סגור
אלפא רומיאו מילאנו
אלפא רומיאו "מילאנו" (צילום: אלפא רומיאו)

ממשלת איטליה לאלפא רומיאו: אסור לכם לתת לדגם החדש שם איטלקי

בממשלת איטליה טוענים כי הדגם החדש של היצרנית, "מילאנו", לא יכול להיקרא בשם איטלקי משום שהוא לא מיוצר על אדמת איטליה אלא בפולין וכי מדובר במעבר על חוקי הקניין האיטלקיים ובהונאת צרכנים

תהליכי הגלובליזציה המאפיינים את יצרני הרכב הגדולים לא תמיד עוברים בשקט כאשר מדובר במדינות שגאוותן הלאומית נפגעה. כך לומדת בימים אלה אלפא רומיאו, ששמו של הדגם החדש שלה - "מילאנו" - מעצבן את הממשל האיטלקי. השבוע חשפה אלפא רומיאו את אחד הדגמים החשובים שלה: "מילאנו" - רכב כביש שטח קטן שמוצע הן בתצורה חשמלית והן בתצורה מונעת בבנזין.
המילאנו חולק מכלולים עם ג'יפ אוונג'ר ובדומה לאוונג'ר גם המילאנו מיוצר במפעלי סטלאנטיס בפולין. אבל מבחינת הממשל האיטלקי - מדובר בבעיה. בריאיון שהעניק השבוע שר התעשייה והמסחר האיטלקי אדולפו אורזו ציין אורזו כי "מכונית שנקראת מילאנו לא יכולה להיות מיוצרת בפולין. מדובר במעבר על חוקי קניין איטלקיים".
דברי אורזו מתייחסים לחקיקה משנת 2003 שנועדה להגן על זכויות הקניין של איטליה במגוון תחומים הנוגעים למסחר ותעשייה. לפי חוקים אלה הנוגעים לשלל מוצרים, החל בחומץ בלסמי וכלה בפריטי ביגוד - אין להצמיד סימני זיהוי איטלקיים מובהקים למוצרים שאינם מיוצרים באיטליה מכיוון שזו הונאת צרכנים.
"החוק קובע שאסור לתת על מוצר אינדיקציות שהוא איטלקי אם אינו איטלקי - ובמסגרת זו לא ניתן לקרוא למכונית שאינה מיוצרת באיטליה 'מילאנו'", אמר אורזו. דבריו לא נאמרו רק מתוך גאווה לאומית - סטלאנטיס זכתה בשנים האחרונות ללא מעט ביקורת מצד נציגי הממשל האיטלקי על בחירתה לייצר מכוניות של פיאט מחוץ לאיטליה שנחשבת ל"מדינת הבית" של פיאט ושל אלפא רומיאו.

קשר היסטורי

לאלפא רומיאו עצמה יש היסטוריה עשירה אשר כרוכה בהיסטוריה האיטלקית והיצרנית מזוהה מבחינה לאומית עם איטליה. אלפא רומיאו הוקמה ב-1910 במילאנו ומשמעות שמה הוא "אנונימה לומברדיה פבריקה אוטומובילי", ובתרגום חופשי - "חברת ייצור המכוניות של לומברדיה". לשם הצטרף שמו של היזם הנפוליטני ניקולה רומיאו.
שמה של המכונית כרוך בהיסטוריה האיטלקית - אנזו פרארי צמח בקבוצת המרוצים של אלפא רומיאו לפני שיצא לדרך עצמאית, בניטו מוסוליני נלכד בגלל התעקשותו לנסוע במכונית אלפא רומיאו והיצרנית ייצרה את רוב דגמיה באיטליה במפעלים באזור מילאנו ומאוחר יותר בפומיליאנו דארקו - מפעל שהוקם כדי לספק תעסוקה לתושבי הדרום האיטלקי, מה שגרם לאלפא רומיאו לקרוא למכונית הראשונה שיוצרה שם "אלפא סוד", כלומר אלפא דרום.
אלפא רומיאו גם ייצרה מכוניות בכמויות מוגבלות בדרום אפריקה לפרק זמן מוגבל. השם מילאנו אינו חדש לחלוטין מבחינת אלפא רומיאו - אלפא רומיאו 75 שווקה במהלך שנות ה-80 וה-90 המוקדמות בארה"ב תחת השם "מילאנו"- אבל המילאנו המקורית יוצרה במפעל אלפא רומיאו בארזה הסמוכה למילאנו.