סגור
העיתון הדיגיטלי
22.05.25
מכוניות של זיקר ב תערוכת הרכב ב שנגחאי 24.4.25
מכוניות של זיקר בתערוכת הרכב בשנגחאי (צילום: Hector RETAMAL / AFP)
ניתוח

הרגולציה הישראלית מוכנה? תערוכת שנגחאי חשפה מבול של מותגים סיניים

תתי-מותגים חדשים ודגמים מוזלים שנחשפו בסין עומדים להצית קרב זיכיונות בין יבואני הרכב בישראל. ואולם השוק המקומי יתקשה להכיל את המהפכה שמגיעה ממזרח

בימים אלה מתקיימת בסין תערוכת הרכב של שנגחאי וכעת כבר ניתן לומר בפה מלא: מדובר בתערוכת הרכב החשובה ביותר בעולם. נתונים שזרמו מסין בימים האחרונים חשפו כי יצרני הרכב השקיעו סכומי עתק בהטסה של עיתונאים "ידידותיים" לסין כדי שיפיצו את הבשורה הסינית בעולם, נציגים של יבואני רכב מכל העולם זרמו לשנגחאי - ולא תהיה זו הפתעה לקבוע שבשבועות הקרובים הטיסות של נציגי יבואני הרכב הישראליים (שחלקם הגדול היה בימים האחרונים בשנגחאי) יתורגמו להודעות על זיכיונות יבוא חדשים.
אם נסתכל על הבשורות שיצאו בימים האחרונים משנגחאי, אחת המגמות הבולטות והמעניינות היא הצגת רכבים משני סוגים: דגמים חשמליים חדשים - ותתי מותגים חדשים. באופן מעניין, בתערוכות עבר בסין היה ניתן להבחין בשפע פרסומים אודות הגעת מותגים חדשים לשיווק גלובאלי. כיום יצרני הרכב הסיניים הרבה יותר מפוכחים, הם מבינים שבכל מקרה השוק הסיני נמצא במגמת קונסולידציה (מותגים רבים לא ישרדו) ולכן מה שמוצג הוא חשמליות של יצרנים קיימים - ותתי מותגים של היצרנים הקיימים. כלומר, כאלה שיש להם גב של יצרן רכב גדול.
לדוגמה, השבוע צ'רי חשפה את LAPAS, תת מותג של היצרנית, שלפי הצהרתה מיועד ל"קונים צעירים". המכוניות של LAPAS מיועדות לשיווק באירופה - ומכאן שיגיעו גם לישראל. המכוניות של LAPAS ימוצבו מתחת למכוניות של ג'אקו ואומודה (שתיהן מיובאות על ידי כלמוביל). כלומר, בשפה יותר פשוטה: הן יהיו זולות יותר. LAPAS אינו תת המותג היחיד שיצרני הרכב הגדולים משיקים: לפי דיווחים שיוצאים כל הזמן מסין יש עוד תתי מותגים רבים שנמצאים בדרכם לאירופה והמשותף לרובם הוא מחיר זול ומערכת הנעה שאינה בהכרח חשמלית. בצידו השני של המתרס יש גם מותגי יוקרה ששייכים לסיניים החזקים. למשל דנזה, חטיבת היוקרה של BYD נוערת לשיווק באירופה.
בנקודה זו נשאלת השאלה: מה עושים עם מבול המותגים החדשים? אם היינו עוסקים במותגים מערביים, התשובה היתה ברורה: אם לקבוצת פולקסווגן יש מותג חדש, יבואנית פולקסווגן תשווק אותו בישראל, אם לטויוטה יוצג מותג חדש, הזכיין יהיה יבואן טויוטה. אבל כאן אנו עוסקים ביצרנים סיניים: המכוניות של צ'רי מיובאות לישראל על ידי כלמוביל (ג'אקו, אומודה) וגם על ידי קרסו. למקסוס יש שלושה יבואנים בישראל, מכוניות של צ'אנגאן מיובאות לישראל על ידי מכשירי תנועה (צ'אנגאן) ואלבר (אוואטר) ויש עוד דוגמאות. לכן סביר להניח שתתי המותגים החדשים, אם וכאשר יגיעו לישראל, יהיו הגורם למלחמת עולם בין יבואני הרכב.
