סגור

בלעדי
איילון שמה את חלקה בחברת הגמל של מיטב על המדף

חברת הביטוח ווישור במשא ומתן למכירת אחזקתה (20%) של החברה־הבת איילון במיטב דש גמל ופנסיה ב־60—120 מיליון שקל. מכירת הנתח בחברת הגמל הצומחת מתבצעת על רקע שנתיים של הפסד באיילון. הערכות: מיטב ירכוש את המניות ויעלה ל־100%

אמיל וינשל, בעל השליטה בחברת הביטוח הדיגיטלית ווישור, מנסה לקדם תהליך הבראה בחברת הביטוח איילון שאותה רכשה ממשפחת רחמני. ל"כלכליסט" נודע כי נציגי איילון במשא ומתן מתקדם למכירת אחזקתם (20%) בחברת הגמל של מיטב, מיטב דש גמל ופנסיה. לפי הערכות בשוק, הרוכש הוא בית ההשקעות מיטב עצמו, שיעבור לאחזקה מלאה בחברת הגמל. זאת משום שאף גוף מוסדי אחר במשק לא יכול להחזיק במניות בהיותו מתחרה ישיר.
המחיר שדורשת איילון אינו ידוע, אולם עשוי להסתמך על שווי השוק של מיטב באחוזת בית - 1.05 מיליארד שקל נכון לאתמול. הכנסות חברת הגמל והפנסיה, שנכסיה נאמדים ב־90 מיליארד שקל, עמדו על 339 מיליון שקל, כשליש מהכנסות כל מיטב. כלומר, על פי חלקה של החברה־הבת בהכנסות בית ההשקעות, שווי מיטב דש גמל ופנסיה הוא 330 מיליון שקל וחלקה של איילון בו (20%) מגיע ל־66 מיליון שקל. אולם, באיילון מקווים לסגור את העסקה לפי מכפיל הכנסות של 1.9, כפי שהיה במכירת חברת הגמל של הלמן אלדובי להפניקס בשנה שעברה; מדובר בעסקה האחרונה שנעשתה בענף הגמל עם אופי דומה של שחקנים. לפי מכפיל זה, שווי אחזקתה של איילון כפול — 120 מיליון שקל. כך שמחיר המכירה נע בין 60 ל־120 מיליון שקל.
מווישור ומאיילון סירבו להתייחס, אולם בסביבת איילון מסבירים כי באיילון לא מרוצים ממעמדם כבעלי מניות מיעוט במיטב, ומבקשים לשים פוקוס על רווחיות דרך הגדלת דמי הניהול בגמל; זאת לעומת דגש הצמיחה שנהוג במיטב. הרווח המגזרי של מיטב גמל ופנסיה הסתכם ב־39 מיליון שקל, מהם 7.8 מיליון שקל הגיעו לאיילון.
מיטב ידע לאחרונה טלטלה כשבית המשפט המחוזי בתל אביב פסק באוגוסט האחרון כי יחזיר לעמיתים 400 מיליון שקל על גביית דמי ניהול בניגוד להסכמים תוך הפרת חובת הנאמנות כלפיהם. פסק הדין ניתן במסגרת תביעה ייצוגית שהוגשה ב־2015 וגרמה למיטב להציג הפסדים של 392 מיליון שקל; זאת לאחר הפרשת 423 מיליון שקל בספרים. החברה הגישה ערעור לבית המשפט העליון.
ווישור, שבשליטת אמיל וינשל וניצן צעיר־הרים, ואיילון קיבלו בחודש שעבר אישור אחרון לקיום עסקת רכישת מניות איילון שבידי משפחת רחמני (67.26%), האסיפה הכללית של בעלי המניות אישרה את המהלך, ורשות שוק ההון העניקה היתר שליטה לווישור ולמשפחת ברק - המשקיעים שגייס וינשל לחברה ומחזיקים ב־39% ממנה. גם רשות התחרות אישרה את המיזוג בין איילון אחזקות הציבורית לאיילון ביטוח הפרטית, כדי לענות על דרישות חוק הריכוזיות. ווישור רוכשת את איילון לפי שווי של 691 מיליון שקל, בעוד שווי השוק שלה עמד אתמול על 350 מיליון שקל, לאחר שהמניה נפלה ב־26% השנה. לאחר ההודעה על הרכישה הבטיח וינשל למשקיעים כי חרף פערי השווי, הוא יוכל להציף ערך בעת המיזוג. מכירת המניות בחברת הגמל של מיטב היא הצעד הראשון שיבצע בחברה הממוזגת.
איילון מוכרת את מניות מיטב גמל בתקופה קשה. איילון רשמה ב־2021 הפסד של כ־114 מיליון שקל בשורה התחתונה לעומת הפסד של 64 מיליון שקל ב־2020. ברבעון הראשון השנה המשיכה במגמה השלילית וספגה הפסד של 8 מיליון שקל. ההפסדים הללו בולטים במיוחד לאור רווחי השיא של שאר חברות הביטוח בשנתיים האחרונות. הם נובעים בראש ובראשונה מבחירתה להתנתק כמעט באופן מוחלט משוק ההון. הנהלת החברה החליטה ב־2016 לחסל את פעילותה חיסכון לטווח ארוך, באמצעות מיזוג קופות הגמל וקרנות הפנסיה שלה, שניהלו 7 מיליארד שקל, לתוך מיטב דש; איילון נותרה עם 20% מהחברה הממוזגת. בנוסף, החברה מכרה ב־2018 את חלקה בבית ההשקעות איילון ב־12 מיליון שקל. בנוסף היא מתמקדת בביטוחי רכב, דירה וחבויות, פעילות הנחשבת הפסדית לאור המחירים הנמוכים וריבוי תאונות הדרכים וגניבות כלי רכב.
ההפסדים הגבוהים שוחקים את ההון העצמי של איילון, שהסתכם ב־603 מיליון שקל ברבעון הראשון. בחברת ביטוח ירידה בהון העצמי עלולה לשבש את הפעילות העסקית ולפגוע באפשרות לחלק דיבידנד. לאחר ההפסדים בשנתיים האחרונות, ההון של איילון מהווה היום 82% בלבד מהגבול שקבעה רשות שוק ההון המאפשר לה לחלק דיבידנדים. גם בהתחשבות ב"תקופת הפריסה", הקלה שהעניקה הרשות לחברות כדי שיוכלו לחלק דיבידנד תוך הגדלת ההון העצמי, ההון עומד על 101% בלבד ומונע ממנה לחלק דיבידנד, שכן חלוקה תקטין את ההון לפחות מ־100%. מכירת אחזקתה במיטב גמל תמורת עד 120 מיליון שקל תסייע לאיילון לאושש את ההון העצמי שלה בכ־16%..
מנגד, חברת הגמל של מיטב צומחת, ונכון לאפריל האחרון מנהלת 62.9 מיליארד שקל וקרן פנסיה עם נכסים של 27 מיליארד שקל. כך, להשקפת איילון מדובר במימוש מומנטום חיובי בה.