סגור

יממה משוגעת בקריפטו לקראת החלטת ה-SEC על קרן הסל

רשות ני"ע האמריקאית צפויה להודיע היום אם לאשר לפחות תעודת סל אחת לביטקוין – רגע לפני, נפרץ חשבון ה-X של הרשות עם ציוץ על אישור התעודה, והיא נאלצה לפרסם תוך דקות הכחשה

איך יודעים ששוק הקריפטו בטירוף מוחלט? מישהו דואג לפרוץ לחשבון ה-X של רשות ני"ע האמריקאית כדי להודיע באופן תרמיתי שתעודת הסל על הביטקוין אושרה. כך עבר אתמול אחר הצהריים בשוק, שממתין כבר כמה שנים טובות לתעודה מסוג זה שתאושר.
מחיר ביטקוין קפץ בן רגע ל-48 אלף דולר עד שיו"ר הרשות גארי גנסלר הודיע באופן רשמי כי ההודעה שנמסרה הייתה "לא מורשית" ושהרשות "לא אישרה רישום ומסחר של מוצרים נקודתיים הנסחרים בביטקוין".
רשות ני"ע (SEC) צפויה להודיע היום אם לאשר לפחות תעודת סל אחת לביטקוין – את הבקשה המשותפת של קבוצת ARK של קאת'י ווד ו-21Shares שמועד האחרון להכרעה בנוגע אליה הוא היום.
תעודת סל על ביטקוין, הידועה כ-spot bitcoin ETFs, נועדה להציע גישה "בטוחה" וסולידית יותר לנכס הדיגיטלי התנודתי. בשנה האחרונה, בציפייה להשקה זינק הביטקוין ב-170% למחיר של 47 אלף דולר.
אצל הרשות 10 בקשות שונות נוספות, לרבות אחת שהגישה ענקית מנהלת הנכסים בלאקרוק. לפי הערכות אם ברשות יחליטו לאשר את התעודה של ווד, קיים סיכוי סביר כי יתר התעודות יזכו לאישור באותו המעמד, זאת כדי לא לייצר העדפה לתעודה אחת. אם כלל התעודות יושקו בעת אחת, מלחמת עמלות צפויה לצאת לפועל.

