פרסום ראשון
קיבלתם רכב חשמלי מהעבודה? רשות המסים רוצה לדעת כמה אתם טוענים בבית
ל"כלכליסט" נודע כי רשות המסים פנתה השבוע לחברות הייטק ואל גופים העוסקים בטעינת רכב חשמלי, וביקשה מהם מידע הנוגע להרגלי הטעינה הביתית של עובדים. לא מן הנמנע שהבדיקות יובילו בעתיד להטלת מס על רכב צמוד
אם יש לכם מכונית חשמלית צמודה ממקום העבודה, רשות המסים רוצה לדעת בכמה חשמל אתם משתמשים עבורה בביתכם.
ל"כלכליסט" נודע כי במהלך הימים האחרונים פנתה רשות המסים אל חברות הייטק ואל גופים העוסקים בטעינת רכב חשמלי, וביקשה מהם מידע הנוגע להרגלי הטעינה הביתית של עובדים אשר מחזיקים במכונית ליסינג חשמלית. יודגש כי לא מן הנמנע שבקשתה של רשות המסים נוגעת גם למי שמחזיק ברכב פלאג אין הייבריד.
כיום כאשר חברות נותנות לעובדיהן רכב חשמלי או רכב פלאג אין הייבריד בליסינג, הן לרוב נותנות לו כחלק מה"חבילה" גם עמדת טעינה ביתית. העמדה הזאת משמשת את העובד לטעינת הרכב הן לנסיעות לעבודה והן לנסיעות פנאי. בקשתה של רשות המסים למידע אודות הרגלי הטעינה נוגעת רק לטעינה הביתית של מחזיקי הרכב החשמלי הצמוד, ולא לטעינה במקום העבודה.
בשנה שעברה, כרבע ממכירות המכוניות החדשות בישראל היו של מכוניות חשמליות. כיום יש בישראל מאות אלפי עובדים אשר נוסעים במכוניות ליסינג - וככל שהזמן עובר יותר ויותר מעסיקים מציעים לעובדיהם מכוניות חשמליות מסיבות ברורות: הן יותר חסכוניות, התחזוקה יותר זולה והארגון זוכה לחותמת ירוקה. מעבר לכך, מי שבוחר במכונית ליסינג חשמלית מקבל כיום בישראל הטבה של כ-1,300 שקל בשווי השימוש החודשי (גובהו הוא 2.48% מערך הרכב כאשר הוא חדש), הטבה שצפויה לפוג בסוף השנה הנוכחית, אלא אם יחול שינוי של הרגע האחרון.
אבל מעבר לכל אלה, לא ניתן להתעלם מן העובדה שבמידה מסוימת מדינת ישראל "מפסידה הכנסות" ממחזיקי הרכב הצמוד החשמלי. הם לא צורכים דלק, שהמדינה מרוויחה עליו בלו. בנוסף, הם מקבלים הטבה בגובה שווי השימוש של הרכב – ובנוסף על כך, לעת עתה אי אפשר לדעת כמה חשמל הם צורכים בשעות הפנאי שלהם עבור המכונית, בניגוד למחזיקי מכוניות בנזין, שממוסים בעקיפין באמצעות הטלת בלו על הדלק שהם צורכים.
בימים אלה עוסקים אנשי משרד האוצר בהתוויית מדיניות המיסוי העתידית של מדינת ישראל על רכב בכלל ועל רכב חשמלי בפרט. נכון להיום מס הקנייה המוטל על רכב חשמלי עומד על 45% וגובה שווי השימוש החודשי למחזיקי רכב צמוד עומד על 28%. אבל בעוד חצי שנה מתווה זה יסתיים, ולעת עתה עדיין אין מתווה חלופי. החלופות שעל השולחן הן או העלאה של מס הקנייה על מכוניות חשמליות, או הטלת מס נסועה על בעלי ומחזיקי מכוניות חשמליות, כלומר תשלום על כל קילומטר של נסיעה. בשני המקרים - בעלי מכוניות ליסינג חשמליות (ופלאג אין הייבריד) יושפעו, אך המתווה כאמור אינו סגור ויחשף רק בעוד כחצי שנה.
מסיבה זו, לא מן הנמנע שהבדיקות שעורכת רשות המסים עשויות להביא בעתיד להטלה של מס חדש על מחזיקי רכב צמוד - הפעם על החשמל שהם צורכים בביתם.
מרשות המסים נמסר בתגובה: "רשות המסים נמצאת בקשר בכל עת עם מגוון רב של גורמים רלוונטים על מנת לבחון את ההתפתחויות הטכנולוגיות בתחום הרכבים החשמליים והשלכותיהן על מדיניות המס".






























