סגור

חצי הכוס: מאנדיי מציגה הכנסות שיא, לצד זינוק בהפסד

הכנסות חברת התוכנה הישראלית נסקו ב-84% לשיא של 108.5 מיליון דולר ברבעון הראשון; ומכאן לנתון הפחות משמח: מאנדיי רשמה הפסד של 66.7 מיליון דולר; ברקע, הוציאה את כל הכנסותיה על תקציב השיווק והמכירות שהסתכם ב-116 מיליון דולר; המניה נחתכת ב-6% בוול סטריט

מאנדיי, בשר מבשרה של וויקס שהחלה את דרכה כמעין סטארט אפ פנימי ואז התפצלה מהחברה האם, סובלת מחלק מהסימפטומים של וויקס WIX, שהודיעה על היערכות ל"התייעלות ארגונית", אך היא נמצאת בשלב מוקדם יותר בחיים.


מאנדיי, שפיתחה מערכת הפעלה ארגונית, צומחת מהר ואף עברה ברבעון הראשון של 2022 את רף ההכנסות של 100 מיליון דולר, אך גם היא מדממת מזומנים. הכנסות מאנדיי נסקו ב-84% לשיא של 108.5 מיליון דולר ברבעון הראשון לעומת הרבעון המקביל ב-2021, ועלייה נאה נרשמה גם מול ההכנסות של 95.5 מיליון דולר ברבעון האחרון של 2021.

2 צפייה בגלריה
ערן זינמן ורועי מן מייסדי מאנדיי
ערן זינמן ורועי מן מייסדי מאנדיי
ערן זינמן ורועי מן מייסדי מאנדיי
(צילום: נתנאל טוביאס)

אך לצד העלייה בהכנסות ניכרת גם הקפיצה בהפסדים: ההפסד התפעולי ברבעון הראשון הגיע ל-67.5 מיליון דולר ובשורה התחתונה רשמה מאנדיי הפסד של 66.7 מיליון דולר. בניכוי סעיפים חד פעמיים הסתכם ההפסד התפעולי של מאנדיי ב43.8 מיליון דולר. הסיבה המרכזית להפסד הכבד טמונה בעובדה שמאנדיי הוציאה את כל הכנסותיה על תקציב השיווק והמכירות והוא הסתכם ב-116 מיליון דולר.
בתוך השורה הזו כלולה גם הוצאה של 11 מיליון דולר על הפקה ושידור של פרסומת לסופרבול. עם זאת, גם במאנדיי מתחילים לדבר ולו במקצת במושגי חסכון ומציינים כי לקראת סוף השנה, שיעור הוצאות השיווק וההכנסות ירד ל-80%.
בינתיים מאנדיי שרפה 16 מיליון דולר ברבעון הראשון, אך בדומה לוויקס היא מסוגלת להכיל תקופה ארוכה של הפסדים בזכות קופת מזומנים שמנתה כ-850 מיליון דולר בתום הרבעון. מאנדיי סיימה את הרבעון עם 1,284 עובדים ברחבי העולם, עלייה של 220 עובדים לעומת התקופה המקבילה ב-2021. חרף ההפסד ובניגוד למספר לא קטן של מונפקות טריות, מאנדיי מצליחה לשמר את קצב הצמיחה המהיר וגם מציגה שיעור גבוה של שימור לקוחות - 125%. מה שאומר שהם לא רק לא נוטשים אותה, אלא מגדילים את היקפי העבודה עם החברה הישראלית, יכול ללמד על מסלול אפשרי למעבר לרווחיות. כרגע זה אמנם לא נראה באופק, אבל אם קצב הצמיחה הדו ספרתי הגבוה יימשך, כאשר חלקו מגיע מהגדלת הכנסות מלקוחות קיימים מבלי הצורך להשקיע משאבים נוספים בשיווק, הרי שמאנדיי יכולה להגיע לאיזון בשנים הקרובות.
בניגוד לוויקס שצריכה להשקיע משאבים ניכרים בשיווק לעסקים קטנים בשוק מפוצל ומפוזר מאוד, מאנדיי שמה דגש באחרונה על הארגונים הגדולים וציינה עם פרסום הדוחות הכספיים כי כעת מחצית מחברות פורצ'ן 500, שהן החברות הגדולות בארה"ב, משתמשות בפלטפורמה שלה. מדובר בעלייה של 38% מול 2021. חברות אלה מייצרות יותר הכנסות חוזרות (ARR) ויציבות, כאשר חברות שתורמות למאנדיי יותר מ-50 אלף דולר בשנה לשורת ההכנסות כבר מהוות 22% מסך ההכנסות ושיעור השימור גבוה יותר ומגיע ל-150%.

2 צפייה בגלריה
פרסומת סופרבול 2022 של חברת מאנדיי monday.com
פרסומת סופרבול 2022 של חברת מאנדיי monday.com
פרסומת סופרבול 2022 של מאנדיי monday.com

בינתיים מאנדיי מעלה את התחזית השנתית וצופה הכנסות של 488-492 מיליון דולר, מה שישקף קצב צמיחה שנתי של 58%-60% והפסד של 139-135 מיליון דולר לפני השפעת סעיפים חד פעמיים וחשבונאיים. "הרבעון הראשון היה חריג בהיקף ההוצאות משום שהשקענו בסופרבול וגם בגיוס עובדים שאמורים לטפל בלקוחות, אבל זה השיא ומכאן נפחית את ההוצאות על שיווק", אומר אלירן גלזר, סמנכ"ל הכספים של מאנדיי. לדבריו, "אני בוגר 2001 ואנחנו לא הולכים על גידול בכל מחיר, אלא מתמקדים במדדי יעילות. מאנדיי לא מרגישה האטה בשוק שלה בשלב הזה, משום ש-70% מהלקוחות שלנו לא מגיעים מתחומי הטכנולוגיה, אלא מאוד מגוונים ללא תלות בסקטור מסויים".
אחת הסיבות לכך שוויקס ומאנדיי לא ממהרות לפטר עובדים בשלב זה, היא נטישה טבעית שנרשמה בחודשים האחרונים משתי החברות. לאחר צניחת החברות משווי של כ-10 מיליארד דולר כל אחת לפחות מ-5 מיליארד דולר היום, עובדים רבים שמצאו את האופציות שלהם מחוץ לכסף עזבו לסטארט אפים בחיפוש אחר פוטנציאל רווח גבוה יותר.