סגור
 אינפלציה במזון ובדיור
האינפלציה מזנקת ביולי ב-1.1% (צילום: אוראל כהן יובל חן)

האינפלציה דוהרת ל-5.2% - שיא של 14 שנה; הדירות התייקרו ב-17.8% בשנה

לפי נתוני הלמ"ס, מדד המחירים לצרכן עלה ביולי ב-1.1% - הרבה יותר מתחזיות האנליסטים שעמדו על 0.7%; לשם השוואה, ביוני עמדה האינפלציה על 4.4%; הפעם האחרונה שבה נרשמה אינפלציה שנתית כה גבוהה היתה באוקטובר 2008; הדירות התייקרו ב-2% במאי-יוני - והשלימו את העלייה השנתית הגבוהה ביותר זה עשור

מדד המחירים לצרכן עלה בחודש יולי ב-1.1%, ושיעור האינפלציה השנתי עומד על 5.2% - כך מפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. מדובר בשיא של כמעט 14 שנה מאז אוקטובר 2008, אז עמד שיעור האינפלציה על 5.5%. ציפיות האנליסטים ליוני היו למדד חודשי של 0.7% ושיעור אינפלציה של 4.6%.
כפי שמרגישה כל משפחה, המחירים בישראל הולכים ומאמירים. מגמה זו מורגשת ביתר שאת בחודשים האחרונים. ביוני מדד המחירים לצרכן עלה ב-0.4%, ושיעור האינפלציה עמד על 4.4%. במאי עלה מדד המחירים לצרכן ב-0.6%, ושיעור האינפלציה עמד על 4.1%. באפריל עלה המדד ב-0.8% ובמרץ - ב-0.6%.
יש להדגיש כי המדד האחרון משקף את נתוני חודש יולי, ולא ניתן לראות את השפעת הפחתת מס הבלו בראשית אוגוסט. גם השפעת התחזקות השקל עדיין לא ניכרת במדד הזה. עם זאת, מדד חודש יולי נעשה אחרי העלאת הריבית האחרונה של בנק ישראל בראשית חודש יולי.
עליות מחירים בולטות נרשמו הפעם בסעיפי פירות טריים שעלו ב-8.5%, תחבורה שעלה ב-3.3%, דיור שעלה ב-1.2% ותרבות ובידור שעלה ב-1.2%. ירידות מחירים בולטות נרשמו בסעיף הלבשה והנעלה שירד ב-4.0%.
שיעור האינפלציה בישראל עדיין נמוך בהשוואה לעולם. בשבוע שעבר פורסמו נתוני האינפלציה בארצות הברית שהצביעו על התמתנות יחסית שלה ל-8.5% בחישוב שנתי, לאחר עלייה של 9.1% בחודש שקדם לו (נתון שהיווה שיא היסטורי של 41 שנה). בבריטניה עומדת האינפלציה על 9.4%, נכון לחודש יולי. על פי האנליסטים, צפויה האינפלציה לעלות בממלכה ולעמוד על 9.8%.
הדיון סביב האינפלציה הגבוהה בישראל מתנהל במקביל לניסיונות של בנק ישראל לרסן אותה באמצעות סדרה של העלאות ריבית. בתחילת יולי העלה בנק ישראל את הריבית ב-0.5% - השיעור החד ביותר מאז 2011. זו היתה העלאת הריבית השלישית ברציפות מאז אפריל.

