בלעדי
עם האשכול בא התיאבון: ג'ורג' חורש מצטרף למרוץ לרכישת חברת כאל
יוניון השקעות, חברת ההחזקות של משפחת חורש, פנתה לבנק דיסקונט, בעל השליטה (72%) בכאל, וביקשה להיכנס לחדר המידע שפתח כדי לבחון את רכישת חברת כרטיסי האשראי במכרז. כאל עשויה לייצר סינגריה להחזקות של יוניון בסופר־פארם ו־H&M
עסקת הענק לרכישת תחנת הכוח אשכול לאו דווקא השביעה את התיאבון העסקי של ג'ורג' חורש, וכעת הוא בוחן גם את רכישת חברת כרטיסי האשראי כאל. לכלכליסט נודע כי חברת יוניון השקעות של חורש ומשפחתו פנתה לבנק דיסקונט, בעל השליטה בכאל (72%), וביקשה להיכנס לחדר המידע שפתח הבנק על מנת לבחון את רכישת כאל במסגרת ההליך המכרזי שהבנק החל לנהל לאחרונה. הפנייה שביצעו נציגי יוניון השקעות לדיסקונט התרחשה לפני כמה ימים. על מנת להיכנס לחדר המידע יוניון תידרש לחתום על שורת מסמכים, כולל התחייבויות לסודיות ביחס לנתונים שתיחשף אליהם ושאינם מדווחים בדו"חות כאל.
דיסקונט מחויב למכור את החזקותיו בכאל מתוקף החוק להגברת התחרות במערכת הבנקאית עד מאי 2027, אולם אם הוא יבצע מהלך שיפחית את החזקותיו מתחת ל־25% עד למועד הנקוב, הוא יקבל שנה נוספת על מנת למכור את יתרת ההחזקות. דיסקונט, שמנוהל על ידי אבי לוי, שכר את בנק ההשקעות האמריקאי הגדול בעולם, ג'יי.פי מורגן, כדי לנהל את המכרז, שיצא לדרך עם פתיחת חדר המידע לפני כחודשיים. את הליך המכירה מטעם הבנק מובילה הילה חימי, מנכ"לית דיסקונט קפיטל, זרוע ההשקעות הריאליות של דיסקונט. דיסקונט שואף למכור את כאל לפי שווי של 4—4.5 מיליארד שקל. אם יצליח, כאל תהפוך לחברת כרטיסי האשראי שנמכרה לפי השווי הגבוה ביותר.
תחום חדש ליוניון
יוניון השקעות, שמנוהלת על ידי המנכ"ל אייל גולן והיו"ר רונן בראל, לשעבר יו"ר פירמת ראיית החשבון EY, היא אחת מחברות ההחזקה הגדולות בארץ, ונמצאת בבעלותה המלאה של משפחת חורש. יוניון השקעות היא הבעלים של יוניון מוטורס, יבואנית רכבי טויוטה, לקסוס וג'ילי לישראל. עסקי הרכב היוו את הבסיס לאימפריה של חורש, שהתרחבה לשלל תחומים נוספים. בין היתר, יוניון מחזיקה ב־35% ממניות סופר־פארם, ובשנים האחרונות פיתחה עניין מוגבר בתחום האנרגיה. יוניון מחזיקה בכ־15% ממניות דליה אנרגיה, תחנת הכוח הפרטית הראשונה בארץ, שמחזיקה בשליטה (75%) בתחנת הכוח אשכול, כשיוניון מחזיקה באופן ישיר ב־20% ממניות אשכול בעצמה. מדובר בעסקת ענק שהושלמה בשנה שעברה. דליה וחורש זכו במכרז לרכישת אשכול תמורת 9.1 מיליארד שקל, לאחר קרב משפטי ארוך שנולד כתוצאה מכך שבמקור הציעו 12.4 מיליארד שקל עבור התחנה, פער אדיר מהקבוצה שהגיעה למקום השני, שהציעה 7.1 מיליארד שקל. הפער הגדול הוביל לכך שהשותפים המקוריים של דליה פרשו מהמכרז. חורש נכנס בנעליהם, ונחשב לגורם האגרסיבי ביותר ביחס לתמחור תחנת הכוח, כלומר מי שדחף להציע מחיר גבוה כדי לזכות בנכס. יוניון העמידה הון עצמי של 620 מיליון שקל לעסקה, וכן היא משתתפת כפי חלקה במימון שהתקבל מקונסורציום בראשות בנק הפועלים ובנק מזרחי טפחות בהיקף של 6.2 מיליארד שקל. בשל כך, ההערכות בשוק הן שאם יוניון תחליט להתמודד על רכישת כאל, היא עשויה לגלות גם הפעם אגרסיביות במחיר שתציע במכרז. הגם שמדובר בחברה חזקה פיננסית ונזילה, יוניון השקעות עשויה לחבור לשותף פיננסי בהתמודדות על כאל, דוגמת אחת מחברות הביטוח, אם אכן תחליט להתמודד.
