סגור
מימין דורון סט יו"ר משק אנרגיה ו מאיר שפיגלר יו"ר חברת החשמל
מימין: דורון סט, יו"ר משק אנרגיה ומאיר שפיגלר, יו"ר חברת החשמל (צילומים: אוראל כהן, יואב דודקביץ')

בלעדי
מתחילה להתקפל? דליה צפויה להיכנס למו"מ עם חברת החשמל

משק אנרגיה, בעלת השליטה בדליה אנרגיה, הודיעה כי קיימים ספקות לגבי יכולתה להשיג מימון לעסקה לרכישת תחנת הכוח אשכול. דליה צפויה לבקש הנחה במחיר או דחייה של חלק מהתשלום. בכירי החברה למשקיעים: "לא נבצע עסקה לא הגיונית"

דליה אנרגיה מבינה כי אין ביכולתה להשיג את המימון ובעיקר את ההון העצמי לרכישת תחנת הכוח אשכול, בסכומים שהציעה במכרז שבו זכתה, והיא נערכת לשינויים בתנאי העסקה.
רמז ראשון לכך נתנה אתמול בבוקר משק אנרגיה, ששולטת (50%) בדליה אנרגיה, בדיווח לבורסה שבו ציינה כי קיימים ספקות לגבי היכולת שלה להשיג מימון לעסקה ולבצע סגירה פיננסית. לפי הדיווח, עדיין לא התקבלה החלטה סופית לגבי עצם ביצוע העסקה שחייבת להיסגר עד דצמבר השנה, ולאופן מימונה אם וכאשר תבוצע.
בהמשך היום קיימו בכירי דליה אנרגיה ומשק אנרגיה שיחות עם משקיעי משק אנרגיה, זאת אחרי שהמניה צנחה ב־15% ביום חמישי לאחר ההודעה על הזכייה במכרז, מה ששיקף את חוסר האמון של השוק בכדאיות העסקה. החיתוך במניה ומשמעותו היה ברור לאנשי משק אנרגיה. ל"כלכליסט" נודע כי בשיחות עם המשקיעים אמרו בכירי החברה, "לא נעשה עסקה לא הגיונית ולא סבירה", וכן כי "לא נבצע עסקה עם 5-4 מיליארד שקל הון עצמי ואין לנו יכולת להעמיד את התמורה לעסקה בסך 12.375 מיליארד שקל". המשמעות היא: ניכנס למו"מ מול חברת החשמל על תנאי העסקה. מניית משק אנרגיה זינקה אתמול ב־7%.
זו היתה הפעם הראשונה שהזוכה במכרז לרכישת תחנת הכוח אשכול, מודה בקשיים בביצוע העסקה. ההצעה של דליה וקבוצת תעבורה עמדה על 12.375 מיליארד שקל ואילו של הקבוצה השנייה, OPC, עמדה על 7.088 מיליארד שקל בלבד, כלומר פער של 5.2 מיליארד שקל. מיד לאחר ההודעה על הזכייה הודיעה תעבורה, כפי שנחשף אתמול ב"כלכליסט", על יציאתה מהעסקה במתכונתה הנוכחית.

