סגור
מכונית חשמלית של NIO
מכונית חשמלית של NIO (צילום: יצרן)

ניתוח
דלק תייבא את NIO, שאלת המחיר פתוחה

דלק רכב תייבא את החשמליות הסיניות ביבוא עקיף באמצעות מפיץ NIO בנורבגיה. בעבר יבואנים מקומיים סירבו לשותפות עם המותג

אתמול הודיעה דלק רכב, חברת־האם של דלק מוטורס, לבורסה כי תייבא לישראל את המכוניות החשמליות של חברת NIO הסינית. אך החברה אינה עומדת לייבא את המכוניות של NIO לישראל ביבוא ישיר אלא ביבוא עקיף, באמצעות המפיץ של NIO בנורבגיה. בניגוד לאינספור יצרני רכב אשר מחזרים בסינית שבורה אחרי יבואני רכב ישראלים, ברור מדוע דלק מוטורס בחרה ב־NIO: מדובר במותג "מוכח" עם ותק ומנגנון שיווק אירופי וניחוח פרימיומי ולא במותג חדש שעלול ליפול, כפי שקרה כבר ללא מעט מותגים.
על פניו, מדובר בעוד הודעה של יבואן רכב על יבוא של מותג סיני חדש, אבל הודעתה של דלק מוטורס שונה מכמה סיבות: ראשית, אנשי NIO ביקרו בישראל כמה פעמים במהלך השנים האחרונות וביצעו כמה סיבובים אצל יבואני הרכב הגדולים והוותיקים, אבל אנשי NIO העמידו בפני יבואני הרכב בישראל דרישה: היבואן שיקח את הזיכיון יהיה רק "יבואן מעניק שירות". כלומר, היבואן יהיה רק זה שמספק את שירותי שחרור הרכב מהמכס, אחסונו והטיפול בו. יבואני הרכב סירבו נמרצות ואנשי NIO בחרו שלא להיכנס לשוק הרכב הישראלי.
ה"דיל" שהציעה NIO למי שייקח את הזיכיון לא התייחס באופן ספציפי ליבוא של מכוניות NIO ויש לכך סיבה: המכוניות של NIO אינן מכוניות עממיות, הן לא מתחרות בדגמי הבסיס של BYD וגם לא בצ'רי או ג'ילי. אם כבר, המכוניות של NIO מתחרות במותגים הסיניים היותר "בכירים" דוגמת ZEEKR, שחלקם כלל אינם משווקים באירופה וגם לא ישווקו.
כיום בישראל קיימים שלושה סוגים של יבואני רכב: יבואן ישיר - אשר רוכש את המכוניות ישר מן המפעל, יבואן עקיף - שרוכש את המכוניות מדילר, סוכן של היבואן בחו"ל, ויבואן זעיר - כלומר יבואן שמייבא כמות מצומצמת של מכוניות בשנה למען לקוחותיו. דלק מוטורס, כאמור, תבצע את היבוא של NIO באופן עקיף. כאשר כל יבואן רכב מקביל בישראל רוכש מכוניות עבור המלאי שלו, הוא מעדיף לעשות זאת בשקט והרחק מעינם הפקוחה של משרדי ההנהלה של יצרני הרכב שלא אוהבים מצב שבו מכוניות חוצות גבולות ושווקים, במקרה של NIO לא מדובר במהלך שנעשה בהסתר או בהיחבא אלא בברכת היצרן.
החוק הישראלי קובע שכאשר יש למותג מסוים יבואן ישיר ומישהו אחר מייבא את המכוניות ביבוא עקיף, אזי היבואן הישיר חייב לתת שירות לרכבים. כך יעיד, למשל, כל מי שנוהג בטויוטה ביבוא מקביל אשר יכול להיכנס לכל מוסך טויוטה מורשה ולקבל טיפול. אבל במקרה שבו היבואן העקיף הוא השחקן היחיד - הוא יהיה חייב להעניק את השירות, וכך יקרה במקרה של דלק מוטורס.