יו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן: להגביל זכיונות של מותגי רכב לשנתיים בלבד
דיון בוועדת הכלכלה חשף כי רשות התחרות מטפלת כעת בשמונה בקשות יבוא של מותגי רכב. ביטן קורא לעצור את הבקשות התלויות ועומדות עד לגיבוש המלצות הצוות הבין-משרדי לקידום התחרות בשוק הרכב, ואם מאשרים אותן - אז רק לשנתיים. יבואני הרכב מתנגדים: "יצרנים יעצרו את כניסת המכוניות לישראל"
ועדת הכלכלה בראשות ח"כ דוד ביטן (הליכוד) דנה היום (א') בקידום התחרות בשוק הרכב, זאת בהמשך לדיון קודם שנערך בנושא באוגוסט אשתקד.
בדיון הקודם החליטה הוועדה להקים צוות משותף לרשות התחרות, אגף תקציבים, משרד התחבורה ומשרד הכלכלה. מסקנותיו הוגשו בסוף 2024 למשרד התחבורה, ועל אף שטרם נחשפו רשמית לציבור, טיוטות הגיעו לידי גורמים בענף הרכב. בין ההמלצות: הגבלה על מספר הזיכיונות שיבואן רכב יכול לצבור כאשר הוא צובר נתח שוק מסוים, הגבלה על זיכיונות "רדומים" וחיזוק מעמדם של סוכני יבוא עקיף.
טל ברין, מנכ"ל חטיבת הרכב הפרטי והרכב המסחרי ב"אוטו חן", אחת מצמד יבואניות רכבי מקסוס לישראל, אמר בדיון היום: "לפני קרוב לשנה התכנסה ועדת הכלכלה לקידום התחרות בשוק הרכב. הוועדה היתה צריכה להגיש המלצות תוך חודש או חודשיים, אך עד כה טרם הוצגו מסקנות הוועדה בפומבי. לטעמנו יש בעיית תחרותיות בענף הרכב, יש ריכוזיות גבוהה של מספר יבואנים מצומצם, ובינתיים שוק הרכב הופך יותר ויותר ריכוזי. מותגים חדשים נכנסים, הם ניתנים לאותם שחקנים. לא כל יצרני הרכב הסינים מתאימים לשיווק בישראל מבחינת תקינה אירופית, ורוב מה שנמצא בישראל נמצא בידי השחקנים הוותיקים".
"ישראל מאמצת תקינה של אירופה, ארה"ב וקנדה", הוסיף ברין. "התקינה היחידה שרלוונטית היא התקינה האירופית, וכמעט כל מה שעבר תקינה אירופית כבר נמצא בישראל. אבל כאשר יצרן סיני נכנס לישראל, הוא עובד עם יבואנים גדולים והרגולטור מאפשר לשחקנים הגדולים לצבור יותר מותגים. אנו דורשים הגבלה על מותגים חדשים ונתחי שוק ליבואנים. כיום, כאשר מוגשת בקשה למשרד התחבורה לזיכיון חדש, היא עוברת לבחינת רשות התחרות. רשות התחרות ממליצה למשרד התחבורה האם נכון או לא לתת את הזיכיון, אבל ההחלטה היא של משרד התחבורה, כלומר אין כאן כלל שהוא מחייב".
לדברי מעיין לינצ'בוים, כלכלנית רשות התחרות, "אנו פועלים בצורה אינטנסיבית בייעוץ למשרד התחבורה, וכאשר מגיעה בקשה לרישיון יבוא אנו בודקים אותה ונותנים המלצות למשרד התחבורה. בשנים האחרונות היו מספר המלצות לא לתת רישיונות ליבואנים, אך בחלק מהמקרים המלצותינו לא התקבלו על ידי משרד התחבורה".
אדי בן ליש, ראש מינהל תנועה במשרד התחבורה, אמר: "צוות בין משרדי אכן הוקם עם רשות התחרות ואגף התקציבים. הגענו למספר נקודות שאנו סבורים שיש לטפל בהן וזה הוצג למשרד התחבורה ומשרד הכלכלה, למשל הגבלה של היבואנים הגדולים והישירים. בכוונתנו לחבר דו"ח מפורט, ולשם כך יידרשו שינויי חקיקה. הוועדה כבר סיימה את עבודתה ויש לה המלצות, אך עלינו לבדוק מה יאמרו אנשי המקצוע".
רועי ארפי, עורך דין המייצג את היבואנים הזעירים, אמר: "יש להבטיח תחרות הוגנת. מי שגדול נהיה יותר גדול, היבואנים הישירים צוברים זכיינויות ויש להגביל את זה למקסימום ארבעה תוצרים למשל. זה משהו שניתן לעשות בחוק".
במהלך הדיון נחשף כי כעת רשות התחרות מטפלת בלא פחות משמונה בקשות יבוא של מותגי רכב, רובן להארכת תוקף של זיכיונות קיימים. "יש לעצור את כל הבקשות שתלויות ועומדות", אמר ראש הוועדה ביטן. "אם הבקשות האלה תואמות את ההמלצות של הצוות הבינמשרדי - עיצרו אותן. אם רוב המותגים הסינים נמצאים בידי היבואנים הגדולים, אז אין טעם עוד לאשר בקשות. אינכם יכולים לאשר בקשות עד להחלטה סופית בעניין ובפועל. אם אתם מאשרים בקשות, יש לאשרן לתקופה של שנתיים בלבד".
עורכת הדין סיגלית בן שושן, נציגת איגוד יבואני הרכב, ציינה כי "יש כאן עניין מסחרי. אם אנו עוצרים כעת בקשות תלויות ועומדות, יצרני רכב יעצרו את כניסת המכוניות לישראל. אם יבואני רכב יקבלו רישיון לשנה אחת בלבד, לא יהיה אפשרי להפנות לכך משאבים מסחריים. יש עוד מותגים רבים שניתן להביא אותם. יש מותגים סינים שפשטו רגל והשאירו את היבואנים לטפל ברכבים".
ביטן השיב כי "הצרכן לא ייפגע, כי תהיה הארכה של זיכיונות לשנתיים עד לגמר העבודה הממשלתית. אנשים לא ייפגעו וגם היבואנים הגדולים לא ייפגעו, יקנו מהם מכוניות בכל מקרה. אנו נמתין לעבודה הממשלתית, ואם ידרשו שינויי חקיקה, יש לעשותם. באשר לבקשות תלויות ועומדות, יש לאשרן רק לשנתיים".





























