סגור

זכיונות רדומים: אלו המותגים שיושבים על המדף - ולא תוכלו לקנות אותם

יבואני רכב מחזיקים זיכיונות של מותגים סיניים וזרים ולא משווקים מכוניות בפועל. ועדת זליכה המליצה להעביר זיכיונות רדומים ליבואנים פעילים, אך ההמלצה לא יושמה. מ-MODERN ועד WEY - המותגים שיושבים עמוק במגירת היבואנים

השבוע הודיעה אוריון מוביליטי, יבואנית GAC הסינית כי לאחר היעדרות ממושכת, מכוניות GAC צפויות לשוב ארצה. מכוניות GAC שווקו בישראל לפני מספר שנים בהצלחה מוגבלת, בין היתר מכיוון שמדובר במכוניות שפשוט הקדימו את המהפכה החשמלית - מה שלא מנע מהיבואנית "לשים רגל בדלת" ולחכות עד שהיצרנית תשקיע את המשאבים הנדרשים בקבלת תקינה אירופית - וכתוצאה מכך גם בשיווק בהיקף גדול בישראל.
9 צפייה בגלריה
GAC AION Y PLUS
GAC AION Y PLUS
GAC AION Y PLUS. אוריון מוביליטי השכילה לראות את הנולד
(צילום: GAC)
המקרה של GAC מעניין: היבואנית השכילה לראות את הנולד והבינה שבבוא היום המכוניות של GAC ישווקו בישראל בהיקף נרחב. האם GAC תצליח? ימים יגידו, אבל בכל מקרה, בשוק הרכב הישראלי יש כיום שורת מותגים "רדומים" - שהזיכיון שלהם נמצא בידיים של יבואן, אבל מכוניות לא נמכרות. לפחות לא כרגע.
מדוע המכוניות לא נמכרות? שלל סיבות: לפעמים היצרן הבטיח הרים וגבעות אבל לא ממש סיפק מכוניות שעונות על הדרישות של השוק הישראלי, לפעמים הוא קרס, לפעמים לא ביצע למכוניות תקינה אירופית ולפעמים המחירים אינם מתאימים. בשורה התחתונה: כיום יש בישראל יבואני רכב שמחזיקים זיכיונות מכירה של מותגים שסתם יושבים על המדף.
מצב כזה, בו זיכיונות מכירה סתם "צוברים אבק" אינם תורמים דבר לצרכן. נהפוך הוא, הניסיון מלמד כי ברוב המצבים שזיכיון החליף בישראל ידיים או "עבר החייאה" - היצרן העניק לשוק הישראלי מחירים טובים כדי להחדיר את המוצר מחדש, היתה השקעה ניכרת בלקוחות בישראל ומותגי רכב מדשדשים זכו לתמיכה נאה מהיצרן, אבל עדיין, בישראל יש זיכיונות שקיימים בארץ, אבל רק "על הנייר". כל אחד מסיבותיו.
ועדת זליכה ההיסטורית, שלפני מעל עשור הגישה מסקנות שיועדו לפתוח את שוק הרכב הישראלי לתחרות, המליצה בין היתר שמותגי רכב "רדומים" יועברו ליבואנים שיוכלו לפתח אותם במקום "לדגור" עליהם וכך למנוע תחרות. בפועל זה לא קרה. לפני כשבועיים פרסם משרד התחבורה רשימה מסודרת של כל זיכיונות הייבוא הקיימים בישראל - כולל זיכיונות שלעת עתה מוחזקים בידי יבואנים מבלי לייבא מכוניות בפועל. כל אחד כמובן אינו מייבא מסיבותיו וייתכן שבעתיד המצב ישתנה - אבל לפחות לעת עתה, אלה המותגים שיבואני הרכב מחזיקים במגירה:
MODERN
היבואנית: אבניר
לאבניר, יבואנית אופנועי סוזוקי יש מכונית חשמלית סינית שמה הוא MODERN. היצרנית נוסדה ב-2019 בשנגחאי. הרבה מידע אודות המכונית אין, פרט לעובדה שהיא חשמלית, אבל לפי נתוני משרד התחבורה יובאו ארצה שתי מכוניות כאלה עד כה. סוכנות אין, גם לא מנגנון שיווק. האם המכוניות של MODERN ישווקו בישראל? ימים יגידו.
9 צפייה בגלריה
M5 של מודרן הסינית רכב חשמלי שמייבאת עופר אבניר
M5 של מודרן הסינית רכב חשמלי שמייבאת עופר אבניר
M5 של מודרן הסינית
(צילום: יצרן)
אינאוס
היבואנית: UMI
UMI דיווחה לבורסה לפני מעל שלוש שנים שהיא נערכת לייבא לישראל את רכבי השטח של אינאוס אבל מאז לא קרה הרבה: שלטים של אינאוס יש בחלק ממרכזי השירות של UMI, לפי רישומי מדינת ישראל רכב כזה גם יובא ארצה, הרישומים גם מפרטים עוד כמה אינאוס שנכנסו לישראל בייבוא מקביל. האם אחרי שלוש שנים UMI באמת תייבא את הרכב שהוגדר באירופה כמחליף של הלנד רובר המיתולוגי? אחרי שלוש שנים ממועד ההכרזה, ייתכן שהרכבת כבר עזבה את התחנה.
