סגור

אלטשולר שחם מציגה לראשונה קיפאון בנכסים לצד תוצאות שיא

בתשעת החודשים הראשונים של השנה התעלתה חברת הגמל והפנסיה על תוצאות של שנים מלאות קודמות, עם רווח כולל של 187 מיליון שקל, כמעט כפול מזה שנרשם בתקופה המקבילה. המנכ"ל יאיר לוינשטיין: "הצמיחה בפנסיה תחפה על הצמיחה בגמל"

אלטשולר שחם גמל ופנסיה מציגה את הרבעון הטוב בתולדותיה, עם תוצאות שמתחילת השנה מתעלות על אלה שהושגו בשנים קודמות במלואן. זאת, אף שלראשונה מאז 2016, הנכסים של החברה היו בקיפאון, ואף ספגו ירידה מינורית.
מדו"חות החברה, שפורסמו אתמול, עולה כי הכנסותיה ברבעון השלישי הסתכמו ב־396.9 מיליון שקל — זינוק של כמעט 70% בהשוואה לרבעון המקביל. אלה ההכנסות הרבעוניות הגבוהות ביותר עבורה. מרביתן, 394.1 מיליון שקל, הגיעו מדמי הניהול (נטו) שנגבים מקופות הגמל וקרנות הפנסיה. בתשעת החודשים הראשונים ההכנסות עמדו לראשונה על יותר ממיליארד שקל, וגם ההכנסות מדמי הניהול חצו את הרף הזה.
זו עלייה של 60% בהשוואה לתקופה המקבילה, ומקורה בעליות בנכסים המנוהלים ובהפקדות. אלה קוזזו בירידה בדמי הניהול, בעיקר משום שקרן הפנסיה של אלטשולר שחם גמל ופנסיה היא קרן ברירת מחדל, שנבחרה במכרז של המדינה על סמך הצעת דמי ניהול נמוכים.

