סגור
מגזין השקעות 10.5.17 אסדת קידוח לווייתן
מאגר לווייתן (צילום: אלעד גרשגורן)

שותפות לווייתן ישקיעו 96 מיליון דולר בקידום התוכנית ההנדסית להנזלת גז

לפי התוכניות של השותפות, המהלך יוביל בסופו של דבר להגדלה משמעותית ביכולת ההפקה של המאגר. חלק מהגז הטבעי יונזל באסדה צפה, פרויקט שיאפשר יצוא למדינות רבות

השותפות במאגר הגז לווייתן ישקיעו 96 מיליון דולר בתכנון הנדסי שיאפשר בסופו של דבר הרחבה מהותית של יכולת ההפקה והקמת מתקן הנזלה צף.
לפי ההודעה שהוציאו השותפות - ניו-מד אנרג'י (45%), שברון (40%) ורציו (15%) - לאחר ההרחבה תגדל יכולת ההפקה של לווייתן מכ-12 BCM בשנה ל-21 BCM בשנה. יחידת BCM שווה מיליארד מטר מעוקב. הצריכה השנתית בישראל עומדת על 13-12 BCM בשנה.
במקביל הקמת מתקן ההנזלה הצף, FLNG, שתאפשר הולכת גז טבעי ללא צורך בתשתית צינורות, תרחיב את אפשרויות היצוא של השותפות למקומות שונים בעולם, ולא רק למצרים וירדן, כפי שנעשה היום.
בשנת 2022 הופק במאגר לווייתן 11.6 BCM של גז טבעי, כאשר שני שלישים ממנו יוצאו לירדן ובעיקר למצרים (4.95 BCM). חלק מהגז הטבעי שיוצא למצרים עבר הליך הנזלה, המאפשר להוביל את הגז במיכליות, כך שלא נדרשת תשתית צינורות גז טבעי בשביל למכור את הגז הטבעי.
מכיוון שבישראל אין מתקן מסוג זה, הגז שהונזל על ידי המצרים נמכר בין היתר לאירופה – שם טיפסו מחירי הגז הטבעי עם הפלישה של רוסיה לאוקראינה.
על פי התוכנית, מתקן ההנזלה יהיה על אסדה צפה, וכך לא ידרוש שטח קרקע נוסף בחוף הים הישראלי הצפוף ממילא. לדברי יוסי אבו, מנכ"ל ניו-מד אנרג'י (לשעבר דלק קידוחים), יש בישראל עוד הרבה מקורות גז טבעי שטרם התגלו, ומתקן ההנזלה יוכל לשמש גם אותם.