סגור

מניית אירודרום צנחה והמוסדיים בלמו בונוסים לבכירים

לאחר שמניית חברת תפעול הכטב"מים צללה ב־71% מתחילת השנה, הצביעו מור והראל נגד בונוסים של 400 אלף שקל לבעל השליטה והמנכ"ל רועי דגני ולדירקטור נוסף. עם זאת, תנאי שכרו של דגני שודרגו

הבונוסים לא המריאו: הבונוסים של בכירי אירודורום לא המריאו. בשבוע שעבר התקיימה אסיפת בעלי מניות של אירודורום, שעוסקת בתפעול ותחזוקה של כלי טיס בלתי מאויישים, שעל סדר יומה הונחה הצעה לאשר מתן בונוסים של 400 אלף שקל עבור שנת 2020: 250 אלף שקל לרועי דגני, בעל השליטה בחברה (38.8%) שמכהן גם כמנכ"ל, ו־150 אלף שקל לדירקטור אריאל בן־דיין.


המענקים שהחברה ביקשה להעניק לשניים, ושאושרו על ידי ועדת התגמול של הדירקטוריון, חורגים ממדיניות התגמול של החברה, ועל כן נדרש אישור של בעלי מניות המיעוט. חברת הגמל של בית ההשקעות מור, שמחזיקה ב־1.9% ממניות אירודורום, וחברת קרנות הנאמנות של חברת הביטוח הראל (1.5%), הצביעו נגד מתן הבונוסים וההצעה לא אושרה. מנגד, קרנות הנאמנות של מיטב דש, שמחזיקות ב־0.3% מהחברה, וקרנות הנאמנות של בית ההשקעות ילין לפידות, שמחזיקות ב־0.7%, הצביעו בעד.

2 צפייה בגלריה
רועי דגני מנכ"ל אירודרום AERODROME
רועי דגני מנכ"ל אירודרום AERODROME
רועי דגני מנכ"ל אירודרום AERODROME
(צילום: אור פרבוזניק)

התנגדות המוסדיים למתן המענקים נשענת בראש ובראשונה על ביצועי החסר של מניית אירודרום. זו איבדה 71% מערכה השנה, כך ששווי השוק של החברה עומד כיום על פחות מ־100 מיליון שקל, בעוד שמדד ת"א צמיחה, שבו כלולה מניית החברה, טיפס השנה ב־8%.
אירודרום הפכה לציבורית במאי 2020, כשהתמזגה לשלד הבורסאי אפליי של נועם לניר לפי שווי של 50 מיליון שקל. בתוך זמן קצר הכפילה החברה את שוויה פי 13 והגיעה לשווי שיא של 670 מיליון שקל בינואר האחרון. בין היתר, שווייה תודלק בעקבות גיוסי הון נוספים שביצעה כחברה ציבורית. כך, באותו חודש ינואר, החברה הנפיקה מניות חדשות שהיוו 7.7% ממניות החברה במסגרת גיוס של 25 מיליון שקל שבו השתתפו גופים מוסדיים, דוגמת קרנות הנאמנות של הראל, שרכשו מניות ב־12 מיליון שקל באותה הנפקה.
לפי מקורב לחברה, "המוסדיים בחרו לא לאשר את מתן הבונוסים מאחר שהם ממתינים לראות אם אירודרום תצליח להציג תוצאות טובות יותר ב־2022, בעיקר בזכות מסע הרכישות שביצעה בשנה האחרונה, שנועד לאפשר לה לחדור לשוק הכתב"מים האזרחיים".
ואכן, בשנה האחרונה אירדורום רכשה שלוש חברות. האחרונה, פלייטק (FlyTech), נרכשה בחודש יולי האחרון תמורת 15 מיליון שקל. החברה אמורה להעניק לאירודרום, שממוקדת בשוק הצבאי, דריסת רגל בשוק האזרחי. במרץ האחרון השלימה אירודרום את רכישת SGC, שעוסקת בתחום המציאות הרבודה בסקטור הביטחוני, תמורת 11 מיליון שקל, וכן את הפעילות הביטחונית של NPO, שמפתחת תוכנה לשיפור הביצועים של מערכות צבאיות ואזרחיות מורכבות.

2 צפייה בגלריה
אינפו אירודרום בביצועי חסר מול מדד ת"א־צמיחה
אינפו אירודרום בביצועי חסר מול מדד ת"א־צמיחה
אירודרום בביצועי חסר מול מדד ת"א־צמיחה

בתוך כך, בעלי מניות המיעוט אישרו את מדיניות התגמול החדשה של אירודרום. דמי הניהול שמשולמים לדגני, שמעניק לחברה שירותי ניהול באמצעות חברה שבבעלותו, יעלו ל־744 אלף שקל בשנה, במקום 504 אלף שקל כיום — עלייה של כ־47%. בנוסף, בשלוש השנים הקרובות, המענק המקסימלי יוכפל לחצי מיליון שקל, בעוד שכיום התקרה עומדת על 250 אלף שקל. המענק יינתן בכפוף לכך שאירודרום תצליח לחדור לשווקים חדשים, שיכניסו לה יותר מ־3 מיליון דולר בשנה.
כמו כן, דגני יקבל 1.5 מיליון אופציות, שיהוו עד 1.5% ממניות החברה, שיבשילו לאורך שש שנים. האופציות יבשילו בתנאי שהחברה תציג עלייה של 30% בהכנסות ו־5% ברווח התפעולי מדי שנה. בין 2020 ל־2021 ההכנסות של החברה צמחו ב־35% והסתכמו ב־8.4 מיליון שקל, אך הרווח התפעולי צנח ב־92% והסתכם ב־221 אלף שקל בלבד. מחיר המימוש של האופציות נקבע על 2.55 שקל, בעוד שמחיר מניית החברה כיום עומד על 1.23 שקל. כלומר, האופציות כרגע רחוקות מאוד מהכסף. השווי הכלכלי של האופציות, לפי מודל בלק אנד שולס, עומד על 1.4 מיליון שקל.
עלות השכר הכוללת של דגני תעמוד, לפי מדיניות התגמול החדשה, על 2 מיליון שקל בשנה.