סגור
כוחות צה"ל באזור הדרום מלחמה בעזה חרבות ברזל 15.10
כוחות צה"ל באזור הדרום (צילום: AP Photo/Ohad Zwigenberg)

המלחמה מקפיצה את הדולר ל-4 שקלים ולשיא מ-2015

שוק המטבעות נכנס לשבוע מסחר נוסף בצל המלחמה; אתמול פורסמו נתוני אינפלציה מפתיעים לטובה, לקראת החלטת בנק ישראל בשבוע הבא; לידר: "שלב ראשון דורש הורדת ריבית חדה, מ-4.75% לכיוון של 4%-4.25%", בשל הפגיעה הצפויה של המלחמה בצמיחה

הדולר לא עוצר בפתיחת שבוע המסחר: המטבע האמריקאי קופץ ל-4 שקלים, ולשיא שלא נראה מאז אפריל 2015. בסוף השבוע עוד נסחר מתחת ל-3.98 שקלים. היורו עולה ל-4.223 שקלים.
בשווקים הגלובליים - היורו עולה ב-0.4% ל-1.055 דולר; התנועה הבולטת היא בזלוטי הפולני, שמזנק בכמעט 1% לאחר הבחירות- הדולר נסחר ב-4.27 זלוטי. זאת לנוכח המדגמים שלפיהם, בסבירות גבוהה, המפלגה הפופוליסטית תודח מהשלטון, ותקום במקום זאת ממשלה פרו אירופית. עלייה בולטת גם בדולר הניו זילנדי (של 0.6%), לאחר נצחונה של המפלגה השמרנית בבחירות.
וחזרה אלינו. רגע לפני פרוץ המלחמה, מדד המחירים לצרכן בחודש ספטמבר ירד ב-0.1% בהשוואה לחודש שקדם לו - התחזיות היו לעלייה של 0.2% (באוגוסט עלה המדד החודשי ב-0.5%); בחישוב שנתי ירדה האינפלציה בישראל -3.8%, לעות 4.1% בחודש אוגוסט - גם כאן מתחת לתחזיות שעמדו על 4%.
נתוני האינפלציה התפרסמו שבוע לפני החלטת הריבית של בנק ישראל, בשני הבא. לפני פרוץ המלחמה ההערכות בשוק היו חלוקות לגבי האפשרות שהבנק יעלה פעם נוספת את הריבית, לאחר שבישיבתו האחרונה הותיר אותה ללא שינוי, על 4.75%. בעקבות האירועים התחזיות התהפכו, להורדת ריבית.
"סביר להניח שנראה הורדת ריבית (אפילו מהירה יחסית) בשיעור חד, מעבר למינוס 0.25%. במצב של מיתון, הורדת הריבית נועדה להקל גם על הסקטור העסקי וגם על משקי הבית - שלב ראשון דורש הורדת ריבית חדה, לכיוון 4%-4.25%", כך אומרים כלכלני לידר, בהובלת יונתן כץ.
לפני המלחמה תחזית לידר עמדה על צמיחה של 3.4% השנה ושל 1.5% ב-2024 - או של כ-5% במצטבר. "כעת נדמה שסביר יותר לצפות ל-2.3% השנה ול-1.7% ב-2024, או כ-4 במצטבר. המשמעות היא שהתוצאה הכלכלית של המלחמה תהיה פגיעה מצטברת של כ-1% בתוצר", אומרים בלידר.
תחזית דומה סיפק גיא בית אור, הכלכלן הראשי של פסגות בית השקעות: "ישראל נכנסה למלחמה כאשר מומנטום הצמיחה נחלש בחודשים האחרונים ונטל הריבית החל לגבות מחיר ממשקי הבית. זאת כשבמקביל, מגמות האינפלציה בישראל מתמתנות.
המלחמה אליה ישראל נכנסה צפויה להיות ארוכה ותגבה מחיר משמעותי מהביקוש המצרפי במשק. בנוסף, צרכי המימון של הממשלה צפויים לזנק באופן משמעותי ולכן, על מנת לשמור על היציבות הפיננסית ולספק תמיכה למשקי הבית בעת זו, אנו מעריכים כי בנק ישראל צפוי להוביל מהלך של להפחתת ריבית. ייתכן כי בשלב כלשהו הבנק גם יכריז על תוכנית מוגבלת של הרחבה כמותית – כתלות בהתפתחויות בגזרה המלחמתית בשעות ובימים הקרובים".
בשבוע הראשון למלחמה הדולר הדולר טיפס ב-3.6% מול השקל, מ-3.838 שקלים ל-3.975 שקלים. היורו רשם עלייה שבועית של 2.8%, מ-4.063 שקלים ל-4.176 שקלים. הפיחות בשקל נבלם חלקית בזכות הודעת בנק ישראל ביום שני, על תוכנית למכירת 30 מיליארד דולר במטרה לחזק את השקל. הדולר זינק כמעט ב-3% ביום ההודעה לסביב 3.95 שקלים אך טרם הודעת הבנק הוא היה קרוב מאד ל-4 שקלים.