סגור
דגם של תת המותג ONVO של NIO הסינית רכב
דגם של תת המותג ONVO של NIO הסינית (צילום: יצרן)

בקרוב בחניה שלכם: יצרני הרכב הסיניים משגרים דגמים חדשים

בארבעת החודשים האחרונים יובאו לארץ 24,534 מכוניות מסין, מה שממקם אותה בראש טבלת המדינות המייצאות לישראל. עם זאת, רוב המותגים שיווקו בארץ דגם אחד בלבד. כדי לשמור על הבכורה, דגמים חדשים של מותגים סיניים שכבר תפסו אחיזה בישראל עושים דרכם לאירופה, ומה שמגיע לשם יגיע גם לכאן 

שוק הרכב הישראלי הולך בכיוון מגמה ברורה של חשמול ויצרני הרכב הסיניים נמצאים בחוד החנית. מהנתונים של איגוד יבואני הרכב עולה כי בארבעת החודשים הראשונים של 2024 יובאו לארץ 24,534 מכוניות מסין, מה שממקם את סין בראש טבלת המדינות המייצאות לישראל. עם זאת, קשה להתעלם מן העובדה שבחלק גדול מן המקרים, השיווק של מותגי הרכב הסיניים מבוסס על מוצר אחד בלבד. במקרה של SKYWELL יש רק רכב כביש שטח אחד, לג'ילי יש רק את ג'יאומטרי C, לליפמוטור יש רק את T03 הקטנה.
אמנם יש מותגים שמייבאים מספר דגמים אבל היקף השוק שלהם איזוטרי לחלוטין, ועובדה זו כבר עומדת בעוכרי היבואניות: ב-2023 הצרכנים בישראל התנפלו על מכוניות חשמליות סיניות, ועכשיו הם כבר הרבה יותר בררנים. מכוניות שלפני שנה נחשבו "חדשניות" היום כבר נחשבות "סתם חשמליות", ובשוק שנע מהר למי שאין היצע נרחב אין זכות קיום. אבל במקביל למגמת ההתיישנות של הדגמים הסיניים הראשונים שהגיעו לישראל, יצרני הרכב הסיניים נערכים לחדירה לאירופה, וגם הם מבינים היטב שעם דגם אחד שמשרת קהל מיינסטרים קשה להצליח.
התקשורת בסין גדושה בימים אלה בדיווחים על דגמים חדשים של יצרני רכב מוכרים שעושים דרכם למערב, כלומר היצרנים מבצעים בהם את כל תהליכי התקינה (כלומר התאמה למכלול חוקים ותקנות) שנדרשים כדי להגיע לאירופה. זאת, למרות שאירופה החלה במלחמה נגד יצרני הרכב הסיניים. ומה שמגיע לאירופה במוקדם או במאוחר יגיע גם לישראל. מעבר לכך, לא כל הדגמים הסיניים החדשים שמוצגים הם אכן חשמליים. ועוד נקודה חשובה: ליצרני הרכב שאינם סיניים יש כבר בשרוול דגמים שמיועדים ספציפית להילחם בסינים במגרש הביתי החדש שלהם - אירופה.

BYD סיל U DM
עבור צרכנים בישראל, BYD היא שם נרדף לרכב חשמלי סיני. בסין BYD היא שם נרדף למה שנקרא "רכב אנרגיה ירוקה" כלומר רכב שהוא ירוק אבל הוא לא בהכרח חשמלי. עד כה היצרנית מיקדה את עיקר מאמציה בשוק הרכב האירופי ברכב חשמלי, אבל עם הצטננות הדרישה לרכב חשמלי באירופה, BYD מפנה לשם רכב ראשון שמצויד בהנעת פלאג אין הייבריד: סיל U DM או "דיואל מוד", כלומר הנעת כלאיים. הדיואל מוד מצויד בשני סוגי סוללות: האחת בסיסית בקיבולת 18.3 קילוואט/שעה והשנייה בקיבולת 26.6 קילוואט/שעה.
בכל מקרה, רכבי הפלאג אין הייבריד הסיניים מבטיחים טווחי נסיעה מכובדים מאוד בכוח חשמל בלבד. מדובר ברמה של נסיעה למרחק של יותר מ-80 קילומטרים בין טעינות, מה שהופך את הבעלות על מכונית חשמלית לנסיעות יומיומיות ללא הגיונית. הסיל DM U מצויד לצד מערכת ההנעה החשמלית במנוע בנזין צנוע בנפח 1.5 ליטרים וכמובן שגם את שלל המסכים והאפליקציות שלקוחות BYD כבר מכירים.

