סגור
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ והבעלים של טסלה אלון מאסק לצד רכב טסלה מודל S בבית הלבן
מנכ"ל טסלה אלון מאסק עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ. העדיף לעסוק ביחסי אהבה-שנאה עם הנשיא במקום בפיתוח דגמים חדשים (צילום: Kevin Lamarque/REUTERS)
פרשנות

דרושה מהפכה: הטסלה המוזלת שהבטיח מאסק התבררה כסתם טסלה זולה

לאחר דוחות מאכזבים שהצביעו על ירידה של 12% בהכנסות, כל מה שמנכ"ל טסלה אלון מאסק הציג היה גרסה מוזלת של מודל Y הקיימת. במקום המכונית הקטנה והמהפכנית שהובטחה, נחשפה גרסת ליסינג עם פחות אבזור. האם טסלה יכולה להתחרות בסינים עם מכונית גדולה ומוזלת במקום קטנה וחדשנית? המותג שאיבד מהזוהר שלו צריך מהפכה אמיתית, לא עוד הבטחות ריקות

דוחות טסלה שפורסמו אתמול (ה') חשפו תוצאות לא מחמיאות, אך גם לא ממש מפתיעות של יצרנית הרכב החשמלי: ההכנסות ברבעון השני עמדו על 22.5 מיליארד דולר בשלושת החודשים שהסתיימו ב-30 ביוני, ירידה של 12% לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה. הצפי היה ל-22.74 מיליארד דולר. במקביל הרווח למניה ירד ל-40 סנט — ירידה של 23%. הצפי היה ל-43 סנט למניה.
הפתעה גדולה לא נרשמה בקרב אנליסטים: מאסק הקדיש את מיטב מרצו לפוליטיקה וליחסי אהבה-שנאה עם טראמפ ופחות להצגתם של דגמים חדשים. בשורה התחתונה, לטסלה יש כיום טנדר אחד כושל, שני דגמים עממיים (Y , 3) שנמכרים היטב, מכונית מנהלים ורכב כביש-שטח "בכירים" (S,X) - שבמונחי ענף הרכב כבר מתקרבים לגיל הבלות - וגם בעיה רגולטורית: ההטבות שרוכשי מכוניות חשמליות בארה"ב מקבלים עומדות לפוג בעוד כמה שבועות.
אבל, טסלה אינה יצרנית רכב. היא יצרנית טכנולוגיה, וככזאת מה שהיה הרבה יותר חשוב ומעניין הוא דווקא אילו קלפים מאסק מחביא בשרוול, כלומר אילו דגמים חדשים יהיו לטסלה בקרוב. קשה לפספס את העובדה שלמאסק יש נטייה להבטיח לא מעט הבטחות כאשר מועד הדוחות הרבעוניים מתקרב, ראה ערך טסלה מודל 2, המכונית הזולה שמעולם לא היתה- ולכן ספציפית כעת, עם הצגתם של דוחות שלא היו טובים, מעריצי המותג והאנליסטים חיכו לאותו קלף מפורסם בשרוולו של מאסק.
אגב, אם היה מדובר ב-BYD או במרצדס בנץ, אם היצרן היה מבטיח מכונית ואז לא מקיים, התגובה להבטחות היתה שונה מאוד וגובלת בזעם. למאסק סולחים. מבחינה הגיונית, כיום לטסלה יש מעט מאוד נישות אוטומוטיביות שאליהן היא יכולה להתפתח: או נישה חדשה של כלי רכב שאליה היא תיכנס, או הצגה של טכנולוגיה חדשה ומהפכנית, לדוגמה שדרוג של יכולות נהיגה.
בפועל, הספקולציות שסבבו סביב פרסום הדוחות של טסלה נגעו בעיקר למשאלת הלב ההגיונית של מי שציפו להבטחה גדולה מהמותג. כלומר, מה שהיה הכי הגיוני הוא שטסלה פשוט תציג מכונית חשמלית עממית וקטנה, כזו שתוכל למצב את טסלה במישור הגלובאלי מול BYD.
