סגור

השריפה בקליפורניה חתכה את התחזית של למונייד - המניה נפלה ב-15% במסחר המאוחר

על אף הדוחות החיוביים שסיפקה חברת האינשורטק לסיכום 2024, הצפי להמשך הדרך מאכזב: הביצועים של למונייד ברבעון הראשון ייפגעו בשל ההוצאות הכרוכות בשריפה - כולל הכפלת ההפסד התפעולי 

בכל פעם שחברת האינשורטק למונייד מצליחה להציג שיפור, מגיעה תזכורת לקושי שנובע מהיותה חברת ביטוח קטנה ללא פיזור גאוגרפי משמעותי.
למונייד הציגה הלילה (בין יום שלישי לרביעי) תוצאות טובות לרבעון האחרון של 2024 ולשנה כולה, שהיו טובות מהציפיות, כאשר 2024 מתבררת כשנה הראשונה בתולדות החברה עם תזרים חיובי מפעילות. התזרים השנתי הסתכם ב־48 מיליון דולר לאחר שלמונייד שמרה על משמעת תקציבית יחסית לאורך השנה ובמקביל צמחה בקצב נאה.
הפרמיות מתחומי ביטוח מבנה, תכולה, רכב וחיות המחמד מתקרבות למיליארד דולר והסתכמו ב־944 מיליון דולר, עלייה של 26% מול 2023. החברה הציגה גם שפל חיובי של 63% ביחס הביטוחי, כלומר יחס תשלומי התביעות להכנסות.
אבל השריפות בקליפורניה בינואר 2025 צפויות לגרום שוב להרעה ניכרת בביצועי למונייד בפרמטרים רבים, כולל היחס הביטוחי — ובעיקר בשורה התחתונה.
החברה עדכנה כי תספק תחזית מפורטת להשפעת האירועים על הדו"חות שלה, אך כבר כעת היא מציינת כי תרשום הפסד גולמי של 45 מיליון דולר ושורת ה־EBITDA המתואם תושפע לרעה ב־20 מיליון דולר. בלמונייד מציינים כי הפיזור היחסי בהכנסות, שהושג עם הרחבת פוליסות ביטוחי הרכב וחיות המחמד, הביא לכך שהשפעת השריפות תהיה מתונה יותר, וכי היא היתה יכולה להיות "גדולה פי חמישה".
בחברה מוסיפים כי באמצעות פתרונות AI ושימוש בתצלומי אוויר היא סגרה לא מעט תביעות הקשורות לשריפה בתוך שעות ספורות, לעתים כאשר השריפה עוד היתה פעילה.
ההשפעות הצפויות של השריפות בקליפורניה, שהובילו גם לתחזית רווח חלשה, הפילו את מניית למונייד ב־5% עם פתיחת המסחר אתמול בוול סטריט.
למונייד צופה הכנסות של 143–145 מיליון דולר ברבעון הראשון והפסד EBITDA מתואם של 49–46 מיליון דולר. מדובר בהכנסות נמוכות מ־149 מיליון הדולר, שלמונייד רשמה ברבעון האחרון של 2024, ובהכפלת ההפסד התפעולי המתואם, שעמד על 23.8 מיליון דולר ברבעון הרביעי. ברבעון הרביעי רשמה למונייד הפסד של 30 מיליון דולר, שיפור לעומת 42 מיליון דולר שהפסידה בתקופה המקבילה ב־2023. את 2024 סיימה למונייד עם הכנסות של 526.5 מיליון דולר, המשקפות קצב צמיחה שנתי של 22%.
בתחזית החדשה שלמונייד מספקת ל־2025 היא מעריכה שתסיים את השנה עם הכנסות של כ־655 מיליון דולר, מה שמאותת על שמירת קצב הצמיחה.
אך בניגוד לאופטימיות בנוגע לשורת הרווח, שהובילה את מניית למונייד למהלך מרשים של עלייה לאורך השנה האחרונה, התחזית השנתית שוב מדברת על הפסדים כבדים.
הרווח התפעולי המתואם צפוי להיות כ־140 מיליון דולר, בדומה לזה של 2024. למרות הצמיחה והשיפור התפעולי שמובילה למונייד, ששומרת על כוח האדם ללא שינוי כבר יותר משנה, בשורה התחתונה היא עדיין רשמה הפסד של 202 מיליון דולר ב־2024. הפסד זה אמנם מייצג שיפור מול הפסד של 237 מיליון דולר ב־2023, אך זהו עדיין הפסד כבד והמעבר לרווח לא נראה באופק.
משמעות התחזית של למונייד לרווח התפעולי המתואם היא עוד שנה עם הפסד של כ־200 מיליון דולר בפועל, כלומר בתוך שלוש שנים שאמורות להיות לכאורה שנים של שיפור תפעולי, החברה תפסיד יותר מ־600 מיליון דולר.
האכזבה של המשקיעים נבעה גם מאופטימיות שמתבררת כעת כמוגזמת, שהנהלת למונייד שידרה ביום האנליסטים שקיימה בסוף 2024. אז היא הבטיחה כי תכפיל פי 10 את הפרמיות ממיליארד דולר ל־10 מיליארד דולר "בשנים הקרובות".
אמנם מדובר בטווח זמן נזיל, אך המשקיעים הסיקו כי קצב הצמיחה יהיה מהיר יותר בדרך להשגת היעד השאפתני. זאת גם לנוכח העובדה שלמונייד הגדילה דרמטית את ההשקעה בשיווק. סעיף השיווק והמכירות גדל ב־62% במבט שנתי והגיע ל־166 מיליון דולר, אך ברבעון האחרון נראה כי הגידול הואץ והוצאות השיווק הוכפלו ל־48 מיליון דולר לעומת הרבעון המקביל.
הדבר אמנם תורגם גם לרכישת לקוחות חדשים, אך בקצב איטי הרבה יותר — בסוף 2024 עמד מספר הלקוחות של למונייד על 2.4 מיליון, לאחר עלייה של 20%.
שי וינינגר, מייסד ומנכ"ל משותף בלמונייד, התייחס בשיחה עם כלכליסט להפסד הגבוה וירידת המניה: "מעבר לאיך שהמניות מתנהגות אנחנו רואים בדו"ח סיום שנה מדהים.
הגענו לאבני דרך חשובות ומתחילים להתקרב לגודל שוק משמעותי בארה"ב. סוגרים שנה שלמה עם תזרים מזומנים חיובי וקופה שעלתה ב־66 מיליון דולר לראשונה, וגם אם זה עוד לא מגיע לחשבונאות זה סימן בריא.
בחברות הייטק לא נכון להסתכל על השורה התחתונה, כי היא כוללת עלויות של אופציות לעובדים. ההסתכלות הנכונה היא על ה־EBIDTA ושם ההפסד שלנו הוא 140 מיליון דולר. אנחנו אומרים בפירוש שנגדיל השנה ב־40% את ההשקעה בפרסום, כדי לרכוש לקוחות חדשים, אך הצפי לעבור לרווח נקי ב־2027 לא משתנה".