4 צפייה בגלריה
 SEAL U DMI, רכב פלאג אין הייבריד של חברת BYD
 SEAL U DMI, רכב פלאג אין הייבריד של חברת BYD
SEAL U DMI, רכב פלאג אין הייבריד של חברת BYD
(צילום: יצרן)
עם זאת, בשוק הישראלי קיימת בעיה: מס הקנייה על רכבי פלאג אין הייבריד עלה השנה מ-55% ל-83%. יבואני רכב כדוגמת טלקאר כבר צמצמו היצע של דגמי פלאג אין הייבריד, ובפני יבואנית BYD יש דילמה: האם שוק הרכב הישראלי בשל לרכב פלאג אין הייבריד שעליו מוטל מס קניה גבוה? BYD היא מובילת השוק במונחי מכירות של רכב חשמלי אבל הרישומים של משרד התחבורה מצביעים על ירידה משמעותית בחודשיים האחרונים. הירידה מאלצת את יבואני הרכב לרשום ביום האחרון של החודש אלפי מכוניות על ציי רכב כדי לנפח את נתוני המכירות. אם המגמה תימשך, היבוא של הסיל בגרסת הפלאג אין הייבריד יהיה מוצדק.

ג'ילי גלקסי 5 E
בתחילת החודש חשפה ג'ילי את גלקסי 5 E. הסיפור של ג'ילי כיצרנית הוא מורכב: מדובר בחברת אם החולשת על מספר גדול של מותגים והמותג שמכונה ג'יאומטרי משווק בישראל כג'ילי. ההתחלה של ג'יאומטרי בישראל היתה מצוינת, ובמידה רבה של צדק. בשנת 2021 ג'ילי הציעה את ג'יאומטרי החשמלית עם טווח של מעל 400 קילומטרים תיאורטיים בחלק מהגרסאות במחיר עממי. מאז המחיר עלה והג'יאומטרי כבר לא מוכרת בכמויות של פעם, למרות הצגת גרסה משודרגת.

4 צפייה בגלריה
ג'ילי גלקסי 5 E
ג'ילי גלקסי 5 E
ג'ילי גלקסי 5 E
(צילום: יצרן)

הבעיה טמונה בלקוחות ובמתחרים: BYD יצרה סטנדרט מסוים למה שהלקוחות רואים כ"אבזור טכנולוגי", כלומר מסך גדול ושלל אפליקציות, והנוסחה של ג'ילי שדוגלת בפשטות כבר לא תפסה נתח שוק משמעותי כבעבר. כעת לג'ילי יש דגם חדש שנקרא גלקסי 5 E. לפי הצהרות היצרנית מהשבוע האחרון, גרסת יצוא לאירופה הוצגה. ואם יש גרסת יצוא לאירופה, היא כנראה תגיע גם לישראל. אורכה של 5 E הוא 4.6 מ', מה שממקם אותה בקטגוריה מעל רכבים כמו האטו 3 של BYD. וכמו במכוניות של ג'יאומטרי, יש שני גדלי סוללה: 49.5 קילוואט/שעה ו 60.2 קילוואט/שעה. הטווחים הרשמיים הם 440 קילומטרים ו 530 קילומטרים לפי התקינה הסינית, שלא נחשבת מאוד מחמירה.

ליפמוטור 11 C
במהלך השבועות האחרונים הודיע קונצרן סטלאנטיס כי הוא ישווק את מכוניות ליפמוטור באירופה. בישראל שווק עד כה דגם אחד של ליפמוטור: 3 T הקטן, שלמרות היותו רכב יחסית זול, מכירותיו מדשדשות. לסטלאנטיס יש שתי זכייניות ישראליות: לובינסקי וסמלת. את ליפמוטור מייבאת מטרו בהצלחה בינונית בלבד. אך בקנה של ליפמוטור נמצא דגם מעניין - 11 C, רכב כביש שטח שעבר כבר תקינה אירופית. 11 C רחוק מלהיות דגם חדש אבל הוא מעניין מבחינת הנתונים.

4 צפייה בגלריה
ליפמוטור 11 C
ליפמוטור 11 C
ליפמוטור 11 C
(צילום: יצרן)
בסיס הגלגלים ארוך במיוחד ועומד על 2.9 מ' וההספק המרבי הוא מעל 500 כוחות סוס. הטווח לפי תקן המדידה הסיני הוא מעל 600 קילומטרים, אבל כאמור מדובר בתקן מדידה מאוד מתירני. במקרה של 11 C יהיה מעניין לראות כיצד יבואנית שמתמחה ברכב דו-גלגלי תצליח לשווק רכב יחסית יקר של מותג שעד כה לא ממש הצליח בישראל למרות היותו אחד הסיניים החשמליים הזולים ביותר בארץ.

