סגור
בנק ואלי נשיונל Valley National Bank
בנק ואלי נשיונל (צילום: spklewis)

בלעדי
בנק לאומי צפוי להפחית שווי השקעתו בוואלי בנק שבארה"ב במאות מיליוני שקלים

בנק לאומי הוא בעל המניות הגדול ביותר של ואלי בנק, שאליו מוזג לאומי ארה"ב והמניה שלו איבדה יותר מ־30% מתחילת השנה. בנק ישראל פנה ללאומי וביקש מידע בנושא. בדו"חות האחרונים ואלי דווקא שיפר את יחסי הנזילות על חשבון הרווחיות

התנודתיות וחוסר היציבות של מגזר הבנקאות בארה"ב מגיעים גם לישראל. שלשום בלטה מניית בנק לאומי לשלילה כשירדה ב־2.6% בעוד שאר מניות הבנקים עלו. הסיבה לכך היא טלטלה במניית ואלי נשיונל בנק שירדה ב־20% ביום שני האחרון. לאומי שמחזיק ב־14.2% מואלי בנק, ונחשב לבעל המניות הגדול, וזאת במסגרת עסקה שעשה למיזוג לאומי ארה"ב אל הבנק האמריקאי רק לפני שנה. ל"כלכליסט" נודע כי בעקבות הטלטלה במניית ואלי בנק, פנה בנק ישראל לבנק לאומי וביקש מידע בנושא הבנק האמריקאי, שבו מכהן מטעם לאומי אבנר מנדלסון כסגן יו"ר ואלי בנק.
האחזקה בוואלי בנק רשומה בספרי לאומי לפי שווי של 3.57 מיליארד שקל, בעוד ששווי השוק של אחזקה זו עומדת כיום על 1.95 מיליארד שקל, כך שההפסד "על הנייר" הוא 1.62 מיליארד שקל. במהלך החודש הקרוב יפרסם בנק לאומי את תוצאותיו לרבעון הראשון, ובהחלט ייתכן שהוא ישערך את שווי ההחזקה הזו לאור הפער המשמעותי בין השווי של האחזקה בוואלי בנק בספרים לעומת שווי השוק הנוכחי שלו.
עם זאת, לפי שיטת החשבונאות שבה מתייחס לאומי להשקעה זו, הוא כרגע פחות או יותר מאוזן מבחינתו על ההשקעה. הסיבה לכך היא שבעת המיזוג הוא רשם רווח הון של כ־800 מיליון שקל לפני מס, ובנוסף הכיר בהכנסות של מאות מיליוני שקלים בשנה האחרונה בשל חלקו בתוצאות ואלי בנק.
ביום חמישי פרסם ואלי בנק את דו"חותיו לרבעון הראשון, שפספסו את תחזיות האנליסטים. שוק ההון האמריקאי אינו אוהב מצבים שכאלה, אולם נראה כי במגזר הבנקאות הרגישות גבוהה במיוחד, ומניית הבנק האמריקאי ירדה בתגובה ב־5%, אלא שבהמשך יום המסחר החלו לרוץ שמועות שלפיהן הבנק צפוי לרכוש את נכסיו של הבנק פירסט ריפבליק שנקלע לקשיים, והמניה תיקנה את הירידות ואף סיימה את היום בעלייה של כ־3%. המומנטום החיובי נמשך כך שהמניה טיפסה בקרוב ל־10% בתוך יומיים. אלא שאז התברר כי ג'יי פי מורגן הוא זה שרוכש את נכסי פירסט ריפבליק, ונראה שהספקולנטים שנכנסו למניה יצאו ממנה באותה המהירות, העליות החדות שהיו נמחקו ושוב חזר המומנטום השלילי למניה, הנובע מהדו"חות הכספיים, וביום שני היא איבדה כאמור 20%.
למומנטום השלילי התווספה גם עבודה של בית ההשקעות ריימונד ג'יימס שהוריד את ההמלצה למניה מ"קנייה" ל"החזק" על רקע הדו"חות הכספיים. ראוי לציין שלפי דו"חות החברה, וגם לדברי אנליסטים זרים, לא נראה שוואלי בנק נמצא במצב שאפילו קרוב לנפילת הבנק - יחסי הנזילות שלו טובים, ומבנה הפקדונות שלו נחשב למפוזר בניגוד לסיליקון ואלי בנק שהיה מוטה למגזר ההייטק. אולם עדיין יש אלמנטים שמעוררים חשש לשחיקת רווחיות וסנטימנט שלילי. הגורם