא דבר מובן מאליו. למעשה, זו השנה הראשונה מאז 2018 שבה קרנות הגידור הגדולות הביסו את קרנות הגידור הקטנות.
הדבר עולה כשבוחנים את הביצועים של שני מדדים: מדד HFRI Fund Weighted, שעוקב אחר קרנות הגידור האמריקאיות ומעניק להן משקל שווה, ומדד HFRI Asset Weighted, שעוקב אחר קרנות הגידור האמריקאיות אבל נותן משקל גדול יותר לקרנות הגדולות. המדד הראשון ירד ב־4.25% במהלך 2022 ואילו המדד השני הניב תשואה חיובית של 0.97%. במילים אחרות, קרנות הגידור הכו את השוק, והגדולות עשו זאת בצורה משמעותית יותר. לשם השוואה, ב־2021, שבה הקרנות התקשו להכות את השוק, המדד הכללי עלה ב־10.2%, בעוד המדד שמעניק משקל גדול יותר לקרנות הגדולות עלה ב־7.4% בלבד.
מנתונים של חברת LCH, שהיא למעשה קרן שמשקיעה בקרנות גידור, שפורסמו ב"בלומברג" עולה שאת עיקר הרווחים עשו קרנות הגידור הגדולות ביותר. 20 הקרנות הגדולות בארה"ב, שחולשות על כ־20% מנכסי התעשייה, הרוויחו עבור המשקיעים שלהן 22.6 מיליארד דולר ב־2022. זאת בשעה שכלל הקרנות בענף הפסידו 208 מיליארד דולר. הנתונים של LCH מחדדים את התמונה שעולה מהמדדים של HFR. לפי הנתונים האלו, 20 קרנות הגידור הגדולות השיאו תשואה ממוצעת של 3.4% בשנה שחלפה, בעוד יתר הקרנות הציגו תשואה שלילית ממוצעת של 8.2%.
מה נשתנה? שנה יוצאת דופן: במונחים אבסולוטיים, מי שהניבה את הרווח הגדול ביותר עבור המשקיעים שלה היא קרן הגידור סיטאדל שמנוהלת על ידי קן גריפין. היא הרוויחה עבור המשקיעים שלה 16 מיליארד דולר ב־2022. כלומר, היא לבדה אחראית על 70% מהרווח של 20 קרנות הגידור הגדולות. מדובר ברווח השנתי הגדול בתולדות תעשיית קרנות הגידור, והוא גבוה במיליארד דולר מהרווח של קרן הגידור של ג'ון פולסון, שנושאת את שמו, שהרוויחה 15 מיליארד דולר בשנת 2007 בזכות הימור נועז נגד המשכנתאות שעמדו בליבו של משבר הסאב־פריים.
סיטאדל היא קרן הגידור השנייה בגודלה בארה"ב, במונחי נכסים מנוהלים (62.3 מיליארד דולר, נכון לסוף 2022). מעליה ניצבת ברידג'ווטר, שהוקמה על ידי ריי דליו ומנוהלת על ידי הישראלי ניר בר־דעה, עם נכסים של 80.6 מיליארד דולר. ברידג'ווטר, שהיא למעשה קרן הגידור הגדולה בעולם, הניבה למשקיעים שלה רווחים בהיקף של 6.2 מיליארד דולר ב־2022 – מה שממקם אותה במקום השלישי בטבלה. במקום השני ניצבת קרן DE Shaw, שמנהלת נכסים בהיקף של 43.2 מיליארד דולר, עם רווחים של 8.2 מיליארד דולר בשנה שחלפה.

1 צפייה בגלריה
אינפו גדול יותר זה טוב יותר בעולם קרנות הגידור
אינפו גדול יותר זה טוב יותר בעולם קרנות הגידור
גדול יותר זה טוב יותר בעולם קרנות הגידור

סיטאדל, DE Shaw וברידג'ווטר, בדומה לקרנות גידור אחרות, הן למעשה חברות שמנהלות קרנות גידור שונות. הרווחים המדוברים הם הרווחים הכוללים של החברה. ביצועי הקרנות השונות אינם זהים, מן הסתם. כך, הקרן המרכזית של סיטאדל, וולינגטון, הניבה למשקיעים תשואה של 38.1% ב־2022. הקרן שלה שממוקדת במניות הניבה תשואה של 21.4%. הקרן הגדולה ביותר של DE Shaw עלתה ב־24.7% בעוד קרן אחרת, קטנה יותר, עלתה ב־20%.
