סגור

השפעות המצב הבטחוני על ענף הבנייה קיצצו בחדות את רווחי אשטרום

הרווח השנתי של קבוצת אשטרום נפל ל-31 מיליון שקל - מול רווח של 931 מיליון שקל ב-2022. הירידה החזקה נבעה גם מרישום הפסד של 175 מיליון שקל בדוח השנתי על ירידת ערך הנדל"ן להשקעה

ההשפעות הכלכליות השליליות של מלחמת חרבות ברזל, בשילוב עם ירידת ערך נדל"ן להשקעה, העבירו את קבוצת אשטרום להפסד ברבעון הרביעי ולמחיקה של 97% מהרווח הנקי בשנת 2023 כולה.
הכנסות הקבוצה בסיכום השנה התכווצו ב-6.5% ל-4.8 מיליארד שקל, ואילו הרווח הנקי של החברה צנח כאמור, ל-31 מיליון שקל. זאת לעומת רווח נקי של 931 מיליון שקל בשנת 2022.
שני גורמים מרכזיים עומדים מאחורי ההרעה בתוצאות העסקיות של קבוצת אשטרום בשנת 2023 בכלל וברבעון האחרון של השנה בפרט. ראשית, ההשפעות השליליות של מלחמת חרבות ברזל על ענף הבניה הובילו לקיצוץ של 280 מיליון שקל בהכנסות של קבוצת אשטרום ברבעון הרביעי ביחס לרבעון שקדם לו.
הפגיעה בהכנסות מיוחסת למגזר הקבלנות ולמגזר התשתיות והיא נובעת מעיכוב בקצב ההתקדמות של הפרוייקטים עקב המצב המלחמתי. לפי ההערכות של הנהלת אשטרום, הצמצום בפעילות יוביל גם לירידה בהכנסות הקבוצה ברבעון הראשון של שנת 2024, בהיקף כספי של 198 מיליון שקל.
גורם שני ש"תרם" לירידה החדה ברווח הנקי של קבוצת אשטרום הוא הנדל"ן להשקעה. בשנת הדוח נרשם לקבוצה הפסד של 175 מיליון שקל על ירידת ערך נדל"ן להשקעה, בקיזוז רווח משינוי יעוד מלאי לנדל"ן להשקעה. לעומת זאת, בשנת 2022 קבוצת אשטרום נהנתה מרווח של 671 מיליון שקל הודות לעליית ערך נדל"ן להשקעה, כולל רווח משינוי יעוד מלאי לנדל"ן להשקעה.