סגור
סקייליין
מלון של סקייליין (צילום: Skyline Investments)

סקייליין מוכרת את המלונות שלה בארה"ב ב-255 מיליון דולר

החברה הקנדית שמחזיקה מלונות בארה"ב ובקנדה ונסחרת בבורסת ת"א התקשרה בהסכם לא מחייב למכירת 16 מ-17 המלונות שלה בארה"ב תמורת 980 מיליון שקל, ולמכירת שארית פעילותה בקנדה תמורת 244 מיליון שקל נוספים. בשוק מעריכים כי תמורת הרכישה תחולק כדיבידנד לבעלי המניות של החברה. המניה זינקה בקרוב ל-19% בסוף יום המסחר

סקייליין, חברת הנדל"ן המניב הקנדית שנסחרת בתל אביב, דיווחה על שלוש עסקאות אפשריות למימוש פעילות המלונאות שלה בארה"ב ובקנדה. בתגובה זינקה המניה ב-18.7% בסוף יום המסחר.
סקייליין, שבשליטת מישורים של אלכס שניידר (52.8%) והכשרת הישוב (25.7%), מחזיקה ומנהלת מלונות ואתרי נופש בצפון אמריקה לצד פעילות זניחה בייזום נדל"ן. החברה התקשרה במזכר הבנות לא מחייב למכירת 16 מ-17 נכסי המלונות שלה בארה"ב בתמורה ל-255 מיליון דולר, שעשויה לעלות עוד בהתאם לעלויות השיפוץ הסופיות שהיא מבצעת בחמישה מבתי המלון. בנוסף לתמורת המכירה, הרוכש יקבל על עצמו גם את יתרת החוב הקיימת בגין המלונות בסך של 152 מיליון דולר. המכירה תבוצע בהנחה של 11% משווי הנכסים הרשום בדוחותיה של סקייליין, ולפי החברה היא ניתנה לאור היתרון בהשלמת עסקה בודדת והעברת כל ההלוואות הבנקאיות שקשורות אליה מהחברה לרוכש. לגבי הנכס ה-17, ריזורט Bear Valley בקליפורניה, סקייליין מקיימת מו"מ למכירתו תמורת 19.5 מיליון דולר (75 מיליון שקל), בעוד שוויו הרשום עומד על 18.6 מיליון דולר.
כאמור, תמורת העסקה למכירת הנכסים בארה"ב, אם תושלם, צפויה להיות בסך 255 מיליון דולר (980 מיליון שקל) - כמעט פי ארבעה יותר משווי השוק של סקייליין בתחילת יום המסחר – 259 מיליון שקל.
בכל הנוגע לפעילותה בקנדה, ב-2021 מכרה סקיילין לחברת פריד קורפוריישן (Freed Corporation) שני אתרי נופש וקרקע לפיתוח אתר שלישי, והפכה שותפה עמה בשותפות הפרטית שמחזיקה אותם ואתר נופש נוסף. תמורת המכירה הייתה 104 מיליון דולר קנדי ובנוסף העניקה סקייליין לפריד הלוואה בסך 60 מיליון דולר קנדי שהייתה אמורה להיפרע בשלושה תשלומים החל מאפריל 2024 ועד לסוף 2025, והלוואת גישור בסך של 8 מיליון דולר קנדי.
כעת היא מדווחת על הסכמות עקרוניות ובלתי מחייבות למכירת מלוא החזקותיה בשותפות לפריד בתמורה ל-30 מיליון דולר קנדי (84 מיליון שקל), ולהפחתת יתרת קרן ההלוואה לסך של 49 מיליון דולר קנדי (138 מיליון שקל), כשהחזר ההלוואה יושלם עד לסוף פברואר 2025, והתחייבויות פריד יובטחו בשעבוד זכויותיה בשותפות ועל ידי ערבויות שיינתנו מחברות בקבוצת פריד. ההסכמות כפופות להשלמת מחזור המשכנתאות שנטלה השותפות על הנכסים וקבלת מימון נוסף לרכישת חלקה של סקייליין.
מחיר המכירה משקף הנחה של 8% משווי ההחזקות הרשום (2.7 מיליון דולר קנדי), וההנחה במחיר ההלוואה היא של 11 מיליון דולר קנדי. אלו הוסברו לאור הקדמת הפדיון של ההלוואות ומתן בטחות משופרות וריבית גבוהה יותר (9% חלף 5%).
בסה"כ, ובהנחה ששלוש העסקאות ייצאו אל הפועל בסכומים הנקובים, תקבל סקייליין עם השלמתן סכום של 1.15 מיליארד שקל, מהם 834 מיליון שקל עבור המלונות בארה"ב (בקיזוז חלקו של השותף, 50%, במלון Renaissance בקליבלנד), 75 מיליון שקל עבור הריזורט בקליפורניה ו-244 מיליון שקל עבור הפעילות בקנדה.
מסכומים אלה סקייליין צפויה לפרוע את סדרת האג"ח שהנפיקה (אג"ח ב'), ששוויה עומד על 140 מיליון שקל. על פי נתוני פרדיקטה דטה, המחזיקים העיקריים באג"ח הם קרנות הנאמנות של פסגות (14%) והפניקס (7%), כשהסדרה נסחרת בתשואה לפדיון של 10.15% ופירעונה הסופי צפוי ביולי 2024. שאר התמורה ככל הנראה תחולק כדיבידנד לבעלי המניות, שהם גם ככל הנראה אלו שלחצו לביצוע המהלך, והחברה עשויה להיוותר ללא פעילות כחברת מעטפת.
דנאור ארז, מנהל מערך ההשקעות בפסגות קרנות נאמנות, הסביר בשיחה עם כלכליסט: "סקייליין כבר תקופה ארוכה לא מייצרת לבעלי המניות שלה ערך, לא בחלוקת דיבידנדים, וגם לא מעליית שווי של המניה (המניה ירדה ב-34% ב-12 החודשים האחרונים). המניה תמיד נסחרת בתמחור נמוך מאוד ביחס לשווי בספרים. העניין בעסקאות האלה הוא הצפת ערך לבעלי המניות דרך מימוש נכסים והנזלתם, וחלוקת דיבידנד - לפחות חלקית. המהלך היה צפוי זה כמה חודשים, לאחר שביוני תיקנה החברה את מנגנון המענקים של המנכ"ל כך שיקבל מענק של עד 1% מתמורת מכירת נכסים"
בהתאם לכך, המנכ"ל בלייק לאיין, שעלות התגמולים שלו ב-2022 הגיעה ל-2.6 מיליון שקל (999 אלף דולר קנדי), עשוי לקבל עם השלמת מכירת המלונות בארה"ב מענקים של 9 מיליון שקל.
במחצית הראשונה של 2023 הכנסותיה של סקייליין מהפעילות המלונאית אמנם עלו ב-11% ל-178 מיליון שקל, אך היא רשמה הפסד תפעולי של 24 מיליון שקל והפסד נקי של 43 מיליון שקל שמיוחס לבעלי מניותיה. את 2022 סיימה עם הפסד של 4 מיליון שקל המיוחס לבעלי המניות, כאשר חלק מקשייה התפעוליים מיוחס להיקף פעילותה הקטן יחסית (17 מלונות בלבד בארה"ב).