סגור

פול קרוגמן: "יש קווי דמיון מטרידים בין הקריפטו לקריסת המשכנתאות במשבר הסאב-פריים"

במאמר דעה שפרסם הכלכלן זוכה פרס הנובל בניו יורק טיימס הוא מזהיר מפני "הדים מטרידים" שקיימים כיום בקרב משקיעי קריפטו ל"התרסקות משכנתאות הסאב-פריים לפני 15 שנה". לדבריו, כמו אז גם כיום נמכרים למשקיעי קריפטו מוצרים פיננסיים ספקולטיביים מבלי שהם מבינים לעומק את הסיכונים הכרוכים בהם

חתן פרס נובל פול קרוגמן מזהיר מפני קווי דמיון מטרידים בין הקריפטו לבין קריסת משכנתאות הסאב-פריים בשנים 2007-2008.
במאמר דעה שפירסם אתמול (ה') ב"ניו יורק טיימס" טען קרוגמן כי הוא "רואה הקבלות לא נוחות" בין הקריפטו להתרסקות הסאב-פריים בארה"ב, שהורידה את כל שוק הדיור על ברכיו והובילה למשבר הפיננסי העולמי של 2008-2007.
"יש הדים מטרידים להתרסקות הסאב-פריים של לפני 15 שנה", אומר קרוגמן בטור שפירסם.
משבר הסאב-פריים נוצר כתוצאה מהלוואות שנתנו בנקים לאנשים בעלי סיכון גבוה יותר, בתקופה שבה הריביות היו נמוכות ומחירי הדירות זינקו. לאחר שהריבית עלתה ושוק הנדל"ן חווה האטה, בעלי בתים מצאו את עצמם ללא יכולת להחזיר את ההלוואות שלהם, מה שגרם להפסדים כבדים למלווים.
1 צפייה בגלריה
ביטקוין קריפטו
ביטקוין קריפטו
ביטקוין. "משקיעים לא מבינים למה הם נכנסים"
(צילום: גטי )
קרוגמן טוען שלמשקיעי קריפטו נמכרים באופן דומה מוצרים פיננסיים ספקולטיביים מבלי שהם מבינים באמת את הסיכונים הכרוכים בכך. ראוי לציין שקרוגמן נחשב לבעל עמדות "דוביות" מאוד ביחס לביטקוין, ובעבר השווה בעבר את המטבע הקריפטוגרפי להונאת פונזי.
"לווים רבים לא הבינו למה הם נכנסים", טען במאמרו בניו יורק טיימס "ומטבעות קריפטוגרפיים, עם תנודות המחירים האדירות שלהם שלכאורה לא קשורות ליסודות הפונדמנטליים, הם הנכסים הכי מסוכנים שיכולים להיות".
קרוגמן אינו משוכנע שמטבעות קריפטוגרפיים מהווים סיכון למערכת הכלכלית, משום שבשלב זה "המספרים אינם גדולים מספיק כדי לעשות זאת". שוק הקריפטו כולו שווה בערך 1.7 טריליון דולר, לפי נתוני CoinGecko.
ביטקוין ומטבעות דיגיטליים אחרים ירדו בחדות בשבועות האחרונים. במחיר של קצת יותר מ-37,000 דולר, מטבע הקריפטו המוביל בעולם נמצא כעת במינוס 46% מהשיא שלו בנובמבר שעמד על כמעט 69,000 דולר. בשיא כל שוק הקריפטו היה שווה ביחד 3 טריליון דולר.