ניתוח
ההשתלטות הסינית הושלמה: לאן נעלמו הסקודות, הקיות והטויוטות החשמליות?
דגמים שהיו להיטי מכירות לפני שלוש שנים כבר לא מוצעים על ידי היבואניות - בין אם באופן זמני או קבוע. במקום טסלה 3, יונדאי איוניק ואניאק של סקודה, הצרכנים קונים רכבים סיניים שמציעים יותר תמורה לכסף. התוצאה: קטגוריה שלמה של חשמליות במחיר 180-250 אלף שקל נמחקה כמעט לגמרי מהשוק הישראלי
המכוניות החשמליות של יצרני הרכב המערביים, הקוריאנים והאירופים, שרק לפני שנתיים נחשבו ללהיטי מכירות, כבר לא מוצעות ברובן על ידי היבואניות - כך עולה מבדיקת "כלכליסט" שנערכה אצל מספר יבואני רכב.
הבדיקה מתייחסת לדגמים "עממיים", אלה שמחירם כשהוצגו נע בין 180 ל-250 אלף שקל, סכום שלפני שלוש שנים הקונים בישראל הסכימו לשלם כדי להיחשב לבעלי רכב חשמלי.
לפני כשלוש שנים שוק הרכב הישראלי היה במצב שונה מאוד מהיום: לקוחות שהזמינו יונדאי איוניק 5 חדשה או טסלה 3 חדשה פרסמו "זכות להזמנה" למכונית החשמלית שלהם, כלומר פתחו הזמנה למכונית שזמן האספקה שלה היה ממושך (בין היתר גם עקב ביקוש עולמי), הפקידו מקדמה בגובה אלפיים או שלושת אלפים שקלים ו"מכרו" את הזכות על ההזמנה בסכום גבוה בהרבה ללקוחות שעמדו בתור לקנות מכונית חשמלית. עיקר המכוניות שהוצעו בשעתו לא היו סיניות: טסלה 3, יונדאי איוניק 5, סקודה אניאק ודומותיהן ניצבו בפסגת רשימת המשאלות של הישראלים שהיו להוטים לרכוש אותן.
כיום, כך עולה מבדיקת "כלכליסט", הדגמים האלה כבר לא מוצעים על ידי היבואניות, בין אם באופן זמני או קבוע. יצוין כי יצרני הרכב לא הפסיקו למכור את הדגמים, הם פשוט לא מציעים אותם בישראל. בחלק מהמקרים המכירות הופסקו בגלל המתנה לגרסה חדשה ובחלק מהמקרים אנשי המכירות מבטיחים שהלקוח יוכל להירשם ויקבל שיחת טלפון כשהרכב ישוב לישראל, אם וכאשר. הדבר תקף לגבי מכוניות חשמליות של יצרני רכב שאינם מייצרים בסין - וזאת בניגוד ליצרני רכב מערביים (לדוגמה וולוו) שכן מייצרים בסין.
מבדיקת אתר יבואנית טויוטה עולה כי המכונית החשמלית היחידה של טויוטה ששווקה בישראל ה-bz4x אינה מוצעת באתר היבואנית למכירה. במקום רובריקת פתיחת ההזמנה שבדרך כלל קיימת באתר, הלקוחות מופנים להודעה לפיה "אין וודאות לגבי מועד אספקת הטויוטה bz4x". במקרה של עוד להיט מכירות חשמלי של לפני שלוש שנים – סקודה אניאק - אתר יבואנית סקודה אינו מציג מחיר לרכב (כפי שקיים ביתר דגמי המותג) אלא רק אופציה להשארת פרטים. מפנייה לסוכנות סקודה עולה כי הייבוא לעת עתה מוקפא ואולי יתחדש בשנה הבאה.
ביונדאי קיימות שלוש רמות גימור לאיוניק 6 החשמלית (בעבר היו יותר). כיום רק רמת גימור אחת – ELITE (275 אלף שקל) -זמינה לרכישה ושתי הרמות הנוספות מופיעות תחת לשונית "אין צפי לאספקה". במקרה של איוניק 6, דגם מחודש הוצג בחו"ל וסביר להניח שהיבואנית ממתינה להגעתו לישראל. במקרה של קיה 6 EV, אתר קיה ישראל אינו מאפשר רכישת החשמלית ומציע אותה רק ממלאי "יד ראשונה אפס קילומטר" - משמע מכוניות שיוצרו לפני שנה ומעלה. לקוחות שינסו לרכוש פולקסווגן 4 ID חשמלית מהיבואנית יתקלו בהודעה שהרכב מוצע למכירה - אבל "יד ראשונה מהיבואן". כלומר, רכבי "יד ראשונה אפס קילומטר" שגילם הוא כשנה ומעלה.
בפועל, לא ניתן להתעלם מהעובדה שבין אם היצרנים האלה ישובו או לא, מדובר בקטגוריה שלמה שלעת עתה "נמחקה" בשוק הרכב הישראלי. המכוניות כולן חשמליות, מחירן רחוק מלהיות עממי, ואת כולן לא ניתן לרכוש ברגע זה חדשות מהסוכנות.
מטבע הדברים, לכל יבואן רכב יש את סיבותיו, ובשוק בו מכירות רכב חשמלי יורדות - ייתכן שפשוט לא שווה לייבא את הרכבים האלה לפרק זמן מסוים - אבל בפועל אי אפשר להתעלם מהעובדה שמדובר ברכבים שמבחינת חבילת הערך שהם מציעים - יצרני הרכב הסינים פשוט מציעים יותר ובמחיר יותר נמוך או מחיר שווה ערך אבל שמציע יותר אבזור ויותר טכנולוגיה.
חשוב גם לזכור: מיתוגית - בכל הקשור ברכב חשמלי - בעיני ישראלים רבים אין צורך לשלם יותר עבור רכב אירופי או יפני כל עוד ההנעה חשמלית. בנוסף, חלק מהרכבים הסינים ממותגים כך שתמחורם אינו נופל משמעותית מרכב מערבי.
ה"השתלטות הסינית" על פלח השוק החשמלי אינה מפתיעה, מדובר ביתרון טכנולוגי מובהק שבשקט הצליח פשוט לדחוק את רגלי היצרנים האחרים. השאלה היותר מעניינת היא האם וכיצד זה יתרחש בפלחי שוק אחרים.
בימים אלה נערכים שני יבואני רכב גדולים למלחמה: ג'אקו 5 וצ'רי טיגו 4 הייבריד - שני דגמים שהיבואנים שלהם נכנסים למלחמה על כיסו של הצרכן הישראלי יגדירו מחדש שני גבולות גזרה בסגמנט רכבי הכביש שטח: היברידי בפחות מ-140 אלף שקל וחשמלי ב-150 אלף שקל. במידה והרכבים האלה יצברו לגיטימציה בישראל (לא מדובר ב"האם" אלא ב"כאשר") - סביר להניח שהטכנולוגיה הזולה תעשה למותגים המערביים בית ספר בדיוק כפי שקרה ברכב החשמלי.
