הביצועים העדיפים של הקרנות הגדולות הן במידה רבה תוצאה של יתרון לגודל. על פי רוב, קרנות גידור קטנות, או קטנות יחסית, ממוקדות באסטרטגיות השקעה ספציפיות. למשל, השקעה במניות ופוזיציות לונג/שורט. קרנות הגידור הגדולות הן כאלו שבמקרים רבים מגדירות את עצמן כקרנות של מאקרו או מולטי־אסטרטגיה. כלומר, הן נוקטות בעירוב של אסטרטגיות ואפיקי השקעה שונים – החל ממניות ואג"ח ועד לסחורות, מט"ח וחוזים עתידיים - ומשקיעות גם באמצעות אפיקים טכנולוגיים משוכללים דוגמת מחשוב קוואנטי ואלגוריתמים, מה שמאפשר להן להרוויח מאלפי פעולות שמבצעים מחשבים בפרקי זמן של שניות בודדות; וזאת בנוסף לשימוש שהן עושות בצוותי השקעה ומחקר גדולים. סיטאדל, DE Shaw ומילניום הן קרנות כאלו. ברידג'ווטר היא קרן שממוקדת בהשקעה לפי מהלכי מאקרו, תחום שגם הוא מערב אסטרטגיות השקעה מגוונות.
לא תמיד זה משתלם. כאמור, בשנים האחרונות קרנות הגידור הקטנות הן אלו שהפגינו ביצועים עודפים. זה גם עניין מתמטי של יתרון לקוטן, שכן ככל שהיקף הנכסים המנוהלים קטן יותר, קל יותר, לכאורה להשיג תשואה גבוהה יותר, שכן המחט זזה בקלות רבה יותר לאור מספר פוזיציות קטנות יותר שהתגלו כמוצלחות; בעוד שכשמדובר בהיקף נכסים גדול מאוד, דרוש מספר רב יותר של פוזיציות, ובהיקף כספי גדול יותר, שיניבו תשואה גבוהה במיוחד על מנת להתברג בצמרת הטבלה.
מה נשתנה? 2022 הייתה שנה תנודתית במיוחד ויוצאת דופן בשווקים הגלובליים. אם באופן מסורתי מניות ואג"ח נעו בכיוונים מנוגדים, הרי שבשנה שחלפה כמעט כל הנכסים נעו בכיוון אחד – למטה, ובכך הקשו על קרנות גידור שממוקדות באסטרטגיות ספציפיות להשיא למשקיעים רווחים.
בדרך לשוויון היסטורי: הדבר לא נעלם מעיני המשקיעים בקרנות הגידור, ועם רוח גבית ממשבר הקורונה, הם נהרו לקרנות המולטי־אסטרטגיה. לפי נתונים של eVestment, בינואר־אוקטובר 2022 זרמו לקרנות המולטי־אסטרטגיה 13.7 מיליארד דולר, בעוד יתר הקרנות ספגו פדיונות של 88 מיליארד דולר – בהובלת הקרנות שממוקדות באסטרטגיה של לונג/שורט, שאיבדו 32.3 מיליארד דולר – כך שהתעשיייה כולה התכווצה ב־74.7 מיליארד דולר במונחי נכסים במהלך השנה הזו. מדובר על המשך המגמה של 2021, אז המשקיעים הזרימו לקרנות המולטי־אסטרטגיה 21 מיליארד דולר, בעוד יתר הקרנות ספגו פדיונות של 7 מיליארד דולר, כך שנכסי תעשיית קרנות הגידור בשנה זו צמחו בכ־14 מיליארד דולר.
כתוצאה מהמגמה הזו, שנמשכת זה מספר שנים, נכון לסוף אוקטובר האחרון, היקף הנכסים שמנהלות קרנות הגידור שפועלות בשיטת המולטי־אסטרטגיה (653 מיליארד דולר) הדביק לראשונה את היקף הנכסים שמנהלות קרנות הגידור שממוקדות באסטרטגיה של לונג/שורט (660 מיליארד דולר). וזה לא שהפער בין שתי הקטגוריות היה מצומצם קודם לכן. לשם השוואה, בתחילת העשור הקודם, ב־2011, קרנות הגידור שמשקיעות במניות באסטרטגיה של לונג/שורט ניהלו נכסים בהיקף של 548 מיליארד דולר – יותר מפי 2 בהשוואה לנכסים של קרנות המולטי־אסטרטגיה, שניהלו אז 267 מיליארד דולר.