הפער האדיר שבין הצעתה של דליה אנרגיה להצעתה של OPC גרם לגופים המממנים בעסקה להפנות כתף קרה לדליה אנרגיה ולהבהיר שבפער כזה הם לא יעמידו מימון לעסקה במלואה אלא לעסקה בהיקף נמוך יותר. שום גוף לא נתן התחייבות לממן את העסקה אבל לפחות גוף גדול אחד הגיע להבנות על העמדת סכום משמעותי של מיליארדי שקלים למימון.
הפרישה של תעבורה מהזכייה היתה אור אדום נוסף לגורמים המממנים. תעבורה, שהיא חברה שמרנית המונהגת בידי אנשי תעשייה - משפחת לבנת, בנק לאומי והפניקס, הודיעה כי לא תשתתף בעסקה. תעבורה אומנם ידעה על הסכום שבו ניגשת הקבוצה למכרז, אבל ככל הידוע נדהמה מהפער שנחשף ב"כלכליסט" ומאוחר יותר בתוצאות הרשמיות של המכרז.
המשמעות של תחילת הנסיגה של דליה היא נסיון אפשרי לקבל הנחה במחיר מחברת החשמל, או לחילופין לדחות חלק מהתשלום במספר שנים. חברה החשמל עדיין לא נתנה עמדה רשמית בנוגע לכך משום שלא קיבלה אינדיקציות מדליה לגבי מהלכיה. עד סוף השבוע הבא אמורה דליה להחליט אם להכפיל את סכום הערבות בהצעה, ב־100 מיליון שקל נוספים, או לסגת מהרכישה, והסיכויים כרגע הם 50%-50%. עד היום המסרים מחברת החשמל היו שלא יהיה שינוי בתנאי המכרז וכי OPC ונוי הוכרזו כמועמד כשיר שני, שיוכל לרכוש את החברה בכל עת במחיר שהציע. אבל כבר עתה ברור כי מכירה ב־7 מיליארד שקל גם סיכוייה לא גדולים לאור העובדה שלחברת החשמל "נפתח התיאבון" עם ההצעה של דליה.
בפני דירקטוריון חברת החשמל, שהעריך את שווי התחנה ב־6 מיליארד שקל, עומדות שלוש אלטרנטיבות עיקריות. הראשונה היא להסכים לנהל מו"מ על ההצעה של דליה, תמורת הנחה מסויימת או דחייה בחלק מהתשלום, לפחות עד התבהרות התמונה לגבי האישורים לבניית שתי תחנות הכוח החדישות אחת בצפית ואחת באשכול, שמתכננת דליה.
במכרז למכירת מתקן ההתפלה באשדוד לפני שנתיים הציעו שפיר וקרן ג'נריישן 900 מיליון שקל - פי 2 מההצעה השנייה של הנדסת התפלה. המדינה החליטה אז שהיא מעוניינת לא להפסיד את ההצעה הגבוהה, הלכה לקראת הרוכשת בהטבות רגולטוריות, והשלימה את העסקה ב־870 מיליון שקל.
האפשרות השנייה שעומדת בפני חברת החשמל היא להוציא את דליה מהתמונה לאור העובדה שהחברה לא יכולה לעמוד בגיוס ההון העצמי והמימון הנדרשים לעסקה, ולערוך התמחרות בין OPC והשלישית במכרז, רפק ג'נריישן מבטח שמיר ואשטרום. אפשרות קיימת היא אף לשתף במכרז את דליה מתוך הנחה שעתה סדרי הגודל של המחירים עשויים להשתנות כלפי מעלה מההערכות הראשוניות.
אפשרות שלישית היא ביטול מוחלט של המכרז וקיום מכרז חדש. כך קרה לפני כחצי שנה כשסולגרין זכתה במכרז להקמת אנרגיה סולארית ברמת חובב בכמיליארד שקל ובפער אדיר מהיריבה, ויתרה על הערבות והזכייה, ורמ"י יצאה למכרז חדש.
מה גרם לפער האדיר בין שתי ההצעות הראשונות לרכישת תחנת הכוח אשכול? בשוק קיימות שתי הערכות, האחת היא ש־OPC לא תמחרה את התחנה החדשה שניתן להקים באשכול (אשכול 2) בהספק של 850 מגה־ואט בניצולת H (תחנה מתקדמת יותר טכנולוגית) ובהשקעה של 3 מיליארד שקל. זאת בעוד שדליה ותעבורה העריכו את שווי התחנה השנייה, ככזו שתניב EBITDA של 750 מיליון שקל בשנה, בכ־7.5 מיליארד שקל, בעוד שההון הנדרש להקמתה יחד עם המחיר שתמחרה דליה עבור התחנה הוא של כ־6.5 מיליארד.
אפשרות אחרת היא ש־OPC ונוי העריכו תחזית שחורה יחסית לגבי ה־EBITDA של התחנה הקיימת באשכול לאור מגבלות שרשות החשמל רמזה לגביהן בעבר לגבי מחירי המכירה שעומדים כיום על 22 אגורות לקילוואט, כך שהתחזית שלהם ל־EBITDA השנתית היתה נמוכה משמעותית מזו של דליה שעמדה על כ־700 מיליון שקל.