סגור
נמל אשדוד מכוניות חדשות
מכוניות חדשות בנמל אשדוד (תומר הדר)

מלאי המכוניות שלא נמכרות גדל - מה תהיה ההשפעה על השוק?

הימשכות המלחמה בעזה מחריפה את הקיפאון בשוק הרכב הישראלי, שבא לידי ביטוי במכירות חלשות מאוד של מכוניות חדשות. בשל כך החליט משרד התחבורה לשנות את הגדרות ההתיישנות של כלי רכב, כך שייחשבו חדשים גם אם עברה יותר משנה מאז שיוצרו


בשבוע שעבר פרסם משרד התחבורה שורה של הודעות על הארכות תוקף של מספר גדול של נהלים הנוגעים ליבוא רכב. לדוגמה: דרישות החובה ליבוא רכב לישראל לשנת 2024, הדרישות שכוללות את חובת התקנת מערכת מגביל המהירות תיכנסנה לתוקף רק באפריל במקום בינואר. בפועל, אלה עניינים טכניים שנוגעים לדרישות תקינה (כלומר חוקים, הוראות וסטנדרטים), אבל ההודעה החשובה ביותר של משרד התחבורה נוגעת לנוהל ההתיישנות של כלי רכב: מבחינה חוקית, בישראל אסור למכור מכונית כחדשה אם חלפה יותר משנה ממועד ייצורה - כלומר, אם מכונית יוצרה בסין בינואר, הגיעה לישראל, עמדה בשמש ונמכרה בפברואר אחרי יותר משנה, חובה למכור אותה כיד שניה ויבואן הרכב יהיה יד ראשונה.
בדרך כלל, המצב הזה הוא כמעט בלתי אפשרי כי שנה היא פרק זמן מאוד משמעותי, אבל השנה קיים מצב חריג: כלכליסט תיעד כבר ביוני האחרון עשרות אלפי מכוניות בנמלים ומאז הגיעו עוד עשרות אלפים והחודש יגיעו עוד. בחסות ההארכה שמדינת ישראל נתנה, חלק מהמכוניות האלה יהיו מכוניות שחוגגות יום הולדת שנה. במונחי שוק הרכב הישראלי, גם חצי שנה של עמידה במחסן היא פרק זמן ארוך מאוד שיש לו השפעה ניכרת שתורגש בשוק
החוק בישראל קובע ששנת דגם של מכונית נקבעת לפי מועד עלייתה לכביש. כלומר, לאור המצב ייתכן שמכוניות שיוצרו בתחילת 2023 תקועות כעת במגרשים בדרום. רוב המכוניות האלה, מדגישים בענף הרכב, הגיעו מהמזרח לנמל אילת.לא מן הנמנע שבדגמים מסוימים המכוניות שייחשבו "מודל 2024" יהיו כאלה שחגגו סדר פסח 2023 בישראל, ניצלו בשמש האילתית של חודשי הקיץ, נכנסו למלחמה ווימכרו כמודל 2024 אחרי ניקיון.
המכוניות הלא מכורות יצרו בעיה נוספת שיבואני הרכב טרם החלו לחשוב כיצד להתמודד עמה: שוק הרכב העולמי של 2023 הוא שוק מונע טכנולוגיה. כפי שבתחילת המאה ה 20 יצרני הרכב התחרו זה בזה בהצגת חידושים מדי שבוע – בלמים חדשים, קרבורטור יותר יעיל, כך יצרני הרכב החשמלי מתחרים זה בזה כעת והמכוניות של שלהי 2022 ותחילת 2023 נחשבות מיושנות במונחי טווח, גודל מסך, או ידידותיות לעדכונים מהאוויר. כששוק הרכב ישוב לעצמו, הלקוחות ידרשו שוב את החדיש ביותר וליבואני הרכב יהיו מכוניות עם טכנולוגיה של 2022. עליית מס הקניה על הרכב החשמלי בינואר מ 20% ל 35% רק תחמיר את הבעיה. אף אחד לא רוצה לשלם ייותר מדי על טכנולוגיה ישנה.
מי שיעקוב אחר פרסומי יבואני הרכב ישים לב שמחלקות השיווק עובדות כעת על אש קטנה. סכומי עתק שנשפכו על השקות של מותגים חדשים ועל פתיחה של סוכנויות כבר ירדו לטימיון ויבואני הרכב חוששים, ובצדק: אקספנג וניאו עוסקות בעיקר בקידום תדמית, ה SEAL המהפכנית של BYD אינה מופיעה ברישומי היבוא וגם לא המכונית המשפחתית של ORA, המכוניות של פורת'ינג עומדות אצל היבואנית ו-NETA אינה מוזכרת. וכל עוד בשוק אין תחרות וחדירה של מותגים חדשים, לא יווצר "אפקט טסלה" של הוזלות - והמחירים ישארו גבוהים.
בל נשכח שלא כל סיני חשמלי הוא סיפור הצלחה. יש מותגים סינים שטרם מכרו כאן 500 מכוניות. חלקם עממיים, חלקם יוקרתיים. בשלב זה די ברור שהישראלים ימשיכו להתנפל על החשמליות הסיניות, אבל בפירוש לא על כולן. שינוי במצב הכלכלי עלול לגרום לישראלים למקד רכישות בכיוון של סינים שהם יותר "מוכחים" ומבוססים, וככל שהמכוניות של הסינים הקטנים יעמדו יותר במחסנים, הסיכוי למכור אותן יפחת.