סגור
 סניף של רשת אייס בנמל תל אביב. קנה ובנה התחייבות וקשיים
סניף של רשת אייס בנמל תל אביב. קנה ובנה התחייבות וקשיים ( צילום: שאול גולן)

ניתוח
אייס משלמת מחיר כבד על התרחבות לתחום עיצוב הבית

הפעם הבעלים החדשים דאגו להחזיר לעצמם את מרבית ההשקעה, ואת מחיר הכישלון ישלם ציבור המשקיעים; זאת לאחר שהחברה דיווחה למשקיעים כי להערכתה לא תעמוד באמת המידה הפיננסית לה התחייבה לבנקים שהעמידו לה מימון

שנתיים וחצי אחרי שחזרה לבורסה וגייסה 150 מיליון שקל לפי שווי חברה של 400 מיליון שקל, נראה כי אייס (שנקראת היום מולטי ריטייל), נקלעה למצב מאתגר. החברה, ששוויה נחתך ל־138 מיליון שקל, דיווחה בשבוע שעבר למשקיעים כי להערכתה, לא תעמוד באמת המידה הפיננסית לה התחייבה כלפי שני תאגידים בנקאיים שהעמידו לה מימון.
הדיווח נמסר אחרי שלפני שלושה חודשים, דיווחה החברה כי לא תעמוד בהתחייבותה לאמת המידה הפיננסית בתום הרבעון הראשון של 2023 ועמידתה באמת המידה הפיננסית בתום הרבעון השני של שנת 2023 היא גבולית. בשל כך הסכימו התאגידים הבנקאיים לעדכן את אמת המידה הפיננסית לשני הרבעונים הראשונים של שנת 2023, כך שלא תיבחן בתום הרבעון הראשון, ורק בתום הרבעון השני החברה תידרש לעמוד ביחס חוב פיננסי נטו לEBITDA (רווח לפני הוצאות מסים, ריבית ופחת) ובניכוי הוצאות רכישה ושדרוג נכסיה שלא יעלה על 6 במקום 4.5.
בנוסף התחייבה החברה כי ה־EBITDA שלה ברבעון הראשון של שנת 2023 לא תפחת ממינוס 5 מיליון שקל (הפסד). השבוע הגיעה החברה להסכמות עם הבנקים, כי עד לדו"חות הכספיים לסיכום השנה, לא יממשו את זכותם לפירעון מיידי בשל אי־עמידת החברה באמת המידה הפיננסית לה התחייבה כלפיהם, בתנאי שעד ספטמבר הקרוב תבצע החברה הנפקה בסכום שלא יפחת מ־20 מיליון שקל, וכן שהחברה תפרע עד פברואר הקרוב לאחד מהתאגידים הבנקאיים 10 מיליון שקל מתוך יתרת ההלוואה שהעמיד לה. לצורך עמידה בתנאי הראשון, יצאה החברה למהלך של הנפקת זכויות, במסגרתו התחייבה בעלת השליטה, קרן קדמה, ל־20 מיליון שקל.


לא מדובר בפעם הראשונה שנרשמת הרעה במצבה של רשת אייס. לפני 7 שנים רכשה קרן קדמה, המנוהלת על ידי השותפים אורי עינן המכהן כיו"ר דירקטוריון החברה, גלעד הלוי וגלעד שביט, את השליטה בפעילות אייס מאלקטרה מוצרי צריכה תמורת 145 מיליון שקל. 4 שנים קודם לכן, רכשה אלקטרה צריכה את רשת אייס ב־95 מיליון שקל מידי גאון אחזקות ושלמה זבידה, לאחר שנקלעה להקפאת הליכים בשל חובות של 450 מיליון שקל.
נראה שגם עבור קדמה המחזיקה בחברה 66.4%, רכישת אייס לא הוכיחה עצמה. לפני שנתיים וחצי, הובילה קדמה את אייס להנפקה לפי שווי של 400 מיליון שקל. זאת לאחר שהתפרצות מגפת הקורונה, בשנה שקדמה להנפקה, הובילה לזינוק של 363% ברווח הנקי בשנת 2020, וזה הסתכם בכ־33 מיליון שקל. זאת, לאחר עלייה של 17% במכירות שהסתכמו ב־672 מיליון שקל, בזכות היותה אחת מבין הגופים הבודדים, מלבד רשתות המזון והפארם, שהורשו לפתוח חנויות במהלך הסגרים.
במסגרת ההנפקה, מכרה קדמה מניות ב־100 מיליון שקל ומאז ההנפקה חילקה החברה דיבידנדים בהיקף של 38.5 מיליון שקל, שחלקה בהם הסתכם ב־23.1 מיליון שקל. נוכח הירידה בשווי החברה, אף מתחת לזה לפיו רכשה אותה ב־2016, הרווח שלה מסתכם ב־70 מיליון שקל.