קיים הסיכוי שה-SEC לא תאשר אף תעודה, כך עשתה עד כה בטענה שמוצרים אלו יהיו חשופים למניפולציות בשוק, הרשות צריכה לעשות זאת בנימוקים יצירתיים, שכן באוגוסט האחרון בית משפט פדרלי לערעורים קבע כי האופן שבו נפסלה בקשת התעודה של חברת הקריפטו גרייסקייל הייתה "שרירותית וקפריזית". אם הרשות לא תאשר את התעודות, אפשר לצפות לנפילות במחיר הביטקוין, שמגלם כבר היום את הערכות כי תעודה תאושר.
משקיעים שרוצים לקנות ולמכור מטבעות דיגיטליים ללא עמלות כבדות חייבים היום להשתמש בתעודות סל עתידיות מבוססות ביטקוין. לפי פלטפורמת המידע Coinglass הסכום שהושקע בחוזים עתידיים על ביטקוין זינק ל-19.2 מיליארד דולר בתחילת דצמבר – הרמה הגבוהה ביותר בשנתיים האחרונות. במהלך 2023 היקף ההשקעה נע בהתמדה בין 9.5 מיליארד דולר ל-14.5 מיליארד דולר.
לא רק ההשקעה על החוזים העתידיים זינקה, דחפה לעניין הכללי ותרמה למחיר הביטקוין המזנק, אלא גם חברת טטר, מי שאחראית על הנפקת המטבע היציב הדומיננטי בשוק הקריפטו -USDT.
ה-USDT הוא המטבע היציב הגדול ביותר לפי שווי שוק והפופולארי ביותר. בשנה האחרונה טטר הנפיקה 24 מיליארד מטבעות לשווי שוק של 91 מיליארד דולר – שיא כל הזמנים. מדובר על זינוק של 36% בהיקף המטבעות שתורם באופן ישיר למחיר הביטקוין. ה-SEC בעצמה ציינה את המניפולציות שנעשות באמצעות USDT על מחיר הביטקוין, על הנזילות המזויפת שהוא מייצר בשוק והשימושיות שלו בידי שחקנים גדולים או "לוויתנים" כסיבה מרכזית לדחיית בקשות שונות לתעודות סל על הביטקוין.
תעודת סל על הביטקוין לא יכולה להגיע בזמן טוב יותר. השנתיים האחרונות היו קשות במיוחד בשוק, כששורה של חברות קטנות כגדולות פשטו רגל וקרסו, בזו אחר זו - בהן כמה מהשחקניות המובילות והמוכרות ביותר בתעשייה כמו בורסת המסחר FTX וחברת הקריפטו הישראלית-אמריקאית צלזיוס.
גם המנהלים הבכירים של חברות אלו מצאו עצמם בלב שערוריות. מייסד FTX סם בנקמן-פריד נשלח למאסר על הונאת לקוחות ומשקיעים, מייסד צלזיוס אלכס משינסקי עומד בפני משפט על עבירות אלו בעוד שמייסד הבורסה הגדולה בעולם בייננס צ'נגפנג זהאו (הידוע כ־CZ) אינו רשאי לעזוב את ארצות הברית עד שיקבע עונשו על הפרות הנוגעות להלבנת הון ומימון טרור שבוצעו בבייננס. בייננס עצמה נקנסה בסכום עתק של 4.8 מיליארד דולר על עבירות אלו.
לא רק מחיר הביטקוין המזנק נהנה מאופטימיות השוק, אלא גם בורסת הקריפטו השנייה בגודלה – קוינבייס. מניית החברה האמריקאית קפצה בשנה האחרונה במעל ל-250%, והייתה אחת מהמניות עם הביצועיים הטובים במגזר הטכנולוגיה.
על פניו אין סיבה לעליות חדות כאלו: מספר המשתמשים החודשיים הפעילים של הבורסה נפל בסוף הרבעון השלישי ל-6.7 מיליון, לעומת 8.5 מיליון ברבעון השלישי של 2022. נפח המסחר בהשוואה בין הרבעונים צלל ב-50%. חדשות טובות הגיעו מתחום ההפסדים כשקוינבייס צמצמה בהצלחה את ההפסדים שלה מחצי מיליארד דולר ברבעון השלישי של 022 ל-2.3 מיליון ברבעון החולף.
כשהתחילה קוינבייס להיסחר באפריל 2021 היא רשמה שישה רבעונים רצופים של רווח נקי שהסתכמו ב-3.82 מיליארד דולר. בשנה וחצי האחרונות רשמה שבעה רבעונים הפסדיים רצופים שהצטברו ל-2.68 מיליארד דולר בהפסד.
חברה נוספת שנהנית מהעניין הגדול סביב תעודות הסל היא MicroStrategy. מי שהייתה פעם חברת תוכנה מסורתית, הפכה בשלוש השנים האחרונות לקונכייה ריקה שתכליתה בעיקר רכישת ביטקוין. מייסד החברה מייקל סיילור רכש בשם החברה עד כה מעל ל-174 אלף מטבעות במחירים משתנים שמגלמים היום אחזקה בשווי 8 מיליארד דולר.
אחזקה גבוהה זו הפכה את מניית MicroStrategy לדרך עקיפה וסולידית יותר להחזיק בביטקוין. בהתאם לכך ועליות במחיר הביטקוין מניית MicroStrategy זינקה בכ-200% בשנה החולפת לשווי של 7.89 מיליארד דולר. בעבר סיילור הודה בראיון ל-CNBC כי "אין צורך לדעתי להמתין לאישור ה-SEC לתעודת סל על הביטקוין", אמר, "אנחנו קצת כמו תעודת הסל הלא קיימת הזו".