מחירי הדיור בעלייה השנתית הגבוהה זה עשור

מדד מחירי הדירות שפרסמה היום (ב') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לחודשים מאי-יוני לא רק שלא ירד, אלא רשם עלייה בשיעור של 2%, יותר משני המדדים הקודמים שבהם נרשמו עליות של 0.9% (במרץ-אפריל) ו-1.4% באפריל מאי. עלייה זו השלימה רצף של שנת עליות במחירי הדירות, בה עלו המחירים בשיעור של 17.8% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, מאי-יוני 2021.
מדובר בעליית המחירים השנתית הגבוהה ביותר זה עשור. אחוז העסקאות שבוצעו במסגרת מחיר למשתכן מהווה 26.8% בהשוואה ל-28.5% בתקופה הקודמת (אפריל–מאי 2021).
בבחינת מחירי הדירות לפי מחוזות ובהשוואה לחודשים אפריל–מאי 2022, נרשמו עליות מחירים בכל המחוזות: ירושלים 3.0%, צפון 2.6%, חיפה 2.3%, מרכז 1.7%, תל אביב 2.0% ודרום 1.0%. בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד נרשמו עליות מחירים בכל המחוזות: מרכז (20.5%), ירושלים (18.3%), תל אביב (17.6%), חיפה (16.4%), צפון (14.6%) ודרום (14.3%).
ברבעון השני של שנת 2022 המחיר הממוצע לדירה בכלל הארץ עמד על 1.88 מיליון שקל, עלייה של 4.4% בהשוואה למחיר הממוצע ברבעון הקודם - 1.801 מיליון שקל.
סעיף הדיור במדד המחירים לצרכן עלה ב־1.2%. בתוך כך עלה מדד שכר הדירה מתוכו ב־0.7%. אף שלכאורה מדובר בעלייה קלה יחסית, הרי שפילוח של מרכיבי מדד השכירות מעלה שהעלייה במחירי הדיור בישראל מתגלגלת לאיטה לשוכרים. כך עבור שוכרים חדשים, כלומר דירות במדגם שבהן היתה תחלופת שוכר, נרשמה עלייה של כ־7% בגובה שכר דירה, קצב עלייה מוגבר לאחר שבחודש הקודם נרשמה עלייה של 5.6%. קבוצה זו מהווה 4% בלבד מהמדגם, ולכן השפעתה מועטה. עבור 10% מהשוכרים שחידשו חוזה נרשמה עלייה של כ־3.5%. 86% לערך מהשוכרים מצויים תחת חוזה קיים, ולכן המדד לגביהם נותר כמעט ללא שינוי. עם זאת, אוגוסט ידוע כחודש של חידוש חוזים, כך שהשוכרים עלולים להיות חשופים לעליות.
מדד מחירי תשומות הבנייה למגורים המשיך גם הוא לטפס למעלה, ורשם עלייה בשיעור של 0.5%, המשקף קצב דומה לזה של החודשים האחרונים. בסיכום שנתי עלה המדד (יולי 2021 עד יולי 2022) ב-6.8%. מחירי הבטון עלו ב-4.0%, טיט ב-3.3%, חול לסוגיו ב-3.2% ומיזוג אוויר ב-2.3%. לעומת זאת, ירדו מחירי מוליכים ב-5.0%, עץ לבנייה ב-3.4% ורשתות ברזל ב-2.9%.
בתגובה לפרסום מדד מחירי הדירות מסר הערב (ב') נשיא התאחדות הקבלנים ראול סרוגו:"לצערנו, הממשלה טרם הפנימה כי מחירי הדירות ימשיכו לעלות כל עוד תונהג מדיניות של הגרלות וגימיקים שלא מעניקים פתרונות ליותר מ-90% מהציבור. הפתרון היחיד לטיפול במשבר הוא שהממשלה תמכור לקבלנים וליזמים את כל הקרקעות שהיא יכולה – קרקע למעל 300 אלף יחידות דיור שיש לה. שפע הקרקעות הוא זה שיגרום לירידה חדה במחירים. כל עוד זה לא ייעשה, מחירי הדירות ימשיכו לעלות בחדות, וחלום הדירה ימשיך להתרחק".
נתונים שהתפרסמו השבוע הן על ידי הלמ"ס והן על ידי משרד האוצר מעידים על האטה משמעותית ברכישת דירות, הן חדשות והן מיד שנייה בדיוק בחודשים שבהם חלה עליית מחירים חדה. באחוזים מדובר בהאטה משמעותית של כ-14% ברבעון על פי הלמ"ס, ו-24% בשנה לפי האוצר.
אלא שהירידה בקצב המכירות מגיעה בסיומה של אחת התקופות הטובות של היזמים מבחינת מכירת דירות, חלק גדול מהם כבר מכרו את המלאים לפרויקטים שיאוכלסו רק ב-2025, ובאופן כללי האווירה בשוק היא שאין כרגע לחץ למכור דירות. יידרשו עוד מספר חודשים של האטה כדי שחלק מהיזמים או הגורמים שממנים אותם יחשבו על הורדת מחירים כדי להחזיר את התנועה למשרדי המכירות.