סגור
הראל ויזל בעל השליטה בפוקס ו יודפת הראל בוכריס שמונתה ליו"ר פוקס
הראל ויזל בעל השליטה בפוקס ויודפת הראל בוכריס היו"ר הנכנסת (צילומים: דימה טוליאנסקי, דנה קופל)

יו"רית פוקס תקבל 45 אלף שקל בחודש בלי לספר למשקיעים בכמה אחוזי משרה מדובר

קבוצת האופנה מבקשת להעניק ליו"רית החדשה יודפת הראל בוכריס תגמול של 45 אלף שקל בחודש עבור משרה חלקית. עד כמה חלקית? זה סוד. אז איך יוכלו בעלי המניות להעריך האם מדובר בשכר ראוי 

לקבוצת האופנה הגדולה בישראל, פוקס, יש החל מהשבוע יו"רית חדשה - יודפת הראל בוכריס. במסגרת הדיווחים לבורסה ובהודעה לעיתונות ציינה פוקס את הניסיון העסקי העשיר והמגוון של בוכריס, והדגישה כי היא תהיה זכאית לאותם תנאים ותגמולים כמו היו"ר היוצא, אבי זלדמן, שנבחר לתפקיד יו"ר בנק מזרחי טפחות. התנאים האלו כוללים שכר של 45 אלף שקל בחודש.
אבל יש דבר אחד שפוקס לא סיפרה למשקיעים - מה היקף המשרה של הראל בוכריס כיו"ר החברה. פוקס רק ציינה שמדובר במשרה "חלקית". מכיוון שהראל בוכריס נמנית על נושאי המשרה הבכירים בחברה, תנאי התגמול שלה יובאו לאישור בעלי המניות. כיצד יוכלו בעלי המניות לקבוע אם שכר של 45 אלף שקל בחודש הוא שכר גבוה, נמוך או הולם אם לא ידעו מה היקף המשרה? שהרי 45 אלף שקל בחודש בעבור 70% או 50% משרה לא שקולים לאותם שקלים שניתנים עבור 10% משרה. ולא מדובר בתרחיש דמיוני, שכן גם היו"ר של רמי לוי שיווק השקמה, למשל, הוא יו"ר ב־10% משרה. כבר היו דברים מעולם.
כשפנינו לחברה, התקבלה התשובה הלא פורמלית שלפיה "ככה זה וזה בסדר", ואף הודגש שכך היה גם בנוגע ליו"ר הקודם. וזה אכן נכון. היקף המשרה של היו"ר הקודם, שכיהן בתפקיד 16 שנים, לא דווח גם הוא למשקיעים, אלא תואר גם הוא רק כ"חלקי".
חוסר השקיפות הזה, שאינו ראוי ולא עולה בקנה אחד עם נורמות בורסאיות תקינות והולמות, מעלה את השאלה כמה זמן ראוי שיקדיש יו"ר לחברת ענק כמו פוקס? פוקס היא חברת ענק שמפעילה מאות חנויות בארץ ובחו"ל, מעסיקה אלפי עובדים, מחזור ההכנסות השנתי שלה עומד על יותר מ־5 מיליארד שקל, ושווי השוק שלה, הגם שרחוק מהשיא שלו, עומד כיום על כ־3.8 מיליארד שקל.
הדירקטוריון והעומד בראשו הם שנדרשים לפקח על ההנהלה ולהתוות את האסטרטגיה של קונצרן האופנה הזה. כמה שעות בשבוע ואיזה היקף משרה דרוש לשם כך? הרי להראל בוכריס יש עוד שלל עיסוקים. היא שותפה בקרן ההון סיכון בלאמברג קפיטל, מכהנת בדירקטוריונים של חברות הפורטפוליו, והיא גם דירקטורית בבנק דיסקונט. האם לא ראוי שהמשקיעים והציבור ידעו כמה מזמנה יוקדש לחברה? לפוקס הפתרונים, ואולי גם לרשות ני"ע.
אם רוצים להיות ציניים, אפשר לומר שבחברה כמו פוקס, שבה יש מנכ"ל כה דומיננטי כמו הראל ויזל, שעיצב את החברה בצלמו ודמותו ושהוא גם אחד מבעלי השליטה, זה בכלל לא משנה מה היקף המשרה של היו"ר, כי בסופו של דבר ויזל הוא גם בעל המאה וגם בעל הדעה. כך או כך, למשקיעים מגיעה שקיפות מלאה.