סגור

בלי הכנסות ועם הערת עסק חי: הירוק של טאיזו בדרך לבורסה

הינומן, מפתחת ירק הסופר־פוד מנקאי, רוצה לגייס בבורסת תל אביב 40 מיליון דולר ושואפת לשווי של 120-100 מיליון דולר. הסכם עם תאגיד מזון גדול יפני כבר יש, והמנקאי שגדל בקיבוץ בארי מיועד לשיווק מסחרי עם שטראוס בשנה הבאה

תחום הסופר־פוד ממשיך לבעבע ולייצר עניין בשוק ההון המקומי. חברת הינומן, המפתחת את ירק הסופר־פוד מנקאי (Mankai), פרסמה טיוטת תשקיף בדרך להנפקה בבורסת תל אביב. "כמיטב המסורת" בתחום הטכנולוגי, הינומן מגיעה ללא כל היסטוריה של הכנסות ועם הערת עסק חי מרואי החשבון של החברה.
אולם, יש לה הסכם עם תאגיד מזון גדול ביפן והיא תתחיל לשווק את הסופר־פוד שלה בארץ באופן מסחרי עם שטראוס בתחילת השנה הבאה. הינומן רוצה לגייס סכום שמוערך ב־40-30 מיליון דולר. השווי טרם נקבע אולם בחברה שואפים ל־120-100 מיליון דולר. פועלים אי.בי.אי ואפסילון חיתום מובילות את ההנפקה.


יו"ר החברה הוא אילן כהן, מנכ"ל משרד ראש הממשלה בתקופת אריאל שרון המשמש כחבר דירקטוריון בישראכרט. המנכ"ל והמייסד רון סלפטר, עורך דין בהשכלתו שהתמחה ביפן, עוסק בבנקאות השקעות. סלפטר מחזיק ב־16.52% מהחברה (ליתר דיוק, זה הנתח שבו הוא מחזיק עם גרושתו, ולכל אחד מהם חצי מהמניות, בהתאם להסכם הגירושים ביניהם מ־2018).
בעלת המניות הגדולה היא קרן אוק ריינג' אינווסטמנטס מסינגפור, שמחזיקה ב־28.9%. תאגיד אג'ינומוטו מיפן מחזיק ב־9.12% מהון המניות של החברה בדילול מלא. התאגיד העמיד במרץ 2019 הלוואה המירה למניות של 7.5 מיליון שקל, שהומרה למניות.
2 צפייה בגלריה
מימין השף יובל בן נריה ומנכ"ל הינומן רון סלפטר עם מנקאי
מימין השף יובל בן נריה ומנכ"ל הינומן רון סלפטר עם מנקאי
מימין: השף יובל בן נריה ומנכ"ל הינומן רון סלפטר עם מנקאי. בינתיים רק בטאיזו
(צילום: שי פרנקו סטודיו DMMMWA)
עלות העסקתו של סלפטר הסתכמה ב־812.8 אלף דולר ב־2020 והורכבה משכר בעלות של 224.7 אלף דולר ותשלום מבוסס מניות בשווי 506.5 אלף דולר, וכן דמי ניהול של 81.6 אלף דולר. ב־2019 הסתכמו תנאי שכרו ב־362 אלף דולר, והורכבו בעיקר מדמי ניהול (326 אלף דולר) ותשלום מבוסס מניות של 36.6 אלף דולר.
הינומן אינה הראשונה להציע לשוק ההון סופר־פוד שגדל על פני המים. גרינאוניקס, שהתחילה רוד שואו במאי שטרם הושלם, פיתחה ירק ממשפחת עדשית המים (Duckweed). יש קשר בין שתי החברות: מייסדי גרינאוניקס הם הזוג ד"ר ציפי ובני שהם, יוצאי חברת הינומן.
הירק של הינומן הוא פרי פיתוחה וגדל על פני בריכות בקיבוץ בארי. המנקאי עשיר בחלבון וברזל, וכן ויטמינים ומינרלים שלא פוגעים לדברי החברה בטעם או בריח המזון. הוא מתאים לתזונה צמחונית וטבעונית, שכן הוא מכיל רכיבים שמצויים בבשר (B12). המנקאי מיוצר בשלוש צורות: כתוסף נוזלי, בצורה קפואה וכאבקה. ריכוז החומר הוא 5%, 12% ו־95% בהתאמה.


החברה מעריכה כי שוק תחליפי הבשר, שאליו היא מכוונת, יעמוד על 140 מיליארד דולר בתוך עשור. בין השנים 2014 ו־2017 זינק שיעור הטבעונים בארה"ב ב־600% לפי נתוני החברה, וכיום 8% מאוכלוסיית העולם צמחונית או טבעונית.
להינומן שיתוף פעולה עם בעלת המניות אג'ינומוטו, חברת מזון יפנית שב־2019 הסתכמו מכירותיה ב־10.2 מיליארד דולר. לאג'ינומוטו 121 מפעלים ו־32 אלף עובדים. לחברה הסכמי שיתוף פעולה עם שטראוס, והיא מתכננת להתחיל לשווק את המנקאי ברבעון הראשון של 2022.
גם חברת אלטמן אמורה לשתף פעולה עם הינומן ולמכור תוספי תזונה על בסיס המנקאי. כיום ניתן להשיג את המנקאי בארץ רק כתוספת לחלק מהמנות במסעדת היוקרה התל־אביבית טאיזו.