סגור
מכוניות ב נמל חיפה
מכוניות בנמל חיפה (צילום: דוברות נמל חיפה)

משרד התחבורה: "היבואנים צופים שלא יצליחו למכור את המלאים שתכננו"

מבחינת תיקון שפרסם המשרד עולה כי בחודשי השנה הראשונים צפויות מכירות חלשות. לפיכך הוחלט להאריך את מועדי הרישום של רכבים - כך שיוכלו להימכר כחדשים עד סוף אפריל, גם אם אופסנו מעל שנה במחסני היבואניות

משרד התחבורה יאריך שוב את מועדי הרישום של רכבים חדשים הרחק לתוך 2024- כך עולה מתיקון לתקנות התעבורה שמפרסם משרד התחבורה. התיקון מתייחס באופן נדיר למצבם של יבואני הרכב, כפי שמוצג על ידי המשרד ולמה שמגדירים שם כקושי צפוי למכור מלאים של מכוניות.
כיום על פי חוק, מותר למכור מכונית כחדשה רק אם חלפה עד שנה ממועד ייצורה. כלומר, אם חלפו מעל 12 חודשים מהיום בו יוצרה, היבואן יהיה חייב למכור אותה כמכונית משומשת (והיד הראשונה היא יבואן הרכב). לאחר פרוץ המלחמה פנו יבואני הרכב אל משרד התחבורה בבקשה לקבל ארכה על מכוניות חדשות שנמצאות במלאי של היבואנים שמועד פקיעת 12 החודשים שלהן חל במהלך 2023 - וקיבלו. וכעת כאמור נערך משרד התחבורה לתת ארכה נוספת, הפעם למכוניות שמועד הפקיעה שלהן חל השנה עד סוף אפריל. כלומר אם מכונית יוצרה בתחילת 2023 , אופסנה שנה במחסנים של יבואני הרכב וכעת הם כבר חייבים למכור אותה כמשומשת מפאת גילה, כעת הם יוכלו עדיין למכור אותה כחדשה עד סוף חודש אפריל.
משרד התחבורה קובע כי חודשי השנה הראשונים יהיו חודשי מכירות חלשים. "הירידה ברישום רכב חדש לעומת אשתקד, צפויה להתעצם בחודשים הקרובים, שכן ינואר ופברואר הינם החודשים בעלי היקף הרישום הגבוה ביותר מבין חודשי השנה. בשל הימשכות המלחמה והיעדר הביקוש, היבואנים צופים שלא יצליחו למכור את המלאים שתכננו, אשר גדלו בשל הרכבים אשר נדחה רישומם מאוקטובר-דצמבר 2023 לרבעון ראשון של שנת 2024".
באופן מעניין, משרד התחבורה גם מציין כי יבואני הרכב ביטלו הזמנות על רכבים חדשים מיצרני הרכב וקובע כי למעשה השנה יהיה בישראל מחסור ברכבים חדשים שיתבטא החל ממאי הקרוב. כך לפי משרד התחבורה: "הכללת כלים אלו תאפשר פיזור כמות הכלים שהצטברה לרבעון ראשון 2024 (גם בשל ההזמנות שבוצעו למיקוד בתחילת שנה וגם הסטת רבעון אחרון 2023 לתחילת 2024) למול ביטול ההזמנות שביצעו היבואנים בעקבות המלחמה, אשר צמצמו באופן ניכר את המלאים למכירה בהמשך השנה (החל ממאי 2024) דבר אשר יאפשר פיזור מלאים להמשך".