סגור
מכונית חשמלית סינית ניו  NIO
מכונית חשמלית של NIO (צילום: Nio)

ניתוח
דלק למדורה: מה המשמעות של כניסת היצרנית הסינית NIO לישראל?

דלק רכב הודיעה כי תייבא את החשמליות של NIO בייבוא עקיף באמצעות המפיץ של NIO בנורווגיה. על פניו ההודעה נורמטיבית, אך שנכנסים לעומק רואים כי הובטח ליבואנית להיות מפיצת המותג החדש של NIO, שהרכבים של NIO לא נחטפים באירופה ושמישהו פה גוזר קופון ועוד לא ברור על חשבון מי

דלק רכב הודיעה היום (ג') לבורסה כי תייבא את המכוניות החשמליות של חברת NIO הסינית לישראל. ההודעה רחוקה מלהיות שגרתית מכיוון שהמכוניות יגיעו ארצה בייבוא עקיף באמצעות המפיץ של NIO בנורווגיה. בניגוד לאינספור יצרני רכב שמחזרים בסינית שבורה אחרי יבואנים ישראלים, ברור מדוע דלק מוטורס בחרה דווקא ב-NIO: מדובר במותג "מוכח" עם ותק ומנגנון שיווק אירופי וניחוח פרמיומי ולא במותג חדש שעלול ליפול, כפי שקרה כבר ללא מעט מותגים סינים. על פניו מדובר בעוד הודעה של יבואן על יבוא עוד מותג סיני חדש, אבל הודעתה של דלק רכב שונה מכמה סיבות.
ראשית אנשי NIO ביקרו בישראל כמה פעמים בשנים האחרונות וביצעו כמה סיבובים אצל יבואני הרכב הגדולים והוותיקים, אבל הם העמידו בפניהם דרישה: היבואן שייקח את הזיכיון יהיה רק "מעניק שירות". כלומר, יספק את שירותי שחרור הרכב ממכס, אחסונו והטיפול בו. יבואני הרכב מצידם סירבו ו-NIO בחרו שלא להיכנס לשוק הישראלי - עד לפני כחודשיים, אז הגיעו לישראל משלחות של אנליסטים שיצגו את NIO, אבל לא בדיוק.
האנליסטים שנפגשו עם מספר גורמים, חלקם אינו מענף הרכב, ייצגו למעשה את NIO נורווגיה ולא את NIO סין. ה"דיל" שהציעה NIO למי שיקח את הזיכיון אומנם מתייחס באופן ספציפי ליבוא של מכוניות NIO, אבל יש לו פוטנציאל עתידי שעשוי להתממש: המכוניות של NIO אינן עממיות, הן לא מתחרות בדגמי הבסיס של BYD, צ'רי או ג'ילי. אם כבר, הן מתחרות במותגים הסינים היותר "בכירים" כמו ZEEKR ודומיה, שחלקם כלל אינם משווקים באירופה וגם לא ישווקו, אבל ל-NIO יש גם מותג נוסף שהוא עממי יותר ועשוי להיות משווק בעתיד באירופה. שמו של המותג הוא FIREFLY (גחלילית). פרטים אודות FIREFLY, מכוניותיה, היצע הדגמים וכיוצא בזאת עדיין אין, אבל על עובדה אחת קיימת הסכמה בענף הרכב הסיני: NIO זקוקה לתת מותג עממי.
בנקודה זו נחזור לסוגיית היבוא העקיף. כיום בישראל קיימים שלושה סוגים של יבואני רכב: ישיר שרוכש את המכוניות ישר מהמפעל, עקיף שרוכש את המכוניות מדילר - סוכן היבואן בחו"ל, ויבואן זעיר שמייבא כמה מכוניות בשנה למען לקוחותיו. דלק מוטורס תבצע את יבוא NIO באופן עקיף. יבואני רכב מקבילים בישראל רוכשים בד"כ מכוניות בשקט והרחק מעינם הפקוחה של משרדי הנהלת היצרנים שלא אוהבים מצב בו מכוניות חוצות גבולות ושווקים, אך במקרה של NIO לא מדובר במהלך שנעשה בהסתר או בהיחבא אלא בברכת היצרן.
