סגור
דניאל לאון חברת צלזיוס
דניאל לאון, מייסד צלזיוס

המשקיעה המוסדית הבולטת של צלזיוס מחקה את השקעתה בחברה

קרן הפנסיה הקנדית CDPQ יצאה מההשקעה בחברת הקריפטו הישראלית אמריקאית, שהייתה בהיקף 150 מיליון דולר; מנכ"ל הקרן: נכנסו מוקדם מדי למגזר שהיה במעבר

קרן הפנסיה הקנדית CDPQ שמנהלת 303 מיליארד דולר, הודיעה אתמול (ד') כי מחקה את השקעתה בחברת הקריפטו צלזיוס הישראלית - אמריקאית, שהייתה בהיקף 150 מיליון דולר.
מנכ"ל הקרן (בשמה המלא Caisse de Depot et Placement du QuebecCaisse de Depot et Placement du Quebec) צ'ארלס אדמונד דיבר על הנושא לראשונה בפומבי והסביר כי הקרן נכנסה "מוקדם מדי" להשקעה. "עבורנו זה ברור כשאנחנו מסתכלים על כל זה, גם אם הפרק האחרון לא נכתב, שנכנסנו מוקדם מדי למגזר שהיה במעבר, עם עסק שהיה צריך לנהל צמיחה מהירה במיוחד", אמר במסיבת עיתונאים במונטריאל.
במסיבת העיתונאים אתמול הסביר אדמונד כי הם עדיין עומדים מאחורי בדיקת הנאותות שביצעו לגבי החברה שנמצאת במצוקה עמוקה ובתהליך פשיטת רגל מעל לחודש. "בדיקת הנאותות הייתה די נרחבת עם הרבה מומחים ויועצים מעורבים. הצוות הגיע בזהירות", אמר אמונד. "היה לנו 4% מהמניות. השיחות הפנימיות שניהלנו היו פשוטות". עם זאת הוסיף אדמונד בהסתייגות כי "בדיקת נאותות אינה ערובה להצלחה".
אדמונד עוד הסביר כי בקרן, שמנהלת תוכניות פנסיה וביטוח בקוויבק, היו מודעים לסיכונים בהשקעה בחברת קריפטו, אך יתכן "שלא הערכנו אותם כראוי", ושהוא חש "אמפתיה" לכל המשקיעים הקטנים בחברה שאיבדו גישה לנכסים שלהם. כשנשאל אם הוא מתחרט על ההשקעה אמר "כמשקיע זהו תהליך למידה מתמיד ובלתי נגמר. אתה לומד ומוודא שאתה לא חוזר על הטעות".
ההשקעה של CDPQ באוקטובר 2021 היתה חלק מסיבוב גיוס של 400 מיליון דולר שביצעה צלזיוס לפי שווי של 3 מיליארד דולר. הגיוס נעשה בהובלת קרן ההשקעות WestCap.
כשקרן הפנסיה נכנסה להשקעה בצלזיוס, השתמשה בזה חברת הקריפטו כסמן לעולם על תקינות פעילותה. "הגיוס האחרון נועד להרוג את כל הספקות", אמר בשעתו מייסד צלזיוס דניאל לאון לכלכליסט, "עכשיו יש לנו כמשקיעה קרן פנסיה קנדית, שיש לה הרבה יותר מה להפסיד מאשר לי, והיא שמה את השם שלה על החברה. זה כבר קרוב לחלום שלי: שיפסיקו לשאול אותי למה זה לא פירמידה".
באותו ראיון הסביר לאון כי מטרת הגיוס בזמנו הייתה אחת: "התחלנו את סבב הגיוס כשהמטרה היחידה מבחינתנו היא להכניס לרשימת בעלי המניות שלנו שם מוסדי חזק ומוכר", הסביר.
בקרן הפנסיה השנייה בגודלה בקנדה הביעו באותו זמן ביטחון בהשקעה. "צלזיוס היא המלווה המובילה בעולם למטבעות קריפטוגרפים ויש לה צוות ניהול חזק ששם שקיפות והגנה על לקוחות בלב העסקים שלה", אמר אלכסנדר סיננט, סגן נשיא ב-CDPQ בהודעה על כניסת הקרן להשקעה בצלזיוס.
צלזיוס עצרה בחודש יוני את כל המשיכות וההפקדות בפלטפורמה שלה אחרי שהנפילה בשוק הקריפטו הובילה משקיעים קטנים רבים למשוך את הנכסים שהופקדו בחברה דמויית הבנק.
החברה הישראלית-אמריקאית הייתה הראשונה לעשות מהלך דרמטי זה וכמה שבועות מאוחר יותר אמרה נואש והגישה בקשה לצ'אפטר 11 בניו יורק. במסמכים שהגישה החברה לבית המשפט נחשף כי לחברה חור במאזניה של 1.2 מיליארד דולר. עוד עולה מהמסמכים שהגישה כי לידי החברה הפקידו משתמשים 100 מטבעות ביטקוין, בעוד שלה עצמה יש בחזקתה רק 15 אלף מטבעות.
בימים האחרונים בית המשפט אישר לצלזיוס למכור מטבעות ביטקוין מעסקי הכרייה שלה שעדיין פועלים. עסקי הכרייה של צלזיוס אינם רווחיים והשופט מרטין גלן הביע חשש כי אלו לא יהפכו רווחיים בזמן הקרוב מספיק, ועל כך שהחברה צריכה לבצע השקעות נוספות כדי שעסקים אלו יהפכו רווחיים. עם זאת, הסביר כי הוא מכבד את שיקול דעתה העסקי של החברה.
החברה רשאית למכור את הביטקוין רק תמורת דולר אמריקאי ולא להשתמש בו כבטוחה להלוואות. בצלזיוס הסבירו כי אומנם עסקי הכרייה של החברה אינם רווחיים עדיין, אך הם מצפים כי יהפכו לכאלו בזמן הקרוב. מכירת הביטקוין נועדה לממן את ההוצאות השוטפות של החברה, שלפי הערכותיה לא יהיו לה האמצעים לממן יותר מאוקטובר הקרוב.
מצלזיוס לא נמסרה תגובה.