סגור

בלעדי
אלטשולר שחם מתרחב בתחום הקריפטו: יציע השקעות באמצעות חברה־בת

אלטשולר שחם הוריזון תתמקד בינתיים בקנייה ומכירה של ביטקוין ואת'ריום. רף הכניסה יהיה 5,000 דולר והעמלה — 5%-3%. המנכ"ל אילן שטרק: "הפעילות תיעשה במעגל סגור עם המערכת הבנקאית"

תחום המטבעות הקריפטוגרפיים מצית את דמיונם של משקיעים רבים, ובדומה לתחומים לוהטים אחרים מספק אפשרות לרווחים גבוהים, אך גם להפסדים גבוהים. לנוכח התנודות החדות במטבעות הקריפטו בשנה האחרונה, הגופים המוסדיים בישראל מגלים מידה מסוימת של חשדנות כלפיהם.
גם רשות שוק ההון מסתכלת בעין בוחנת על התחום, והבהירה למוסדיים שבפיקוחה כי אם ירצו להשקיע בקריפטו יידרשו לתת על כך גילוי ייעודי למשקיעים ולקבל את אישורה המפורש.

מנגד, משקיעי הקריפטו מייחלים לכניסת מוסדיים, לא רק משום שהם מביאים את הכסף הגדול באמת, אלא גם בשל יכולתם לספק חותמת הכשר לתחום. הגוף המוסדי היחיד עד כה שהשקיע בקריפטו הוא אלטשולר שחם. במרץ האחרון נודע כי הוא השקיע 100 מיליון דולר מכספי הנוסטרו בקרן GBTC, שמספקת חשיפה לביטקוין.
כעת עושה אלטשולר שחם צעד נוסף בכיוון, ויתחיל להציע ללקוחותיו לרכוש ולסחור במטבעות קריפטו דרך פלטפורמת השקעות שתפעיל החברה־הבת אלטשולר שחם הוריזון, שבה הוא מחזיק ב־51%.הוריזון הוקמה ב־2018 כחברה שמשקיעה בטכנולוגיית הבלוקצ'יין ובודקת את דופק שוק הקריפטו.
אך על רקע הזינוק בתחום גם ההשקפה של אלטשולר שחם השתנתה. בבית ההשקעות הבינו שללקוחות פרטיים יש קשיים תפעוליים משמעותיים בשוק הזה, וכי קיימים חסמי כניסה גבוהים עבור משקיעים מהשורה. אלה הוחמרו באחרונה עם הכנסת המטבעות הדיגיטליים לצו איסור הלבנת הון ומימון טרור.
2 צפייה בגלריה
רן שחם מנכל משותף ב בית ההשקעות אלטשולר שחם
רן שחם מנכל משותף ב בית ההשקעות אלטשולר שחם
רן שחם, בעלים ומנכ"ל משותף של אלטשולר שחם
(צילום: אוראל כהן)

מטרת הצו היא להגביר את ההסדרה והשקיפות בתחום, וכך לזהות פעולות לא לגיטימיות שנעשות באמצעות המטבעות הדיגיטליים. במצב הנוכחי, לקוחות שקנו מטבעות אינם יכולים לממש אותם או להפקיד את הכסף בחשבון הבנק שלהם, אם הרכישה התבצעה דרך גופים רבים, זירות מסחר וברוקרים שאינם מפוקחים, ומקור הכסף אינו ברור.
בתחילת השנה מונה אילן שטרק למנכ"ל אלטשולר שחם הוריזון במקום יוסי דיין, ובאחרונה הצטרפה לחברה טל רז כסמנכ"לית פיתוח עסקי. כעת מציעה החברה למשקיעים מגוון פתרונות — מרכישת המטבע באמצעות בורסות מפוקחות, דרך טיפול במיסוי ועד העברת הכסף לחשבון הבנק תוך שיתוף פעולה עם המערכת הבנקאית.


2 צפייה בגלריה
גלעד אלטשולר על רקע של ביטקוין
גלעד אלטשולר על רקע של ביטקוין
גלעד אלטשולר על רקע של ביטקוין
(צילום: AFP, עמית שעל )

שטרק אמר ל"כלכליסט": "אנו מבטיחים שפעילות הקנייה והמכירה תיעשה במעגל סגור עם המערכת הבנקאית. הלקוח מעביר כסף מחשבונו להוריזון, אנחנו רוכשים או מוכרים, והכסף עובר דרך אפוטרופוס לכספים, בנק ירושלים, או דרך חשבון חדש ייעודי, כך שביום המכירה אין בעיה עם קבלת הכסף, כי הבנק מודע לכל המסלול".
הסכום המינימלי להשקעה דרך החברה נקבע ל־5,000 דולר, ובשלב זה מדובר ברכישת ביטקוין ואת'ריום. בעתיד תהיה אפשרות לסחור במטבעות נוספים. העמלה תעמוד על 5%-3.5% לפי היקף העסקה.
כיום יש רק חברה אחת בבורסת ת"א שמציעה מסחר במטבעות דיגיטליים, בעיקר למוסדיים — טקטונה, שנכנסה באמצעות מיזוג עם שלד בורסאי. גם בית ההשקעות בקריפטו סילבר קסטל עושה דרכו לבורסה באמצעות מיזוג, אולם האסיפה לאישור המהלך עם השלד הבורסאי ECB נדחתה למועד לא ידוע, כך שכנראה יש קשיים בעסקה. בית ההשקעות מציע ללקוחות כשירים ומוסדיים אפשרויות חשיפה למטבעות קריפטו, ואף קיבל אישור מרשות שוק ההון להנפיק אג"ח מגובה ביטקוין.