העלייה בהכנסות מיוחסת גם לרכישת פסגות, שהגדילה את נכסי החברה. בפברואר האחרון רכשה אלטשולר את בית ההשקעות מידי קרן אייפקס, שמנוהלת בישראל ע"י זהבית כהן, תמורת 910 מיליון שקל. בהמשך מכרה נתחים ממנו, בין היתר לרני צים ולהראל, במטרה להישאר עם נכסי הגמל והפנסיה.לפי הדו"חות הרבעוניים, נכסי הגמל והפנסיה של פסגות שבידי אלטשולר שחם עומדים על 44.2 מיליארד שקל, ואילו הנכסים של אלטשולר שחם על 194.4 מיליארד שקל, כך שכלל נכסי החברה מסתכמים ב־238.6 מיליארד שקל — עלייה של 67% לעומת תחילת השנה.
בנטרול הנכסים של פסגות, היקף הנכסים המנוהלים של אלטשולר שחם גמל ופנסיה קטן ב־600 מיליון שקל ברבעון השלישי של השנה. בסוף הרבעון עמדו הנכסים על 194.4 מיליארד שקל, זאת לעומת 195 מיליארד שקל ברבעון השני. אמנם זוהי ירידה מינורית של 0.3%, אך אלטשולר שחם היא חברת הגמל שהציגה צמיחה מטאורית בהשוואה למתחרים בשוק הגמל המקומי לאורך השנים, ועזיבת לקוחות היא מצב חדשה עבורה.
ברבעון השלישי אלטשולר שחם גמל ופנסיה הציגה ניודים וצבירה נטו שלילית, בעיקר בשל עזיבת חוסכים בקרנות ההשתלמות, אמצעי חיסכון מהותי לטווח הבינוני. מספר העמיתים הכולל של החברה בסוף הרבעון השלישי עמד על 1.67 מיליון לקוחות פעילים, לעומת 1.65 מיליון ברבעון השני. בתחילת השנה, מספר הלקוחות עמד על 1.55 מיליון. ברבעון השלישי התכווץ מספר הלקוחות בקרנות ההשתלמות במעט, מ־389 אלף חוסכים ל־387 אלף חוסכים. בתחילת השנה עמד מספרם על 368.5 אלף.
לראשונה: נתח השוק של בפנסיה גבוה מ־5%
קופות הגמל, המהוות את מרבית נכסי החברה, גדלו ל־166.5 מיליארד שקל, ללא נכסי פסגות. מדובר על עלייה של 13% בהשוואה לסוף 2020 וירידה של 1.5% בהשוואה לרבעון הקודם.
נתח השוק של החברה בשוק הגמל, ללא פסגות, הוא 25.6%. בתחילת השנה נתח זה עמד על 24% וברבעון הקודם על 26.5%. אם מביאים בחשבון את נכסי פסגות, הרי שנתח השוק של אלטשולר שחם גמל ופנסיה בשוק הגמל הוא יותר מ־33%. כל אחד מהנתונים ממצב אותה כשחקן הגדול בתחום בפער משמעותי.
נכסי הפנסיה של החברה הסתכמו ב־27.9 מיליארד שקל — עלייה של 59.6% מתחילת השנה ושל 7.7% מהרבעון הקודם. נתח השוק שלה בשוק הפנסיה עלה לראשונה לקצת יותר מ־5%.
גם בנטרול תרומה של 117.3 מיליון שקל של פסגות לשורת ההכנסות מדמי ניהול, אלטשולר שחם גמל ופנסיה מציגה עלייה משמעותית בהכנסות ל־917.2 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים, עלייה של 42%.
הרווח הכולל ברבעון השלישי עמד על 77 מיליון שקל, כמעט כפול לעומת מקבילו, עם 38.9 מיליון שקל. מדובר ברווח הרבעוני הגבוה בתולדותיה. בתשעת החודשים הראשונים עמד הרווח הכולל על 187 מיליון שקל — עלייה של 96% בהשוואה לתקופה המקבילה, ויותר מהרווח הכולל בכל השנים המלאות הקודמות. לשם השוואה, ב־2020, שהיתה שנת שיא בשורה זו, הרווח הכולל הסתכם ב־138.3 מיליון שקל.
יאיר לוינשטיין, מנכ"ל החברה ואחד השותפים בה, אמר ל"כלכליסט" בנוגע לחולשה בגמל כי "עם נתונים אי אפשר להתווכח", אך באותה נשימה מסר כי החברה מאמינה כי הצמיחה בפנסיה תחפה על הצמיחה בגמל וזו תהפוך ל"מנוע הצמיחה העיקרי בשנים הקרובות. בשנה הבאה נהנה גם מהסינרגיה של מיזוג קופות הגמל של פסגות, ונוכיח עד כמה עסקה זו היתה מועילה".
שווי השוק של החברה רחוק במיליארד שקל מהשיא
מניית אלטשולר שחם גמל ופנסיה הגיבה לדו"חות במתינות, וזאת על רקע החשש בשווקים מזן האומיקרון. מתחילת השנה עלתה המניה בכ־6% בלבד, בשעה שמדד ת"א־125 עלה בכמעט 25% ומדד ת"א־פיננסים עלה ב־46%. מקור הפער הואיציאת הכספים מאלטשולר שחם על רקע תשואות חלשות מהמתחרים השנה. בעולם קרנות ההשתלמות, שבו אלטשולר שחם סובלת מעזיבת חוסכים, תשואתה 9% במסלול הכללי, נמוכה משמעותית מהממוצע בענף שעומד על 12%. התשואות הן נגזרת של אסטרטגיית ההשקעות, וברבעון השלישי אלטשולר שחם גמל ופנסיה הגדילה את חשיפתה לשוק המניות ב־1.5%, והקטינה את החשיפה למט"ח ב־4.5%.
שווי השוק של החברה, 3.4 מיליארד שקל, הוא פי שלושה מהשווי שלפיו הונפקה ב־2019, אך רחוק מהשיא שאליו הגיעה במאי האחרון, 4.4 מיליארד שקל.
2 צפייה בגלריה
יאיר לוינשטיין מנהל חברת הגמל אלטשולר שחם
יאיר לוינשטיין מנהל חברת הגמל אלטשולר שחם
יאיר לוינשטיין מנכ"ל אלטשולר שחם גמל
(צילום: יחצ)