יבואני הרכב בישראל אינם פועלים בוואקום רגולטורי. חוקית, כאשר יבואן מקבל זיכיון חדש ליבוא רכב הוא נדרש לפנות למשרד התחבורה כדי לאשרו. המשרד מתייעץ עם הממונה על התחרות, ואם הוא מקבל את עמדת הממונה על התחרות, הזיכיון מאושר. הממונה על התחרות יכולה גם לקבוע שלא לאשר זיכיון, אבל זו המלצה בלבד. עובדתית, בכל הקשור בזיכיונות ליבוא של רכב סיני, הממונה על התחרות הצליחה ליצור לכל היותר "מכה קטנה בכנף" של יבואני הרכב. מדובר במקרים אמיתיים שקרו- ולא לפני זמן רב: הממונה על התחרות בדקה בעבר את קבלתם של זיכיונות של רכב סיני על ידי כלמוביל, וזו קיבלה את הזיכיון. הממונה על התחרות המליצה לא לאשר יבוא חלק מדגמי המסחריות של פאריזון, משרד התחבורה לא קיבל את ההמלצה במלואה. דלק רכב קיבלה את זיכיון דונגפנג, העסקה אושרה (אם כי תחת מגבלות).
לפי העובדות בשטח קשה לומר שלממונה על התחרות יש השפעה משמעותית על יבוא של זיכיונות סיניים - ועם זאת, לממונה על התחרות יש משקל. לא כל כך בגלל ההמלצות למשרד התחבורה אם להעניק זיכיונות (שבכל מקרה לא ממש משנות הרבה) אלא בגלל העיתוי.
למי שעוד זוכר, בספטמבר האחרון היתה אמורה הממונה על התחרות להגיש דו"ח על המתרחש בענף הרכב. הדו"ח שהוזמן בהוראת ועדת הכלכלה מעולם לא פורסם. לדברי גורמים המקורבים לנושא, עבודה בנושא ענף הרכב מתקיימת על ידי אנשי הממונה על התחרות, אבל בזמן זה יבואני הרכב צוברים זיכיונות. סביר להניח שגם במשרד הממונה על התחרות מודעים לעובדות האלה ויצטרכו לקבל החלטות, כי לפחות כעת, בכל הקשור ביבוא רכב סיני - לממונה על התחרות אין הרבה שיניים.
כעת נצא מנקודת הנחה שיבואני הרכב שמתחרים על זיכיונות "כפולים" יגיעו להסדר מול היצרן ויקבלו זיכיון. כיצד יתמודדו עם הממונה על התחרות? סביר להניח שהזיכיונות יעברו "קונסולידציית שמות", במסגרתה יבואני הרכב יתנו לזיכיונות החדשים שמות וזהויות שמטרתם להוכיח שלא מדובר במותג חדש - אלא בחלק ממותג קיים. מי שיבדוק את רשימת הזיכיונות של יבואני הרכב שבידי משרד התחבורה יגלה לא מעט מקרים כאלה. במקרים אחרים, המיצוב ישתנה. כלומר, אם יבואן יבין שהוא דומיננטי בשוק היוקרה, מכוניות היוקרה שהוא ייבא לישראל יוצהרו בפני הממונה על התחרות דווקא כעממיות. מקרים כאלה לא חסר.
ומעבר לכל אלה יש עוד בעיה: זיכיונות יבוא רדומים. כיום עדיין יש בישראל יבואני רכב שיש בידיהם זיכיונות של יצרני רכב סיניים שאינם מייבאים מכוניות ארצה. בחלק מהמקרים ברור שייבאו מכוניות לארץ - בעתיד. כיצד יגיבו אנשי הממונה על התחרות אם יבואן רכב שמחזיק בזיכיונות של יצרני רכב סיניים יחליט לפתע "להעיר" זיכיון קיים שייקח חלק נאה מעוגת המכירות? גם זה לא ברור.
מה שבטוח הוא שבשנה הבאה שוק הרכב הישראלי יהפוך להיות הרבה יותר תוסס. האם הוא גם יהיה יותר תחרותי? זה כבר עניין אחר לחלוטין.