החוק הישראלי קובע שכאשר יש למותג מסוים יבואן ישיר ומישהו אחר מייבא את המכוניות ביבוא עקיף, אז היבואן הישיר חייב לתת שירות לרכבים, כך יעיד למשל כל מי שנוהג בטויוטה ביבוא מקביל שיכולה להיכנס לכל מוסך טויוטה מורשה ולקבל טיפול, אבל במקרה בו היבואן העקיף הוא השחקן היחיד- הוא יהיה חייב להעניק את השירות, וכך יקרה במקרה של דלק מוטורס. מדוע דלק מוטורס צריכה לייבא את המכוניות בייבוא עקיף? התשובה טמונה בנסיבות.
גורמים בענף הרכב מדגישים כי בניגוד ליצרנים כדוגמת XPENG, שהסכימו "לרדת מהעץ" ולבחור ביבואן ישראלי ולא רק במי שיעניק שירות, ב-NIO לא ויתרו על העיקרון הזה אבל גם שמו ככל הנראה תשומת לב לעובדה שמכירות NIO באירופה רחוקות מלהיות משביעות רצון. על פי נתוני NIO, בשבעת חודשי השנה הראשונים הצליחה היצרנית למסור 364,579 מכוניות, עלייה של 59% לעומת 227,949 מכוניות שמסרה אשתקד. הנתונים אינם מפרטים כמה מכוניות נמכרו בשווקים האירופים בהם היא פעילה ולמען האמת גם קשה למצוא נתונים כאלה כי נתוני המכירות של NIO באירופה נמוכים מאוד. כך, NIO משווקת כיום מכוניות בגרמניה, הולנד, שוודיה, דנמרק ונורווגיה אבל אינה מגיעה עדיין למספרים משמעותיים.
נתוני JATO, שממפה את שוק הרכב העולמי, קובעים כי החשמלית הנמכרת ביותר באירופה (וגם בנורווגיה) בחציון הראשון של השנה היא טסלה מודל Y עם 136,564 יחידות, אחריה טסלה 3 עם 42,588 יחידות ואחר מכן פולקסווגן ID 4 עם 41,672 יחידות. במקום האחרון בטבלה החציונית ש"סופרת" את עשרת הדגמים הראשונים נמצא סקודה אניאק עם 26,698 יחידות.
מבין השווקים האירופים בהם NIO פעילה, גרמניה הדומיננטית ביותר עם 1,640,147 מסירות של מכוניות חדשות בחציון הראשון של 2023, מתוכן 394 מכוניות NIO. לשם השוואה: רולס רויס מסרה בגרמניה בתקופה זו 195 מכוניות, פרארי 1,156 מכוניות ואילו פולקסווגן 303,721 מכוניות חדשות.
בנורווגיה, מדינה ש"מכורה" לחשמליות נמסרו בחציון הראשון 66,544 מכוניות לפי נתוני ה-OFV , פדרציית הדרכים הנורווגית. מלכת המכירות היתה טסלה Y עם 15,452 יחידות, במקום ה-20 נמצאת אאודי איטרון עם 848 מסירות ו-NIO אינה נמצאת בטבלה שמפרטת רק את 20 המקומות הראשונים - כך שניתן להניח שזו מסרה פחות מ-847 מכוניות.
על פי נתוני פירמת המידע DATAFORCE בשנה שעברה מכרה NIO בכל אירופה 1,742 מכוניות, כך שניתן להבין מדוע דווקא NIO אירופה להוטה לסגור עסקה עם יבואנית רכב שמגיעה ממדינה בה מותגי רכב סינים הולכים ותופסים תאוצה. סביר להניח שלחטיבה האירופאית יש גם מלאי מכוניות בלתי מכורות והקצאות מהיצרן של מכוניות שעומדות בדרישות התקינה האירופית - כלומר תקף גם בישראל. יתכן אפילו שמכוניות NIO יגיעו ארצה אולי כבר השנה לפני עליית מס הקנייה בינואר.
עם כל זאת, העסקה של דלק משאירה כמה סימני שאלה. ראשית: כיצד השוק יושפע? כנראה שברמה הפרקטית מעט מאוד. מכוניות NIO אינן ממוצבות מול חשמליות סיניות עממיות והשפעת כניסתן תורגש אם כבר מול טסלה, ZEEKR ו-XPENG שמחיריהן טרם נקבעו בארץ. סימן שאלה נוסף נוגע לעובדה שהיבוא אינו ישיר, כלומר מישהו גוזר קופון. מכיוון שמהלך בסדר גודל כזה נעשה בברכת היצרנית ובהסכמתה, תוך התחשבות בנסיבות הייחודיות ל-NIO באירופה, סביר שבדומה לכל מוצר אחר של דלק מוטורס, המכוניות לא יהיו הפסדיות.