סגור

מנכ"ל בית השקעות במטבעות דיגיטליים: ברוסיה מוכנים לשלם על הביטקוין 50% יותר מערכו

לדברי אלי מיזרוח, מנכ"ל סילבר קסטל, 12% ממטבעות הביטקוין בעולם נמצאים ברוסיה, וישנה הערכה לפיה המדינה רכשה מטבעות דיגיטליים כדי להיערך לסנקציות מצד המערב; לדבריו, המחזורים בבורסת הקריפטו באוקראינה נסקו ל-5 מיליארד דולר ביום

הזינוק החד שנרשם בימים האחרונים במחיר הביטקוין והמטבעות הדיגיטליים אחרים, מתודלק בין היתר כתוצאה מהתנפלות הציבור ברוסיה על הביטקוין, וביקוש משמעותי של האוקראינים למטבע דיגיטלי צמוד לדולר האמריקאי, כך מעריך היום (ד') מנכ"ל בית ההשקעות במטבעות דיגיטליים, סילבר קסטל, אלי מיזרוח.
בשיחה עם כלכליסט ציין מיזרוח כי בשבוע האחרון התנתקה הקורולציה שנרשמה בשנה האחרונה בין הנפילות בבורסות לנהירה למטבעות הדיגיטליים.
שערו של הביטקוין, שעמד ביום שני שעבר על 37 אלף דולר, דשדש עד ליום ראשון האחרון, והיום הגיע לרמה של 44.3 אלף דולר - עלייה של 17.3%.
2 צפייה בגלריה
כנס מוסדיים אלי מיזרוח
כנס מוסדיים אלי מיזרוח
אלי מיזרוח
(צילום: אוראל כהן)
לדברי מיזרוח, "יש התרחשות רבה בימים האחרונים במטבעות הדיגיטליים שנוגעת ללחימה באוקראינה. בהתחלה, עם הפלישה לאוקראינה, נפלו הבורסות וגם שערו של הביטקוין ביחד. זו מגמה שאנחנו רואים כבר במשך קרוב לשנה, שמראה על קורלציה בירידות בין הבורסות למחיר הביטקוין. אבל לאחרונה הקשר הזה מתנתק".
מה ההשלכות של המצב באוקראינה על הסחר במטבעות דיגיטליים?
"אנחנו רואים ביקוש אדיר באוקראינה למטבעות הקריפטו", אומר מיזרוח, "ראינו לכל אורך ימי הלחימה שהקוראינים קונים דולר דיגיטלי (USDT). אלה הם מטבעות דיגיטליים שצמודים לדולר האמריקאי. בימי הלחימה ראינו בבורסת הקריפטו הגדולה באוקראינה, זינוק חד ממחזורים קטנים (עשרות מיליוני דולרים, ח"ש) למחזורים שנעים בין מיליארד ל-1.5 מיליארד דולר מדי יום. בימים האחרונים אנחנו כבר באזור מחזורי מסחר של 5 מיליארד דולר ביום. האוקראינים לא יודעים מה יקרה עם הבנקים במדינה שלהם, אז הם מנסים למשוך את כל מה שהם יכולים ולהעביר את זה לנכסים דיגיטליים".
2 צפייה בגלריה
ביטקוין קריפטו רוסיה
ביטקוין קריפטו רוסיה
(צילום: שאטרסטוק)
ומה המצב ברוסיה?
"גם פה יש סיפור דרמטי. ביומיים האחרונים אנחנו רואים ביקוש נדיר בהיקפו למטבע הביטקוין ברוסיה. אתמול מחיר הביטקוין עמד על 44 אלף דולר, כשברוסיה נעשו עסקאות בתוספת של 20 אלף דולר מעל המחיר הרשמי. כלומר, בשערים שנעים בין 60 ל-65 אלף דולר למטבע הביטקוין. הסיבה היא שנושא הסנקציות והניתוק של המערכת הפיננסית הבנקאית, מוביל את הרוסים לפחד שלא יצליחו, יחד עם צניחת הרובל, להגן על כספם".
מה החשש ברוסיה?
"הם חוששים שלא יוכלו לקנות שום דבר מחוץ לרוסיה. לכן הם קונים המון מטבעות דיגיטליים, בעיקר את הביטקוין. מה שמעניין לראות ברוסיה הוא שיש ריכוז גבוה מאוד של עסקאות קריפטו. לפי ההערכות 12% ממטבעות הביטקוין בעולם נמצאים כיום ברוסיה. חלק מהם מוחזקים על ידי ממשלת רוסיה עצמה. ישנה סברה שהיא נקטה במהלכים כאלה כדי להתכונן לסנקציות. החזקה במטבעות דיגיטליים תאפשר לה מסחר עם מדינות כמו סין או הודו ומעקף של המערכת הבנקאית הרגילה. ייתכן שרוסיה תנסה להשתמש בקריפטו כדרך לעקוף את הסנקציות".