מבחינת יוניון, כאל עשויה להוות הן כניסה לתחום חדש, תחום האשראי והפיננסים, והן עסק סינגרטי לשלל ההחזקות שלה, החל מעסקי הרכב ועד להחזקות הקמעונאיות שלה - סופר־פארם והזיכיון הישראלי לרשתות האופנה הבינלאומיות H&M ו־COS. יוניון מוטורס וכאל יכולות לשמש מכפיל כוח זו עבור זו בכל הנוגע להעמדת אשראי לרכישת רכבים, ואילו סופר־פארם ורשתות האופנה יכולות, יחד עם כאל, לשמש בסיס ליצירת מועדון צרכנות גדול וחזק. סופר־פארם מפעילה כיום, יחד עם ישראכרט, המתחרה של כאל, את מועדון הצרכנות לייף־סטייל, שבו חברים כ־550 אלף חברים שגם מחזיקים בכרטיס אשראי שמתופעל על ידי ישראכרט (תחת המותגים ישראכרט ואמריקן אקספרס). כמו כן, תחת שליטה פוטנציאלית של יוניון, כאל תוכל להציע אשראי בנקודות המכירה של הרשתות הקמעונאיות של הקבוצה - אחת מהמגמות הבולטות בענף האשראי הגלובלי בשנים האחרונות.
כאמור, דיסקונט שואף לקבל תג מחיר גבוה עבור כאל, ובבנק שואבים אופטימיות מכך שמדובר בחברת כרטיסי האשראי הרווחית בענף בשלוש השנים האחרונות. ב־2024 הרווח הנקי של החברה הסתכם ב־324 מיליון שקל, עלייה של 17% בהשוואה ל־2023, הודות לעלייה של 12% בהכנסות וירידה של 9% בהוצאות. המתחרות, MAX וישראכרט, הציגו רווח נקי של 273 מיליון שקל ו־210 מיליון שקל, בהתאמה. כמו כן, בדיסקונט ראו את השווי שלפיו קבוצת דלק שבשליטת יצחק תשובה רוכשת את השליטה בישראכרט (3.56 מיליארד שקל), וסבורים שהדבר מעניק רוח גבית למכירת כאל לפי שווי גבוה נוכח פערי הרווחיות בין החברות.
הגופים הזרים מתעניינים
יוניון השקעות אינה המתעניינת היחידה בכאל. על המתעניינים, שביקשו גישה לחדר המידע, ניתן למנות גם את קרן ההשקעות פורטיסימו, בעלת השליטה בסלקום, ואת איש העסקים מוטי בן־משה, הבעלים של קבוצת רבוע כחול, וכן קרנות ההשקעה הזרות בלקסטון, אייפקס, סנטרברידג', JCF וקרן ליברטי קפיטל, שבראשה עומד סטיב מנוצ'ין, שר האוצר בממשלו הקודם של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ. ליברטי אף שכרה לצורך בדיקת החברה את בנק ההשקעות ג'פריס. גם קרן אפיניטי פרטנרס, שבראשה עומד ג'ארד קושנר, חתנו של טראמפ, בוחנת את האפשרות להתמודד על רכישת כאל. כאל הציגה ב־2024 את הרווח הנקי הגבוה בענף כרטיסי האשראי זו השנה השלישית ברציפות, 324 מיליון שקל. מדובר בעלייה של 17% לעומת 2023. הוא נבע מעלייה של 12% בהכנסות וירידה של 9% בהוצאות להפסדי אשראי. מקס הרוויחה 273 מיליון שקל וישרכארט 210 מיליון שקל.
ההתעניינות מצד הקרנות הזרות עומדת בניגוד לכך שגופים זרים לא הגישו הצעות לרכישת ישראכרט. זאת, ראשית, בשל המלחמה וההפיכה המשטרית שהרחיקו משקיעים זרים, בעוד כיום ישנה רגיעה מסוימת בגזרה הגיאופוליטית. שנית, הקרנות הזרות, שממוקדות בפרייבט אקוויטי, מעדיפות לרכוש נכסים בהליך ממוקד, שכולל מו"מ מול גורם אחד – בעל שליטה או בעלים – ורק בסופו קבלת אישורים רגולטוריים, בשונה מההליך בישראכרט, שעיקרו היה רכישת גרעין שליטה בחברה ציבורית, שהיתה כרוכה במו"מ מול מספר רב של בעלי עניין ואינטרס.