ואולם, אחרי שהאבק התפזר והספקולציות נרגעו, התברר שכל מה שיש לטסלה במעלה השרוול הוא סתם גרסה מוזלת של טסלה מודל Y או כפי שאלון מאסק בעצמו אישר לאחר שיחת המשקיעים "ITS JUST A MODEL Y". למה הכוונה של מאסק שמדובר במודל Y מוזלת? האם זו מודל Y קטנה יותר? אולי איזו "מיני Y" שמבוססת על הפלטפורמה הקיימת? ממש לא: מדובר פשוט ב"גרסת הליסינג" של מודל Y. כלומר, מודל Y שאולי יהיה לה מנוע יותר חלש, אולי סוללה יותר קטנה, אולי מסך פחות גדול, ובשורה התחתונה - מאסק שוב אכזב את המשקיעים, האנליסטים והספקולנטים.
העובדה שכל מה שיש לטסלה להציע הוא עוד גרסה של מודל Y אינה מבשרת טובות. חשוב לציין שמטבע הדברים, מודל Y במחיר יותר זול היא אכן בשורה חשובה, אבל אי אפשר להתחרות במכונית סינית קטנה וזולה עם מודל Y גדולה ומוזלת, כלומר יש מי שעשויים להתלהב ממודל Y ללא ספק, אבל פשוט לא צריכים כזאת מכונית, גם אם היא זולה.
עובדתית השוק הסיני הולך בכיוון של מכוניות קטנות. נוסף על כך יש עוד בעיה: גם המתחרות הישירות של טסלה מודל Y הולכות בכיוון של הוזלה. אקספנג לדוגמה הודיעה ממש השבוע כי החלה להטמיע תהליכים שיוזילו את הייצור של ה 6 G החדשה. לא הפחתת אבזור, לא סוללה יותר זולה ופחות ביצועים, אלא הוזלת ייצור.
האם טסלה מודל Y בגרסה מוזלת תספיק כדי להתמודד עם הסינים? לא בטוח. אם כבר, טסלה מודל Y מוזלת עשויה, אולי, לסייע לטסלה עם אובדן הטבות המס הפדראליות בארה"ב, אבל שוב, גם כאן מדובר במצב בעייתי: ארה"ב לא בדיוק מובילה כיום את שוק הרכב העולמי בדרישה לרכב חשמלי, טווחי הנסיעה הנדרשים גדולים, לא בטוח שהאמריקאים ירצו מכונית מופחחת אבזור, או טווח.
חשוב גם להבין שהשיטה של טסלה מבוססת בראש ובראשונה על היותו של המותג נחשק. כלומר, גם אם אפל תוציא אייפון משונמך, יהיה מי שיקנה אותו כי מדובר באפל. אבל טסלה כבר אינה אפל וההתייחסות בארה"ב ובאירופה למאסק ולמכוניות שלו עברה שינמוך משמעותי השנה, על בסיס מעורבותו הפוליטית. בשוק שבו התדמית היא הכל, זו בהחלט בעיה.
עד כמה ענף הרכב העולמי והמשקיעים יוכלו להמשיך ולסבול את ההצהרות של מאסק שלא יוצאות לפועל ואת ההייפ סביב בועות שמתפוצצות כמו הצגת "טסלה Y ליסינג"? קשה לומר. במוקדם או במאוחר טסלה תהיה חייבת להציג מכונית חדשה אמיתית שתהיה בבחינת מהפכה. אם זה לא יקרה, אילון מאסק ימצא עצמו במקום בו היה חלוץ אוטומוטיבי אחר לפני 100 שנים: הנרי פורד גילה לתדהמתו בתחילת המאה הקודמת שהעובדה שהיתה לו מכונית רבת מכר , המודל T, לא מנעה מלקוחותיו לנדוד לסוכנויות של שברולט, כי פורד הציע מכונית אחת שהיתה מוכחת. ג'נרל מוטורס הציע מגוון וחדשנות, מה שבסופו של דבר גרם לסגירה ממושכת של מפעלי פורד, עד שדגם חדש תוכנן כדי להציל את החברה.