ONVO 60 L
במהלך העשורים האחרונים דלק מוטורס נחשבה ליבואנית רכב שיש לה מגע קסם. כניסת המכוניות של NIO לישראל באמצעות דלק מוטורס בהחלט הדירה שינה מעיניהם של המתחרים, עד שהמחירים נחשפו. הניסיון למתג את NIO כמותג יוקרה לפי עקרונות דומים לאלה שדלק רכב יודעת למכור היטב עם ב.מ.וו לא ממש עבדו, והמכירות של NIO בישראל מדשדשות. בדלק רכב כנראה יודעים היטב שעם מותג סיני יקר לא ניתן להצליח אבל בונים על מה שיהיה ל-NIO להציע בעתיד: תת מותג שנקרא ONVO שהציג חשמלית ראשונה שמיועדת לשיווק באירופה ומיועדת להתחרות ישירות מול טסלה Y. הנתונים שנחשפו על ידי ONVO מבטיחים: אורך של 4.8 מ', רוחב 1.9 מ' וגובה 1.6 מ'. אורך בסיס הגלגלים (כלומר המרחק בין הסרן הקדמי והאחורי) היא 2.9 מ'. כלומר מדובר בחשמלית מרווחת למדי, לפחות על הנייר.
יש שלוש גרסאות סוללה כשטווח הנסיעה הרשמי של הגרסה הבכירה הוא מעל אלף קילומטרים, אם כי מדובר במדידה לפי התקן הסיני. האם בדלק מוטורס יצליחו להפוך את ONVO למאזדה הבאה? לא בטוח. BYD היא מלכת המכירות של ישראל ואחד הדגמים היותר טובים של היצרנית הוא ה-SEAL שמתחרה בטסלה 3. מכירות SEAL לא מדגדגות את מכירות טסלה בגלל סיבה אחת: המותג, ו-BYD היא חשמלית סינית "מוכחת". כיצד השוק הישראלי יתמודד עם מתחרה ישירה לטסלה מודל Y של מותג לא מוכר? ייתכן שמדובר כאן בהמשך של הבעיות שעמן מתמודדת כיום דלק מוטורס עם NIO.

NETA AYA
בשנת 2022 הבטיחה קבוצת בליליוס שמכירות המכוניות הסיניות של NETA יחלו בישראל ב-2023. המכירות לא החלו אבל המותג לא נעלם: על פי משרד התחבורה רישומים כבר בוצעו לדגם מעניין של היצרנית: NETA AYA. איה הוא אחד השמות של NETA V, מכונית חשמלית באורך 4 מ'. הטווח משתנה בהתאם לסוללה ובגרסה הבכירה מגיע לכ-400 קילומטרים. לפי רישומי משרד התחבורה, מחיר היעד הוא פחות מ-120 אלף שקל, מה שיציב את המכונית של NETA בתחרות מול דגמים כמו הדולפין של BYD.
4 צפייה בגלריה
נטע AYA
נטע AYA
NETA AYA
(צילום: יצרן)

עם זאת, עובדה אחת עלולה להעיב על המבול הסיני החדש: כפי שפורסם ב"כלכליסט", אחת הבעיות עמן מתמודדים יבואני הרכב החשמלי, בין אם מסין ובין אם מכל מקום אחר נוגעת למחיר: מס הקנייה על רכב חשמלי עלה השנה וככל הנראה יעלה שוב בינואר הקרוב, ומחירי הרכב החשמלי בישראל מתנהגים באופן מנוגד למגמות עולמיות.
עייפות הצרכנים מהדגמים הקיימים, שחלקם תוכננו לפני שלוש שנים ומעלה מורגשת ומבול של מבצעי מכירות המתקיימים בימים אלה והיצף של מכוניות יד ראשונה אפס קילומטר גם לא מסייעים למצב. אם וכאשר דגמים חדשים יגיעו לישראל, התמחור שלהם יהיה חייב לשקף ערך אמיתי לצרכן ולא רק את העובדה שמדובר בדגם "חדש ונחשק" או "פרימיום טק". אם המחיר יהיה גבוה ברמות לא הגיונית, במיוחד במקרה של המוצרים הסיניים, הצרכנים עשויים להצביע ברגליים.