המרכזי שמטריד הוא עליית הריבית בארה"ב שמגיעה כבר ל־5%, ומאלצת את הבנקים להגדיל את תשלומי הריבית לבעלי הפקדונות. מנגד, הבנקים בררנים יותר באשראי שהם מעניקים ומשפרים את הנזילות שלהם, כלקח מנפילת סיליקון ואלי בנק, והתוצאה היא שחיקה ברווחיות. התוצאה היא שהמרווח (הפער שבין הריבית על הפקדונות שהבנק משלם לבין הריבית שהוא גובה על האשראי) בואלי בנק נשחק מ־3.56% בסוף שנת 2022 עד ל־3.15% בסוף הרבעון הראשון של השנה. בריימונד ג'יימס אמנם ציינו שזה עדיין מרווח "בריא", אך יש לעקוב אחר מגמת השחיקה.
בנוסף לכך, ואלי בנק גם חשוף משמעותית בתיק האשראי שלו לענף הנדל"ן, ענף שגם כן חשוף לשינויים בריבית, אם כי בדו"חות לא נראה שיש הרעה בהיקף האשראי הבעייתי. בריימונד ג'ימס ציינו כי בנסיבות הללו עדיף להמתין כמה רבעונים כדי לראות את המגמות בתיק הפקדונות והאשראי. אולם למשקיעים, שממילא חשדניים כלפי ענף הבנקאות, זה כנראה הספיק והמומנטום השלילי במניה התחזק. ביום שלישי נמשך המומנטום השלילי במניה, בדומה לשאר מניות סקטור הבנקאות והיא איבדה 3% נוספים. במצב הנוכחי במגזר הבנקאות האמריקאי לעיתים ההיסטריה עלולה להתברר כנבואה שמגשימה את עצמה. עם זאת, על פניו לא נראה שואלי בנק נמצא בסכנה של יציבות, והבנק אף שיפר את יחסי הנזילות שלו על חשבון הרווחיות.
ברמת הלחץ שכיום נמצאת בשווקים, כאשר מניה יורדת בחדות, הדבר עלול להביא לחששות ליציבות של בנק, ולהביא למשיכת כספים ממנו, ובסופו של דבר לגרום לנפילתו כשם שקרה בסיליקון ואלי בנק. בעידן הטכנולוגי הנוכחי שבו המידע עובר מהר, ומשיכת כספים נעשית בלחיצת כפתור, אפקט הפאניקה עלול להפיל בנקים ובמהירות, כפי שראינו בשבועות האחרונים, ולכן היכולת לבלום מומנטום שלילי הוא קריטית.
ואלי בנק היה בתחילה בצד שהרוויח מהפאניקה, כשלפי הערכות כספים רבים של חברות הייטק ישראליות שנמלטו מסיליקון ואלי בנק הגיעו אליו דרך בנק לאומי, שהפנה את הלקוחות הישראלים. לעת עתה נראה שהמומנטום השלילי במניית ואלי בנק נבלם, ואתמול הירידות בה לא היו חריגות לעומת שאר המגזר, אולם עוד מוקדם לומר אם הטלטלה שחוותה מניית ואלי בנק מאחוריה.
לפני חודש מלאה שנה להשלמת המיזוג של לאומי ארה"ב אל ואלי בנק. בלאומי התגאו בעסקה שהניבה להם רווח הון של 650 מיליון שקל, ומנכ"ל הבנק חנן פרידמן שהוביל את העסקה אמר כי "מדובר במהלך אסטרטגי שנועד להעמיק ולהרחיב בצורה מושכלת את הפעילות העסקית ברחבי ארה"ב". החשיבה מאחורי המיזוג הייתה שהיתרון לגודל בתחום הבנקאות הוא קריטי, ולכן ללאומי נכון יותר להחזיק במעט מניות בבנק גדול מאשר בשליטה בבנק הסובל מחיסרון לקוטן.
ואלי בנק, שנוסד לפני 96 שנים, ב־1927, נמצא בעשירייה השלישית של הבנקים בארה"ב מבחינת גודלו. יש בו 3,800 עובדים, המטה יושב בניו ג'רזי, והוא פעיל גם בניו יורק, פלורידה ואלבמה. אלא שהשנה הזו הייתה מטלטלת למערכת הבנקאות בארה"ב, כשכמה בנקים אף קרסו. המשבר לא פסח על מניית ואלי בנק, שאיבדה מתחילת השנה האחרונה יותר מ־40% משוויה, לשווי שוק של 3.75 מיליארד דולר.