סגור
רמי לוי על רקע סניף קופיקס
רמי לוי על רקע סניף קופיקס (צילום: אוהד צויגנברג, יחצ קופיקס)

עקב אכילס של רמי לוי: מכירות קופיקס קפאו ב-2022, ההפסד הנקי גדל

הרעה בכל הפרמטרים נרשמה אשתקד בקופיקס - רשת בתי הקפה והמרכולים שבשליטת רמי לוי; ההפסד הנקי ב-2022 עמד על 9.9 מיליון שקל; בקופיקס הסבירו כי השוק בו פועלת החברה הינו תחרותי ביותר

קופיקס מתקשה להתייצב. רשת בתי הקפה והמרכולים חתמה את 2022 עם קפאון במכירות והרעה בכל הפרמטרים, שבאה לידי ביטוי בירידה ברווחיות התפעולית והעמקת ההפסד הנקי ל-9.9 מיליון שקל.
פתיחת 6 סניפים של בתי קפה, סייעו לקופיקס לרשום עלייה של 1.3% במכירות שהסתכמו ב-307.3 מיליון שקל. זאת, בעוד מכירות רשת המרכולים נותרו ללא שינוי על 279.7 מיליון שקל. בקופיקס הסבירו את הקפאון בזרוע המרכולים, למרות פתיחת סניף חדש, בירידה במכירות חנויות זהות, שנבעה מהתגברות התחרות ועלייה בשטחי המסחר במרכזי הערים.
הצפיפות שנוצרה במרכזי הערים בעקבות הסתערות הרשתות על הזירה הרווחית של החנויות השכונתיות, הובילה את קופיקס לציין בסיכונים הענפיים כי השוק בו פועלת החברה הינו תחרותי ביותר וכי לחצים תחרותיים כגון כניסת מתחרה משמעותי עלולים להוביל לשחיקת מחירים ולפגיעה בתוצאות העסקיות של הקבוצה.
הסבת 23 מ-36 סניפים המרכולים למותג רמי לוי בשכונה, סייעה לשיפור קל ברווחיות הגולמית של זרוע הקמעונאות שעלתה ל-30.7% לעומת 30.2% ב- 2021. בהקשר זה, דיווחה החברה כי בעל השליטה רמי לוי, מתקשה לשכנע את קופיקס לשלם לו עבור השימוש במותג הנושא את שמו בחנויות הרשת.
קופיקס שכבר הסבה חלק ניכר מחנויות סופר קופיקס למותג רמי לוי בשכונה, מסרבת לדרישת לוי והמשא ומתן בין הצדדיםעל הסדרת השימוש במותג נמשך. בעקבות כך, לוי אישר להאריך את התקופה של מתן זכות שימוש במותג ל-3 חודשים נוספים. קופיקס מפעילה 36 מרכולים, 23 מהם תחת מותג רמי לוי בשכונה, 10 תחת מותג סופר קופיקס ו-3 תחת מותג שוויצריה הקטנה.
בעוד הרווחיות הגולמית בזרוע הסופרים השתפרה במעט, בבתי הקפה היא נשחקה ל-25.4% לעומת 30.6% בתקופה המקבילה, בעקבות מה שהגדירה החברה כשינוי בתמהיל המכירות, כך שהרווח הגולמי הכולל של החברה נותר 92.7 מיליון שקל, בדומה לשנה שעברה וכך גם הרווחיות הגולמית שנותרה על 30.2% מהמכירות.
תוספת הוצאות תפעול על 4 סניפי סופר שפעלו ב-2021 באופן חלקי בלבד ובשנה החולפת באופן מלא, כמו גם הוספת שירות משלוחים לבית הלקוח, הגדילה את הוצאות המכירה ושיווק של זרוע המרכולים ב-6.8% ל- 77.8 מיליון שקל ופתיחת 6 סניפי קפה בתפעול עצמי של החברה, הכפילה את הוצאות התפעול ל-6.3 מיליון שקל, כך שהוצאות התפעול, מכירה והשיווק עלו ב-10.6% ל-84.1 מיליון שקל. בעקבות כך, העמיק ההפסד המיוחס לבעלי המניות ל- 9.9 מיליון שקל, לעומת 5.9 מיליון ב-2021. עלות שכרם של 5 בכירי החברה הסתכמה ב- 2.15 מיליון שקל.
בכוונת קופיקס (המפעילה 95 סניפים לעומת 105 סניפים ב-2021, בעקבות התכווצות זרוע הקפה ל-59 סניפים לעומת 68 בשנת 2021 ו-36 סניפי סופר, לעומת 37 בשנה הקודמת) להמשיך בשנת 2023 את התהליך של שינוי עיצוב סניפי הקפה, באמצעות הצבת מקררים פתוחים לקונספט שירות עצמי. בנוסף, החברה תפעל להשתתף במכרזים של מוסדות עם בתי קפה לשירות העובדים והלקוחות.