סגור

מבנה תקים חוות שרתים בישראל עם קרן ריט אמריקאית

חברת הנדל"ן המניב תפעל בשותפות עם קרן הריט דיגיטל ריאלטי להקמת מרכזי נתונים, כשכל אחת מהחברות תשקיע הון ראשוני של עד 50 מיליון דולר. המרכז הראשון צפוי לקום בפתח תקווה על קרקע שמחזיקה מבנה

קבוצת הנדל"ן המניב מבנה הודיעה על הקמת שותפות עם קרן הריט האמריקאית דיגיטל ריאלטי בתחום חוות השרתים (דאטה סנטרס) שתיקרא דיגיטל מבנה. השותפות, בחלקים שווים בין הצדדים, תפעל לרכישה, הקמה, ניהול, מימון, פיתוח, השכרה ותפעול של מרכזי נתונים ברחבי הארץ, וכל אחת מהחברות תשקיע בה הון ראשוני בהיקף של עד 50 מיליון דולר.
דיגיטל ריאלטי, שנכללת במדד S&P 500 לפי שווי שוק של 37 מיליארד דולר, היא ספקית של מרכזי נתונים, שירותי ענן, ופתרונות שיתוף וקישוריות, ומפעילה, כולל בשותפויות, יותר מ־290 מרכזי נתונים ב־26 מדינות, רובם (61%) בצפון אמריקה.
במסגרת השותפות בין השתיים, דיגיטל ריאלטי תהיה אחראית על שירותי תכנון, עיצוב וניהול מרכזי הנתונים, שירותי אחסון נתונים, פיתוח קהילת משתמשים וקשרים עם הלקוחות. מבנה, שלה עתודות קרקע בפיזור נרחב בישראל, מיועדת לספק לשותפות את הקרקעות והנכסים, ולעסוק בתכנון ורישוי, ובפיתוח, הקמה וניהול של המרכזים.
דודו זבידה, מנכ"ל מבנה נדל"ן, שוחח אתמול עם "כלכליסט" וציין כי מבנה הצליחה לרתום לשותפות בחלקים שווים שחקן בינלאומי משמעותי שמתמחה בהפעלת מרכזי נתונים, וכי כניסתו של שחקן בגודל של דיגיטל ריאלטי לפעילות בישראל מהווה הבעת אמון מצדה במבנה שמביאה לשותפות יכולת פיננסית גבוהה, מאתר קרקעות ונכסים גדול ויכולת ניהולית איכותית, ואף הבעת אמון במשק הישראלי בכלל.
לדברי זבידה, לעומת חברות אחרות שמקימות או מתפעלות בישראל מרכזי נתונים, דיגיטל ריאלטי מביאה לשותפות ניסיון ייחודי ביכולת האפיון והניהול של אותם מרכזים, על בסיס הניסיון התפעולי שצברה מפעילותה הענפה בתחום. זאת, לצד יכולת להפעיל את אותם המרכזים לא רק עבור לקוח בודד אלא עבור מגוון לקוחות, ולא רק במתן האפשרות לשמירת ארכיב נתונים אלא גם ביישום של ממשקים שונים בנתונים.
השותפות מתכוונת לתכנן ולהקים את מרכז הנתונים הראשון שלה בפתח תקווה, בקרקע שמחזיקה מבנה. המתחם המתוכנן יכלול שני מבנים בשטח של כ־20 אלף מ"ר ובהספק של יותר מ־15 מגה־ואט. תחילת הבנייה מתוכננת במהלך 2023. לדברי זבידה, בכוונת השותפות להקים ולהפעיל לאורך זמן שניים־שלושה מרכזי נתונים. לפי הערכות בשוק, ההשקעה הנדרשת להקמת כל מרכז עשויה להגיע להיקף של 400-300 מיליון דולר.
תחום מרכזי הנתונים נמצא בשנים האחרונות בפריחה וחברות רבות מעורבות בו. הביקוש נובע מהצריכה הגוברת בישראל ובכלל של שירותים דיגיטליים ועלייה בכוחן של חברות הטכנולוגיה, לצד הכניסה של ענקיות הענן הגלובליות מיקרוסופט, אורקל, אמזון וגוגל לשוק הישראלי והקמת אתרי מרכזי נתונים מקומיים על ידן, כחלק מכך בעקבות מכרז נימבוס הממשלתי שבו זכו אמזון וגוגל ובמסגרתו כל אחת מהן מקימה שלושה אתרים מקומיים. בנוסף, מזוהה ניסיון של חברות נדל"ן מניב להיכנס לתחום.
כך, לפני מבנה, קבוצת עזריאלי רכשה ביולי 2021 חברת דאטה סנטרס נורווגית בשם גרין מאונטיינס בעסקה בהיקף של 2.8 מיליארד שקל. החברה הנורווגית הפעילה, נכון למועד הרכישה, שלוש חוות שירותים בנורווגיה, בחוזים עם לקוחות שונים בהיקף של 24 מגה־ואט. עזריאלי מחזיקה גם ב־24% מחברת קומפאס הקנדית, המפעילה חוות שירותים בצפון אמריקה. מבנה נסחרת כיום לפי שווי שוק של 7.6 מיליארד שקל. מנייתה ירדה מתחילת השנה ב־28% לעומת מדד ת"א־נדל"ן שירד ב־23%.