9 צפייה בגלריה
רכב שטח פוסיילר יצרנית אינאוס
רכב שטח פוסיילר יצרנית אינאוס
פוסיילר יצרנית אינאוס
(צילום: יצרן)
AIWAYS
היבואנית: אוטו חן
לפי רישומי מדינת ישראל, לחברת אוטו חן יש ביד זיכיון של חברת AIWAYS שתקף עד ספטמבר השנה. בהתחשב בעובדה שלפי פרסומים בסין היצרנית לא קיימת מעל שנתיים, מדובר בהישג נאה. אם היצרנית אי פעם תקום לתחייה - הישג מרשים בפני עצמו, אוטו חן לפחות תוכל להזכיר שמדובר באחד הרכבים החשמליים הסינים הראשונים שהגיעו לישראל
9 צפייה בגלריה
 Aiways
 Aiways
מכונית של Aiways
(צילום: יצרן)
ארקפוקס
היבואנית: אי וי מוטורס
במאי 2024 הודיעה אי וי מוטורס שקיבלה את זיכיון הייבוא של ארקפוקס הסינית. בפועל, רישומים ראשונים לחשמלית של ארקפוקס בוצעו בשלהי 2023 רק שמאז על כבישי ישראל עלה רק קומץ של מכוניות. שיווק מסודר למכוניות של ארקפוקס אין. לפי נתוני המכירות של אי וי מוטורס בישראל, מדובר ביבואן שמוכר מספרים יחסית נמוכים של מכוניות. זיכיון נוסף שבידי אי וי מוטורס, של מכוניות JAC שייך כיום גם לאוטומקס.
9 צפייה בגלריה
ארקפוקס אלפא T
ארקפוקס אלפא T
ארקפוקס אלפא T
(צילום: יצרן)
WELTMEISTER
היבואנית: אי וי מוטורס
לפי רישומי משרד התחבורה, הזיכיון של וולטמייסטר או WM MOTOR שייך לאי וי מוטורס ואפילו בתוקף לעוד ארבעה חודשים. רק שלפי פרסומים בסין היצרנית חדלה מפעילות לפני כמה שנים. כמה עשרות מכוניות של WM נכנסו לישראל ושוחררו ממכס בשנה שעברה ובמשך כמה שבועות ניתן היה למצוא אותן אצל סוחרי רכב. כאמור- היצרנית כבר אינה קיימת.
9 צפייה בגלריה
רכב WM MOTOR
רכב WM MOTOR
רכב WM MOTOR
(צילום: יצרן)
וינפאסט
היבואנית: בי אי וי מוטורס
בשנת 2022 דיווחה לבורסה קבוצת קרסו כי היא רוכשת מחצית מזיכיון היבוא של יצרנית הרכב הויאטנאמית וינפאסט. וינפאסט היא יצרנית רכב חשמלי שזיכיון היבוא שלה מוחזק בידי בי אי וי מוטורס, שהוקמה על ידי בכירים לשעבר בענף הרכב. חדירתה של וינפאסט לשוק הרכב האמריקאי התעכבה, בין היתר עקב בעיות איכות ובישראל הזיכיון רדום.
9 צפייה בגלריה
רכב וינפאסט VinFast VF 8
רכב וינפאסט VinFast VF 8
וינפאסט 8
(צילום: REUTERS/Thinh Nguyen/File Photo)
WEY
היבואנית: סמלת
המכוניות של WEY הסינית זכו להצלחה נאה בשוק הרכב הישראלי. מדובר ברכבי פלאג אין הייבריד מוצלחים למדי עם טווח נאה של נסיעה בכוח חשמל. רק שהן לא נמכרות בארץ בפועל כמה חודשים. גם בסוכנות אי אפשר לרכוש. היבואנית הבטיחה שברבעון הנוכחי היבוא יתחדש ויהיה אפשר לפתוח הזמנות. בפועל הדבר עוד לא קרה. לפי רישומי משרד התחבורה הזיכיון בתוקף עד אמצע החודש הבא, כך שניתן יהיה רק לחכות עד לסוף החודש הבא כדי לראות האם הזיכיון יחודש והשיווק יתחדש והיבואנית תעמוד בהבטחתה.
9 צפייה בגלריה
 WEY
 WEY
WEY
(צילום: טל סער)
NETA
היבואנית: קבוצת בליליוס
מי שממש יתאמץ יוכל לראות בישראל פה ושם מכוניות חשמליות סיניות של יצרנית הרכב NETA. למעשה, לפי רישומי משרד התחבורה יש בישראל אפילו רישומים למכונית ספורט חשמלית של היצרנית שהזיכיון שלה מוחזק על ידי קבוצת בליליוס. אבל לפי פרסומים בסין היצרנית חווה תקופה לא פשוטה: דיווחים סותרים מתייחסים מחד לקושי של היצרנית לעמוד בהלוואות וחוסר יכולת לשלם משכורות לעובדים, ומאידך לחבילות חילוץ מיצרני רכב ומשקיעים. אם היצרנית תשרוד, אולי לפחות יגיעו ארצה דגמים חדשים שיצטרפו לקומץ שנוסע בכבישי ישראל.
9 צפייה בגלריה
 Neta
 Neta
Neta
(צילום: יצרן)