התחלה חיובית ונפילה קשה

התחלת דרכה של אייס כחברה ציבורית דווקא הייתה חיובית. בדו"חותיה הכספיים לסיכום הרבעון הראשון של 2021, חשפה החברה המנוהלת על ידי המנכ"ל איציק אוזנה המחזיק 3.2% ממניותיה, כי צמצום המגבלות שהוטלו על המשק ברבעון המקביל בשנת 2020, בעקבות התפרצות מגפת הקורונה, אפשרו לה לרשום זינוק של 50.8% במכירות שהסתכמו ב־179.4 מיליון שקל, ולעבור מהפסד של 4.7 מיליון שקל, לרווח נקי בגובה 8.5 מיליון שקל. זאת, אחרי שלמרות העלייה בהוצאות ובזכות הזינוק במכירות וברווח הגולמי עברה החברה לרווח תפעולי בגובה 14.3 מיליון שקל, לעומת הפסד תפעולי בגובה 2.4 מיליון שקל.
כבר אז חשפה החברה כי היא בוחנת רכישת פעילויות סינרגטיות בתחום שדרוג הבית, תוך שימוש ביכולות החברה וההנהלה הקיימת, וכן נערכת לפיתוח המערך הלוגיסטי ושיפור שרשרת האספקה באמצעות פתיחת מרלו"ג נוסף לפעילות האונליין בצפון הארץ והרחבת מגוון מוצרי הייבוא.

1 צפייה בגלריה
מובילים את אייס: מימין  המנכ"ל איציק אוזנה והיו"ר שותף בקרן קדמה אורי עינן
מובילים את אייס: מימין  המנכ"ל איציק אוזנה והיו"ר שותף בקרן קדמה אורי עינן
מובילים את אייס: המנכ"ל איציק אוזנה (מימין) והיו"ר שותף בקרן קדמה אורי עינן
( צילומים: נמרוד גנישר, אייל יצהר)

אלא שהתוצאות הטובות של הרבעון הראשון של 2021, לא נמשכו לאורך זמן ואת אותה שנה חתמה החברה שכבר החליפה את שמה למולטי ריטייל, עם עלייה במכירות וברווח הגולמי, אך גם עם עלייה בהוצאות שהובילה לירידה ברווח התפעולי ולכך שהצמיחה לא באה לידי ביטוי בשורת הרווח הנקי שירד ב־6.5% ל־30.7 מיליון שקל.
ההרעה בתוצאות החריפה בתחילת 2022, אז החלה החברה בקידום תוכנית ההתרחבות שלה, וחתמה על הסכם לרכישת פעילות הרשתות ביתילי, אורבן ואיי.די.דיזיין וכן מפעל רהיטים המשרת את פעילות הרשתות מידי חברת כרמל תמורה 100 מיליון שקל. לצורך רכישת הרשתות, לקחה החברה הלוואה בגובה 80 מיליון שקל, ל־6 שנים, בריבית שנתית פריים פלוס 0.8%. במועד השלמת העסקה במאי אשתקד, הציגה החברה כי על פי דו"חות פרפורמה שהציגה לה המוכרת, מכירות רשתות העיצוב לבית הסתכמו בשנת 2019 ב־184.5 מיליון שקל. כבר ב־2020, ירדו ל־162.7 מיליון שקל ובמחצית הראשונה של 2021, הסתכמו ב־85.3 מיליון שקל. אלא שבסיכום 2022, נרשמה ירידה חדה והמכירות הסתכמו ב101.9 מיליון שקל בלבד. ההרעה נרשמה גם בשורה התחתונה, והרשתות שהציגו בשנת 2019 בגובה 9.6 מיליון שקל, שירד ב־2020 ל־7.6 מיליון שקל, הפך בידיה של מולטי ריטייל להפסד מגזרי של 478 אלף שקל בסיכום 2022.

