סגור

בלעדי
תקועים בפקק? שפל של שנים במספר המכוניות שנגרעו מהכביש במהלך הקורונה

על פי נתוני משרד התחבורה שהגיעו ל"כלכליסט" ב-2020 נגרעו מכבישי ישראל פחות מ-100 אלף מכוניות. גם שנת 2021 ממשיכה את המגמה כשלא מעט ישראלים מעדיפים לנסוע במכוניות ישנות, על פני רכישת מכונית חדשה. מה הסיבות לכך?

הקורונה גרמה לישראלים להפסיק להיפטר מהמכוניות הישנות, כך עולה מנתונים של משרד התחבורה שהגיעו לידי "כלכליסט". הנתונים מתייחסים למספר גריעות כלי הרכב, כלומר כמה ישראלים הודיעו למשרד התחבורה שהמכונית שלהם לא תיסע יותר בכבישי ישראל. הסיבות לגריעה יכולות להיות מגוונות - תאונת דרכים, גניבה או סתם מצב בו נהג מחליט שהמכונית שלו ישנה מדי מכדי להמשיך ולנסוע בכבישי ישראל. במצב כזה רישיון הרכב מופקד במשרד התחבורה והרכב אינו מורשה עוד לנסוע בכבישי הארץ.

הנתונים של משרד התחבורה שהגיעו לידי "כלכליסט" מצביעים כי במהלך הקורונה נרשם שפל של ישראלים שדיווחו שמכוניתם כבר לא תיסע בכבישי ישראל ממספר סיבות: בחלק מן המקרים גנבי הרכב "יצאו לפגרה" בגלל הקורונה, בחלק מן המקרים יתכן שהישראלים מיעטו לצאת לכבישי הארץ, מה שיצר פחות תאונות דרכים – אבל גם בחלק מן המקרים הישראלים העדיפו להמשיך ולהחזיק במכונית הישנה בגלל היעדר אמצעי תחבורה ראוי אחר.
מנתוני משרד התחבורה עולה כי בשנת 2015 ירדו מהכביש 117,424 מכוניות. באותה שנה עלו על כבישי ישראל 254,748 מכוניות חדשות (לפי איגוד יבואני הרכב). בשנת 2016 ירדו מכבישי ישראל 127,709 מכוניות ועלו על כבישי הארץ 286,728 מכוניות חדשות. בשנת 2017 נגרעו מכבישי ישראל 129,654 מכוניות – ועלו על כבישי הארץ 281,563 מכוניות חדשות.

1 צפייה בגלריה
 פקקים ב כביש שש לכיוון צפון
 פקקים ב כביש שש לכיוון צפון
יותר מכוניות ישנות על הכביש
(צילום:יריב כץ)
שנת 2018 היתה שנת שיא של גריעות - 163,098 מכוניות ירדו מהכביש ו-267,490 מכוניות חדשות עלו על כבישי הארץ (יתכן בהחלט שהכמות הגדולה של מכוניות שירדו מהכביש בשנת 2018 היא תוצאה של הזמן שנדרש למכוניות להחליף ידיים עקב שיאי המכירות של 2017), אבל בשנת 2019 ניכר כבר היפוך מגמה: 129,430 מכוניות ירדו מהכביש ו- 253,968 מכוניות עלו על הכביש. אבל הירידה הגדולה כאמור התרחשה בשנת הקורונה: מכבישי ישראל נגרעו לראשונה פחות מ- 100 אלף מכוניות.
לפי נתוני משרד התחבורה 2020 היתה שנה בה נגרעו רק 89,873 מכוניות בעוד שגם מספר מסירות הרכב החדש היו זעומות: 214,544 מכוניות. אבל – המצב בשנת 2021 אמור להיות שונה - כבר כעת נמסרו בישראל בתשעת החודשים הראשונים 248,900 מכוניות חדשות והצפי הוא למסירות אשר יעברו את רף 280 אלף המסירות, מה שאמור באופן טבעי לגרם לזינוק במספר המכוניות אשר נגרעות מכבישי הארץ, אך לא כך הדבר.
נתוני משרד התחבורה חושפים כי עד כה נגרעו השנה מכבישי ישראל רק 100,104 מכוניות, כלומר נתון לא רחוק משנת הקורונה, למרות שעקרונית המספר היה אמור לזנק: הישראלים קונים מכוניות חדשות, מוכרים את הישנות וכן הלאה. אך השנה הנוכחית ככל הנראה תהיה שנת התאוששות של מסירות רכב חדש שלא תוריד הרבה מכוניות ישנות מהכביש.
מצב כזה נוצר בעקבות כמה גורמים - קודם כל, יתכן שחלק מן המכוניות החדשות שעלו השנה על הכביש אינן מחליפות מכוניות ישנות אלא נרכשו כ"צעצועי פיצוי קורונה" ורק מצטרפים ליתר המכוניות של משק הבית. אבל מעבר לכך, יתכן שלא מעט ישראלים מעדיפים להמשיך ולנסוע במכוניות ישנות ופחות משוכללות, על פני לרכוש מכונית חדישה יותר מפני חשש ממחסור בחלקי חילוף.
כמו כן בעשרת החודשים הראשונים של השנה הנוכחית – מספר המכוניות שנגרעו לא השתנה באופן משמעותי מן השנה שעברה, וזאת למרות שבמדיה מסוימת החיים חזרו למסלולם. בענף הרכב מעריכים כי הסיבה לכך, לפחות במהלך החודשים האחרונים, היא מחסור במכוניות חדשות בגלל משבר השבבים העולמי אשר גרם לירידה במספר מסירות הרכבים החדשים.
מי שמפקיד את הרישיון של מכונית ישנה אמנם אינו מתהדר אחרי שבוע במכונית חדשה מהסוכנות, אבל בענף המכוניות המשומשות קיימת "שרשרת ערך" – כלומר מי שקונה מכונית חדשה מוכר מכונית בת חמש או שש. מי שקונה את המכונית בת החמש - מוכר מכונית בת עשר. ואותן מכוניות בנות עשר שנים ויותר בדרך כלל מסיימות את חייהן כגרוטאות. אבל בהיעדר מכוניות חדשות, מחזיקי המכוניות המשומשות בנות החמש לא ממהרים למכור אותן – וכך "שרשרת הערך" שמביאה בסופו של דבר את הישראלים להיפטר לנצח מן המכונית הישנה והמקרטעת ולהפוך אותה לגרוטאה- נקטעה.היקף המכוניות שנגרעו מכבישי ישראל אינו עומד בשנים האחרונות ביחס ישר למספר המכוניות החדשות אשר עלו על הבכביש.