סגור

התעשייה האווירית עדיין מחפשת את עסקאות הענק מהמלחמה באוקראינה

הרבעון השני הציג קיפאון בהכנסות וירידה ברווח, אך החברה עדיין מציגה השנה תוצאות שיא במחצית הראשונה של 2022 בזכות הרבעון הראשון; הציפיות למגה עסקאות ביטחוניות באירופה טרם התממשו, אבל המנכ"ל בועז לוי עדיין אופטימי; היו"ר עמיר פרץ: ההנפקה תצא לפועל ב-2023

אחרי אלביט מציגה גם התעשייה האווירית רבעון שני חלש יותר מהראשון ב-2022, עם ירידה של 12% ברווח הנקי ל-51 מיליון דולר, ועלייה של אחוז אחד בלבד במכירות, ל-1.2 מיליארד דולר. בחברה מנמקים את הירידה ברווח בתשלומי מסים חד פעמיים.
למרות זאת, בזכות הרבעון הראשון המוצלח, יצרנית המערכות לתעשיית הביטחון עדיין מציגה מחצית ראשונה בתוצאות שיא, עם עלייה של 9% בהכנסות ל-2.4 מיליארד דולר, ורווח נקי של 129 מיליון דולר - צמיחה של 29% לעומת המחצית הראשונה של 2021.
התוצאות עדיין לא משקפות את הדיבידנד שתשלם השנה תע"א למדינה, בסך 655 מיליון שקל, ויוכר ברבעון בשלישי. התוצאות לא משקפות עדיין גם את הבונוס לעובדים שמתכוונת החברה לשלם בגין רווחיה עוד ב-2021, בשווי כמה עשרות מיליוני דולרים, ואמור לשמש כתקדים לתשלום בונוס על רווחים גם בשנים הבאות.
למרות הציפייה לזינוק גדול ברכש הביטחוני של מדינות אירופה בעקבות המלחמה באוקראינה והחשש מפעילויות עוינות נוספות של רוסיה, המכירות של התע"א באירופה גדלו ברבעון השני רק ב-12%, ל-183 מיליון דולר, צמיחה בשיעור נמוך יותר מאשר ברבעון הראשון השנה.
הציפיות למגה עסקאות עם גרמניה, למשל, לרכישת מערכות הגנה אווירית כמו חץ-3, טרם התממשו. עם זאת, בועז לוי, מנכ"ל התע"א, אמר לכלכליסט כי "אני מעריך שהעסקה הזאת תיחתם בפרק זמן סביר".
תע"א ממשיכה להישען על מכירות החטיבות הצבאיות שלה, שמייצרות מערכות הגנה אווירית, מטוסים ללא טייס ולוויינים, שירדו ברבעון השני באחוז אחד ל-959 מיליון דולר. המכירות של חטיבת התעופה שפונה לשוק האזרחי ירדו ב-3%, ל-320 מיליון דולר, בעיקר בגלל ירידה במכירות רכיבים ליצרניות מטוסים אחרות שמייצרת החטיבה.
הרווח הנקי של החטיבות הצבאיות ברבעון השני הסתכם בכ-82 מיליון דולר, עלייה של 17%, ושל חטיבת התעופה היה 22 מיליון דולר, אחרי הפסד של 6 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. חטיבת התעופה הייתה במשך שנים מקור קבוע להפסדים, אך השנה מציגה שני רבעונים רווחים ברציפות, עניין שלא זכור כבר עשרות שנים.
נקודה אופטימית בדוחות הייתה צבר ההזמנות של תע"א, שהגיע לשיא של 14.1 מיליארד דולר בסוף הרבעון השני, לעומת 14 מיליארד בסוף הרבעון הראשון, ו-13.4 מיליארד דולר בסוף 2021.
העיכוב בהנפקת 25% ממניות החברה פוגע בחברה שהייתה אמורה לקבל מהמהלך כמיליארד שקל לרכש, מחקר ובפיתוח, ולהפחית את שיעור המסים שהיא משלמת. כחברה בבעלות ממשלתית מלאה מחויבת תע"א במס חברות בשיעור של 23%, ואינה זוכה להטבות החוק לעידוד השקעות הון, שיפתחו בפניה ברגע שגורם פרטי יחזיק בנתח ממנה, מה שיפחית את שיעור המס ל-6 עד 15 אחוזים.
יו"ר תע"א עמיר פרץ, אמר לכלכליסט כי "אנחנו ממשיכים לקדם את ההנפקה, השלמנו את התהליכים מול משרדי הביטחון, האוצר ורשות החברות, ואנחנו ממתינים לצו חיסיון ממשרד המשפטים. בחרנו חתמים, ואני מעריך שבתוך חודשיים נצא ליעד, וההנפקה תצא לפועל ב-2023".