האטה בנדל"ן זינוק בריבית

במולטי ריטייל מסבירים את ההרעה בתוצאות, בעיתוי העסקה, רגע לפני ההאטה בתחום הנדל"ן בעקבות עליות הריבית המרובות, והירידה בהכנסה הפנויה, בעקבות עליות מחירים בתחום המזון ומוצרי הצריכה.
בתוך כך, חודשים ספורים לאחר השלמת העסקה לרכישת רשתות העיצוב לבית, המשיכה מולטי ריטייל במסע ההתרחבות וחתמה על הסכם לרכישת פעילות רשת מרכזי שרות לרכב הכוללת 4 מרכזים הפועלים תחת המותג "צ'ק אפ" וכן 10 סניפים של מרכזי שירות קטנים הפועלים בתוך מוסכי יבואני רכב או מוסכים עצמאיים במתכונת של חנות בתוך חנות, וזאת בתמורה ל־8.2 מיליון שקל ועוד 1.1 מיליון שקל עבור המלאי. מכירות צ׳ק אפ ב־2021 הסתכמו ב־19.6 מיליון שקל עם רווח תפעולי בניכוי מס בגובה 2.4 מיליון שקל ובמחצית הראשונה של 2022 ב־9.8 מיליון שקל, עם רווח תפעלי בניכוי מס בגובה 1.15 מיליון שקל.
באייס מסבירים את ההרעה בתוצאות בעיתוי העסקה לרכישת רשתות העיצוב, רגע לפני ההאטה בנדל"ן שהקטינה את הביקוש למוצרים לבית. וגם בפגיעה בתחום זה בעקבות הירידה בהכנסה הפנויה עקב עליות מחירי המזון ומוצרי הצריכה

במולטי ריטייל ביקשו להמשיך להפעיל את הפעילות של צ׳ק אפ, תוך מינוף הסינרגיה בינה לבין הפעילויות השונות של החברה, במישור השיווקי ובהיבטים הלוגיסטיים והתפעוליים. אלא שחודש בלבד לאחר שהשלימה את רכישת צ'ק אפ, טענה מולטי ריטייל כי גילתה אי־דיוקים מהותיים במצגים הכספיים שהוצגו במהלך המשא ומתן עם החברה והגישה תביעה כנגד המוכרים.
אייס מפעילה רשת של 32 חנויות לתחזוקת הבית והרכב, תחת המותגים אייס ואוטו דיפו, וכן, 32 חנויות עיצוב הבית תחת המותגים ביתילי, אורבן ואיי. די. דיזיין. בנוסף, לחברה אתר אונליין שמכירותיו בשנת 2022 היוו 20.1% ממכירות החברה. את שנת 2022 חתמה מולטי ריטייל עם מעבר להפסד נקי בגובה 6.6 מיליון שקל לעומת רווח נקי של 30.7 מיליון שקל ב־2021. זאת, למרות עלייה של 4.2% במכירות הקבוצה, כתוצאה מהוספת רשתות עיצוב הבית ובקיזוז ירידה של 10% במכירות אייס אוטו דיפו, כתוצאה מסגירת סניפים וסגירת פעילות אייס אלקטריק.
העלייה במכירות לא באה לידי ביטוי בשורת הרווח הגולמי שעלה ב־1% בלבד, בשל מכירת מלאים גדולים שהיו בידי החברה במחיר נמוך, כך שהרווחיות הגולמית נשחקה ל־44.5% מהמכירות.
רשתות הריהוט שנרכשו, הזניקו את הוצאות המכירה והשיווק ב־16.9% ואת הוצאות ההנהלה ב־12.7%, כך שהרווח התפעולי צנח ב־76% ל־13.2 מיליון שקל והרווחיות התפעולית נשחקה ל־1.7% מהמכירות לעומת7.3% בשנת 2021. לכך התווסף זינוק של 66.4% בהוצאות המימון בעקבות רכישת הרשתות ועליית הריבית.
המגמה השלילית נמשכה גם ברבעון הראשון השנה, בו העמיק ההפסד הנקי ל־12.2 מיליון שקל, תוך ירידת ערך מוניטין רשתות בריהוט שרכשה מ־89 מיליון שקל ל־82 מיליון שקל.
בהנהלת מולטי ריטייל מעריכים כי צמצום ההוצאות לצד הקמת אתר אונליין למכירת מוצרים לרשתות עיצוב הבית ובראשן רשת הריהוט אורבן, המתאפיינת בתמחור נמוך יחסית, יאפשרו לשפר את התוצאות.