סגור

נחשף בכלכליסט
האם באר טוביה תהפוך לעוד חזית בין דויטש, בירם ובן־משה?

קרן התשתיות הציבורית קיסטון רוכשת את השליטה (34%) בתחנת הכוח IPM בבאר טוביה ב־600 מיליון שקל מקרן נוי, לאומי פרטנרס והפניקס. בכך עתידים להפוך גיל דויטש ורוני בירם לשותפים של מוטי בן־משה, איתו יש להם היסטוריה של קרבות

עסקת ענק בתחום האנרגיה: גיל דויטש, רוני בירם ונבות בר רוכשים את השליטה (34%, בשרשור) בתחנת הכוח IPM בבאר טוביה מידי קרן נוי, לאומי פרטנרס (זרוע ההשקעות הריאליות של בנק לאומי) וחברת הביטוח הפניקס בתמורה ל־600 מיליון שקל. העסקה משקפת לתחנת הכוח, שהקמתה החלה ב־2011 על ידי משה טרי ומוטי פרידמן, שווי של 1.5 מיליארד שקל — שווי שמשקף למוכרים תשואה של 100%. העסקה נחתמה בשישי בבוקר ושעה קלה לפני כן נחשפה ב"כלכליסט".


את העסקה מבצעים דויטש, בירם ובר באמצעות קרן התשתיות הבורסאית קיסטון שבה הם שולטים ושאותה מנהל בר. זו העסקה הראשונה שמבצעת קיסטון כקרן נסחרת. מדובר בעסקה מורכבת שכוללת כמה נדבכים. קיסטון תשלם 293 מיליון שקל בחלוקה שווה לקרן נוי ולאומי פרטנרס עבור האחזקות שלהן, ולהפניקס היא תשלם 307 מיליון שקל. סכום זה יעביר לידי קיסטון גם הלוואה שהפניקס העמידה לחברת גלובל פאואר, שמחזיקה ב־30% ממניות תחנת הכוח. את ההלוואה ניתן להמיר ל־10.5% ממניות גלובל פאואר.
לפי ההערכות, קיסטון רוכשת את החברה לפי תשואה עתידית של 4.5%. ככל הנראה, בכוונת החברה לטול חוב, וכן לפעול להשבחת פעילות התחנה, מה שיאפשר לה להגיע לתשואה של 7.5%.
קרן נוי, לאומי פרטנרס והפניקס — שידועות בשיתופי הפעולה ביניהן — נכנסו להשקעה בבאר טוביה לפני כשלוש שנים וחצי, בעת שתחנת הכוח עמדה לפני הסגירה הפיננסית שלה. לפי ההערכות, העסקה משקפת עבור הגופים האלה החזר כפול על ההשקעה בתחנה, שהחלה לפעול באופן מסחרי בחודש פברואר האחרון, כך שניתן להניח שמבחינתם העסקה מול קיסטון היא בגדר הזדמנות למימוש רווחים.
סימן שאלה בשם בן־משה
לאחר השלמת העסקה, קיסטון תהפוך לבעלת המניות הגדולה בתחנת הכוח באר טוביה, ותעקוף את מוטי בן־משה, שבאמצעות חברות בשליטתו עתיד להחזיק ב־28% ממניותיה. כיום בן־משה מחזיק ב־15% ממניות תחנת הכוח. בימים אלו בן־משה נמצא בשלבי רכישה של השליטה בגלובל פאואר, שנשלטת כיום בידי אהוד בן ש"ך וניסן כספי, וזאת באמצעות רכישת אחזקותיו של כספי בחברה. בשבוע שעבר העסקה שנחתמה בין בן־משה וכספי קיבלה את אישור רשות התחרות והשבוע היא צפויה לקבל את אישור רשות החשמל.
במהלך המגעים בין הצדדים, בן־משה עלה כסוגייה, והם קיוו שהוא לא יכשיל את העסקה שהופכת את קיסטון לבעלת המניות הגדולה בתחנת הכוח. משום כך הצדדים לעסקה ביקשו לשמור על חשאיות ככל הניתן.
ואכן, בין קיסטון לבן־משה צפויה להתנהל מערכת יחסים מעניינת. העסקה בין קיסטון לנוי, לאומי פרטנרס והפניקס, דורשת את האישור של דירקטוריון גלובל פאואר, שעדיין נשלט בידי בן ש"ך וכספי, אך בקרוב עתיד לעבור לידי בן־משה, שלו יחסים מורכבים עם דויטש ובירם. השניים מחזיקים גם בקרן הגידור ברוש, שהובילה את התמיכה בבן־משה במסגרת הסדר החוב של אי.די.בי תחת נוחי דנקנר, מה שהפך אותו לבעל השליטה בחברה, יחד עם אדוארדו אלשטיין. אולם מאז היחסים עלו על שרטון, וברוש כיום היא אחד הגפים שמובילים את הסכסוך בין נושי אפריקה ישראל לבן־משה, שנסוב סביב רכישת החברה על ידי בן־משה שלא יצאה לפועל. כל צד מאשים את השני באחריות לכישלון העסקה ובמוקד עומדת ערבות כספית גבוהה של בן־משה.

1 צפייה בגלריה
מימין גיל דויטש רוני בירם ו מוטי בן־משה
מימין גיל דויטש רוני בירם ו מוטי בן־משה
מימין גיל דויטש רוני בירם ומוטי בן־משה
(צילום: אוראל כהן, שי שברו)

כעת קיסטון ובן־משה יצטרכו להחליט אם הם רוצים לשתף פעולה בבאר טוביה. קיסטון רואה בעצמה בעלת שליטה בתחנת הכוח, אך בן־משה יכול להפריע לשליטה שלה בחברה, אם ירצה בכך. בסביבת בן־משה ובסביבת גלובל פאואר הבהירו שפניו של בן־משה אינן למלחמה. ייתכן שהוא רואה בעסקה הנוכחית של קיסטון הזדמנות לתיקון וטיהור היחסים מול דויטש ובירם, שמצידם ישאפו לקבל שקט תעשייתי על מנת לנהל את תחנת הכוח.
עם זאת, הקלפים עשויים להסתדר מחדש לאחר שבן־משה יהפוך לבעל השליטה בגלובל פאואר. גם לאחר שיתקבלו כל האישורים הדרושים, לבן־משה ממתין מאבק שליטה מול בן ש"ך. אם בן־משה ינצח במאבק ויהפוך סופית לבעל השליטה בחברה, ייתכן שהיחס שלו לקיסטון, השותפה שלו בבאר טוביה, ישתנה.
תחנת הכוח בבאר טוביה, שמופעלת על ידי סימנס הגרמנית, פועלת במחזור משולב וכושר הייצור שלה עומד על 451 מגה־וואט, מה שהופך אותה לאחת מתחנות הכוח הפרטיות הגדולות בישראל. 85% מתפוקת החשמל נמכרת לרשת החשמל והיתרה לצרכנים פרטיים.
תחת הבעלות של נוי, לאומי, הפניקס ויתר בעלי המניות, החברה נערכה להנפקה לפי שווי של 2 מיליארד שקל, אך נסוגה זמנית מהמהלך בשל תנאי השוק.