האיש מאחורי סיטאדל: הציב צלחת לוויין על הגג כדי להתחיל לסחור, וכיום מחזיק בבתים היקרים בארה"ב

קן גריפין הקים את קרן הגידור סיטאדל ב־1990, אך כבר ב־1987 לסחור במניות מחדר המעונות שלו באוניברסיטת הרווארד. לפי הסיפורים, הוא הציב צלחת לווין על גג הבניין כדי לקבל מידע בזמן אמת על מחירי המניות.
כיום הונו האישי מוערך ב־32.2 מיליארד דולר, לפי פורבס, והוא נחשב גם לפילנתרופ גדול, שתרם עד כה 1.5 מיליארד דולר למטרות שונות, כולל 150 מיליון דולר לאוניברסיטת שיקגו שבעקבותיהם החוג לכלכלה נקרא על שמו. גריפין גם ידוע בתרומותיו לפוליטיקה, ובעיקר למועמדים מהמפלגה הרפובליקנית שבה הוא תומך. באוקטובר דיווח CNBC שהוא היה אחד התורמים הגדולים ביותר לקמפיין בחירות אמצע הקדנציה שהתקיימו בנובמבר. הוא תרם 50 מיליון דולר למועמדים רפובליקנים, תרומה שנחשבת לאחת הגדולות ביותר מטעם תורם אחד. "קן רוצה לקדם את המועמדים המוכשרים ולהרחיב את בסיס המפלגה כדי שתייצג בצורה טובה יותר את המדינה שלנו", מסרה אז דוברת סיטאדל. "הוא תומך במנהיגים שיתמקדו בחינוך, יצירת מקומות עבודה, בטיחות ציבורית ובהגנה לאומית חזקה כך שלכל אדם ואדם תהיה גישה לחלום האמריקאי".
ביוני האחרון הודיעה סיטאדל כי היא מעבירה את המטה העולמי שלה משיקגו למיאמי. בסוכנות הידיעות רויטרס דיווחו בשעתו כי ההחלטה על המעבר התקבלה בשל האקלים הידידותי לעסקים במדינה והטבות המס המוצעות, זאת לעומת חששות בשל שיעורי הפשע העולים בשיקגו. "אני נרגש מכך שעברתי ביחד עם משפחתי למיאמי, ומצפה בכיליון עיניים להרחבה מהירה של סיטאדל בעיר העשירה בגיוון ומלאה באנרגיה", כתב גריפין לעובדים בהודעה על שינוי המיקום. מטה הקרן שכן בשיקגו במשך שלושה עשורים, והועסקו בו כאלף עובדים. 4,000 עובדים נוספים מועסקים ב־17 משרדי הקרן שממוקמים ברחבי העולם. "קשה יותר ויותר לשמור על שיקגו, עיר שיש בה כל כך הרבה אלימות, כמטה העולמי שלנו", אמר גריפין באוקטובר 2021 בכנס כלכלי בשיקגו. "כלומר, שיקגו היא כמו אפגניסטן, ואפילו ביום טוב זו בעיה". עוד קודם לכן עבר גריפין עצמו, יחד עם משפחתו, להתגורר במיאמי, וכך שלל מעצמו את תואר האדם העשיר ביותר במדינת אילינוי.
סיטאדל בונה מגדל משרדים חדש עבורה במרכז הפיננסי של מיאמי בעלות מוערכת של 286.5 מיליון דולר. הבנייה של המגדל בן 28 הקומות צפויה להיארך מספר שנים. באוגוסט האחרון רכשה חברה־בת של סיטאדל גם בניין ששוכן מול הבניין העתידי שלה תמורת 20 מיליון דולר. כמו כן, בחודש שעבר עברה הקרן לבניין המשרדים החדש שלה בניו יורק. חוזה השכירות נחתם כבר בתחילת 2016, זמן קצר לאחר תחילת הבנייה, ובאותה תקופה היה לחוזה השכירות היקר ביותר בהיסטוריה של העיר.
לגריפין (54) יש גם פורטפוליו פרטי גדול של נדל"ן למגורים. כך, בספטמבר הוא רכש אחוזה בפלורידה במחיר של 107 מיליון דולר. זו הייתה עסקת הנדל"ן למגורים היקרה ביותר בפלורידה, לא כולל פאלם ביץ'. לפי הדיווחים, בבעלותו נדל"ן מסחרי ונדל"ן למגורים בשווי של 1.3 מיליארד בדרום פלורידה. בנוסף לכך יש לו בתים גם בניו יורק, שיקגו ולונדון. בינואר 2019 גריפין היה אחראי לעסקת הנדל"ן למגורים היקרה ביותר עד אז בארה"ב כששילם 238 מיליון דולר על דירת פנטהאוז במגדל דירות בניו יורק.