סגור
הרכב החשמלי T10X של TOGG הטורקית
הרכב החשמלי T10X של TOGG הטורקית. ארדואן רוצה לחזור לימים של גנרל כאמל גורסל שבעצמו הגה "מכונית עממית" (צילום: יצרן)

לארדואן יש רכב חשמלי לאומי: נחשף דגם ה-T10X של TOGG

רגע לפני הבחירות בטורקיה, חשפה היצרנית הטורקית את הדגם החשמלי הראשון שלה T10X שבגרסת הבסיס שלו יוכל לנסוע לטווח של 314 קילומטרים ולהאיץ מ-0 ל-100 קמ"ש תוך 7.3 שניות. למה לארדואן כל כך חשוב לקדם את פרויקט המכונית הלאומית, וכמה יעלה הדגם החדש?

זמן לא רב לפני הבחירות בטורקיה, TOGG, יצרנית הרכב החשמלי הראשונה בתורכיה, חושפת באופן רשמי את הדגם הראשון שלה: T10X.
המכונית הראשונה של TOGG היא למעשה הרבה יותר מעוד מכונית חשמלית: היא מכונית עם הקשר פוליטי. מדובר במכונית שכל תהליך הפיתוח שלה לווה באופן צמוד על ידי נשיא תורכיה רג'יפ טאיפ ארדואן, הרואה במכונית של TOGG "מכונית חשמלית לאומית", אשר תיועד גם למכירה בתורכיה וגם מחוץ לה. האידיאולוגיה שעליה מבסס ארדואן את חזון מכוניתו הלאומית נטועה היטב בהיסטוריה של תורכיה ושל מורהו הרוחנו של ארדואן – גנרל כאמל גורסל שבעצמו הגה "מכונית עממית" תורכית לאומית, שממנה יוצרו פחות מ-20 יחידות.
יש לציין, כי בדומה לגנרל גורסל לפניו, גם ארדואן מוצא עצמו במצב aבו תורכיה משמשת כמרכז ייצור של מספר יצרני רכב גדולים - מטויוטה ועד פורד, אבל אינה מייצרת מכונית "תורכית". כפי שכבר קרה בעבר, יצרני הרכב הגדולים עלולים לוותר על תורכיה מסיבות שונות - מה שממחיש את הצורך של ארדואן בפרויקט מכונית לאומית.
הנתונים ש-TOGG חושפת לראשונה אודות הרכב החשמלי שלה ממחישים שלא מדובר ברכב גדול: אורכו של T10X הוא 4,599 מילימטרים (טסלה 3 למשל משתרעת על אורך של 4,694 מילימטרים) ורוחבו הוא 1,886 מילימטרים. המנוע הבסיסי מפיק 218 כוחות סוס ומאיץ את החשמלית התורכית ל-100 קמ"ש תוך 7.3 שניות. ניתן לרכוש את גרסת הבסיס עם סוללה אשר מאפשרת טווח של 314 קילומטרים – או 523 קילומטרים בגרסה הבכירה.
לקראת סוף השנה תוצג גרסתה הבכירה של ה-T10X אשר מצוידת בצמד מנועים המפיקים 435 כוחות סוס. מחירה הרשמי של ה-TOGG הוא 953 אלף לירות טורקיות, כלומר כ-180 אלף שקל. לקוחות שישלמו כעת 60 אלף לירות טורקיות יוכלו להיכנס להגרלה לקבלת המכוניות הראשונות בקרוב.