ניתוח
רגע לפני פקיעת זיכיונות בענף הרכב: האם עוד ועדה להגברת התחרות מסוגלת לשנות משהו?
וועדת הכלכלה תדון ביום ראשון בהגברת התחרות בענף הרכב, כשברקע הזדמנות גדולה עקב פקיעתם בחודשים הקרובים של זיכיונות קריטיים של מותגי רכב מרכזיים. אלא שמאז הדיון הקודם באוגוסט כלמוביל ויוניון הגדילו את נתח השוק שלהן ל-44% ונכנסו לתחומי פעילות חדשים, ובמקביל רשות התחרות עוד לא פרסמה את הדו"ח המובטח בנושא התחרות בענף הרכב
בעוד שלושה ימים צפויה וועדת הכלכלה לקיים דיון בנושא הגברת התחרות בענף הרכב. ועדת הכלכלה מתכנסת כל כמה חודשים כדי לדון בתחרות בענף הרכב. בפעם האחרונה זה בחודש אוגוסט האחרון, אז הובטח כי רשות התחרות תפרסם דוח בנושא התחרות בענף הרכב ביחד עם אגף תקציבים ומשרד הכלכלה. העבודה המקצועית על הדו"ח הסתיימה אשתקד והוא הוגש למשרד התחבורה. למעשה, טיוטות כן פורסמו והגיעו לידי גורמים בענף הרכב.
החומרים המופיעים בטיוטות מוכרים: הגבלת מספר המותגים שבהם אוחזים יבואני רכב השולטים ביותר מ-20% מהשוק, חיזוק מעמדם של סוכני היבוא העקיף ופרסום של מדד תחזוקת רכב. ואולם, כאמור, המסקנות לעת עתה לא מיושמות.
בתקופה שחלפה מאז כינוסה של הוועדה האחרונה התרחשו מספר רב של אירועים משמעותיים בענף הרכב הישראלי: מספר יבואני רכב הודיעו על קבלת מותגים חדשים, למשל מכשירי תנועה קיבלה את מותג צ'אנגאן ודלק רכב קיבלה את מותג דונגפנג. במקביל חברות ליסינג הכריזו כי הן קיבלו מותגי רכב, למשל אוואטר של אלבר.
בנוסף, יבואני רכב רכשו שליטה בחברות ליסינג, למשל דלק רכב היא כעת בעלת השליטה ביורודרייב. יבואני רכב קנו שליטה ביבואניות אופנועים, למשל קרסו היא כעת בעלת השליטה במטרו. ויש גם הכרזות על מותגי רכב שלא יובאו לישראל כמה שנים וכעת היבוא שלהם יתחדש - למשל GAC של גיאו מוביליטי (ג'ילי, זיקר) שהודיעה השנה כי היבוא יתחדש לאחר היעדרות מהשוק הישראלי.
הקבוצות ששולטות בשוק הרכב הישראלי רק התחזקו
מבחינת נתוני איגוד יבואני הרכב אשר מסכמים את השנה שעברה עולה כי כלמוביל החזיקה אשתקד ב-17.3% מהשוק, והשנה מחזיקה כבר (נכון לחמשת החודשים הראשונים) ביותר מ-22% מהשוק. כלמוביל מחזיקה כעת בזיכיון על יונדאי, מיצובישי, מרצדס וסמארט. נוסף על כך, היא גם יבואנית אומודה וג'אקו. אומודה עדיין לא משווקת בישראל מכוניות, ולפי הערכות כלמוביל תודיע השנה על קבלת מותג נוסף - אקסלנטריקס של צ'רי.
במקביל קבוצת יוניון (טויוטה) החזיקה אשתקד ב-16.2% מהשוק, והשנה גם היא זינקה לנתח של יותר מ-22% מהשוק. קבוצת יוניון היא יבואנית ג'ילי, זיקר וגם טויוטה. לפי הודעת הקבוצה ממאי האחרון, אוריון מוביליטי שהיא חלק מקבוצת יוניון תייבא לישראל בעתיד את המכוניות של GAC הסינית תחת המותג AION. המותג GAC היה כאמור "רדום".
קבוצת קרסו יבואנית רנו, ניסאן, אקספנג וצ'רי החזיקה אשתקד ב-10.4% מהשוק, והשנה מחזיקה כבר ב-14.2% מהשוק, כמו גם טלקאר יבואנית קיה וסרס.
מבחינה חוקית, סעיף 43 של חוק רישוי רכב קובע כי משרד התחבורה חייב להתייעץ עם רשות התחרות כאשר הוא עוסק ביבוא של רכבים מסוג M1 (רכב נוסעים) שיש לו נתח שוק של יותר מ-10%, או יבוא של רכב מסחרי מסוג N1 שיש לו נתח של יותר מ-25% מהשוק. כלומר, במקרים שבהם ליבואן יש נתח שוק גדול, שיקול הדעת אינו רק של משרד התחבורה. כך לגבי מכונית נוסעים (M1) של יבואן שיש לו יותר מ-10% מהשוק – משרד התחבורה חייב לפנות לרשות התחרות להתייעצות. אבל ההתייעצות הזאת לא מחייבת את משרד התחבורה.
מסמארט ועד מיצובישי: הזיכיונות שעומדים לפקוע בשוק
בבואנו לבדוק את מועדי החידושים של זיכיונות היבוא של היבואנים השונים- חידושים שדורשים התייעצות של רשות התחרות עם משרד התחבורה, אנו מגלים לא מעט זיכיונות שתוקפם צפוי לפוג בקרוב: סמארט בסוף החודש הבא, מיצובישי באוקטובר, GAC באוגוסט, צ'רי בחודש הבא ו-SERES גם היא בחודש הבא.
מדובר אגב רק ברשימה חלקית, אבל כזו שבהחלט דורשת תשומת לב מן הרגולטורים לנוכח מבנה השוק הנוכחי. כיצד וועדה (נוספת) בנושא התחרות בענף הרכב תשפיע על השוק? בשלב זה מוקדם עוד לדעת, אבל בהיבט זה החודשים הקרובים יהיו קריטיים מבחינת הגבלת כוחם של יבואני הרכב, שלעת עתה לא ממש הביאה תוצאות.






























