הדגמים שיעשו את הדרך משנגחאי לישראל
תערוכת הרכב שנפתחה בשבוע שעבר בסין היא החשובה ביותר עבור השוק המקומי, על רקע המעבר לרכבים חשמליים. כלכליסט מציג את הדגמים הבולטים, החל מרכב הכולל מערכת שמע עם 14 רמקולים ועד כזה שמציג טווח נסיעה של 500 ק"מ
בשבוע שעבר נפתחה תערוכת הרכב החשובה ביותר עבור שוק הרכב הישראלי: תערוכת שנגחאי. עד לפני כמה שנים שוק הרכב המערבי בכלל והישראלי בפרט לא התייחסו לתערוכת שנגחאי בכובד ראש: מרבית המכוניות יועדו לשיווק בסין בלבד, האיכות היתה גרועה, ועל מהפכת הרכב החשמלי אף אחד לא שמע. כיום המצב הפוך: המערב לוטש עיניים לסין, וכך גם יבואני הרכב בישראל. הדגמים שמוצגים בשנגחאי ימצאו בשלב זה או אחר את דרכם לישראל. כלכליסט מביא את הבולטים שבהם.
הספק משולב
אומודה היא עוד מותג השייך למשפחה הגדלה והולכת של קבוצת צ'רי. זיכיון השיווק של צ'רי בישראל שייך לקבוצת קרסו, זיכיון השיווק של אומודה בישראל שייך דווקא לכלמוביל. בתערוכת שנגחאי היצרנית הציגה את אומודה 7, רכב כביש־שטח שיגיע גם לישראל במהלך השנה. שלא במפתיע אומודה 7 חולק מכלולים עם דגמים אחרים של קבוצת צ'רי, כלומר מנוע הטורבו של היצרנית בנפח 1.6 ליטר שמפיק 147 כוחות סוס. בדומה לצ'רי ולג'אקו, עוד תת־מותג של היצרנית, יש גם גרסת פלאג־אין הייבריד המצוידת במנוע בנזין בנפח 1.5 ליטר ומערכת הנעה חשמלית. ההספק המשולב הוא מעל 340 כוחות סוס, וטווח הנסיעה בכוח חשמל בלבד יתקרב ל־100 ק"מ.
אור של גחליליות
FIREFLY (גחלילית) הוא תת־מותג של NIO הסינית, שמכוניותיה צפויות להגיע לישראל. החשמלית של FIREFLY משתרעת על אורך של כארבעה מטרים, רוחב של 1.78 מטרים, ומתנשאת לגובה של 1.56 מטרים. המנוע החשמלי של FIREFLY (גחלילית) מפיק לפי הצהרות היצרן 143 כוחות סוס ו־20.4 קג"מ המאפשרים לגחלילית לזנק ל־100 קמ"ש בתוך 8.2 שניות. קיבולת הסוללה היא 42 קוט"ש, והטווח הרשמי הוא 340 ק"מ בתקן מדידה אירופי. לפי היצרנית, גודלו של המסך השולט במרכז לוח המחוונים הוא 13.2 אינץ', והאבזור כולל תאורה מתחלפת עם 256 צבעים ומערכת שמע עם 14 רמקולים.
חבירה ליצרנית סינית
מאזדה נמצאת באירופה בצומת דרכים: תקנות זיהום הולכות ומחמירות באירופה דורשות מהיצרנית "לנקות" את המנועים של המכוניות שלה, חשמליות כמעט ואין לה בהיצע, ובלי דגמים נקיים, היצרנית תתקשה להמשיך ולהיות תחרותית באירופה. הפתרון של מאזדה הוא לחבור ליצרנית הרכב הסינית צ'אנגאן, שכבר פיתחה פלטפורמה לרכב חשמלי, ולהציג את מאזדה CX6E – רכב כביש־שטח שמיועד לשיווק בסין ובאירופה. אורכו של רכב הכביש־שטח של מאזדה הוא 4.85 מטרים, רוחבו הוא 1.93 מטרים, וגובהו 1.62 מטרים. בסין מאזדה הוצגה עם מנוע בנזין בנפח 1.5 ליטרים וסוללה חשמלית בקיבולת 31 קילו־ואט לשעה. המנוע החשמלי מפיק 218 כוחות סוס, וטווח הנסיעה אמור להיות מעל 150 ק"מ בכוח חשמל בלבד. בנוסף יש גרסה חשמלית המצוידת בסוללה בקיבולת 80 קילו־ואט לשעה שמבטיחה טווח נסיעה של מעל 500 ק"מ.
5 צפייה בגלריה


מאזדה CX6E. מנוע בנזין בנפח 1.5 ליטרים וסוללה חשמלית בקיבולת 31 קילו־ואט לשעה
(צילום מסך: Youtube)
כבר לא רק בנזין
משפחת המותגים ההולכת וגדלה של צ'רי כוללת גם את המכוניות של ג'אקו, שכבר משווקות בישראל. בתערוכת שנגחאי נחשף ג'אקו 5 BEV, רכב חשמלי ראשון למותג אשר מצטרף לגרסת הבנזין של ג'אקו 5. פרטים טכניים משמעותיים טרם נחשפו על ידי היצרנית, אבל קיבולת הסוללה תהיה ככל הנראה 61 קילו־ואט לשעה, כלומר מדובר בסוללה המשרתת דגמים אחרים של הקונצרן. ההנעה קדמית, והמנוע יפיק כ־200 כוחות סוס. טווח הנסיעה הרשמי יהיה כ־410 ק"מ.
אלף כוחות סוס
BYD לוטשת עיניים לשוק היוקרה כבר כמה שנים, ולאחרונה גם הודיעה רשמית על תחילת שיווק המכוניות של חטיבת היוקרה שלה, דנזה, באירופה, מה שכנראה אומר שהמכוניות של דנזה יגיעו גם לישראל. בתערוכת שנגחאי BYD הציגה את דנזה Z, מכונית קופה המיועדת להתחרות, כך טוענת BYD, מול פורשה. גם כאן הפרטים הטכניים מעורפלים, אבל ככל הנראה הספק שלושת המנועים החשמליים הוא כמעט אלף כוחות סוס.
המידע המועט שדנזה חשפה כלל גם עובדה מעניינת: בין ההגה ובין הגלגלים אין חיבור פיזי, כלומר מדובר במערכת שנתמכת על ידי חיישנים ומנועים חשמליים בלבד.