סגור
מכונית חשמלית רכב מכוניות חשמליות דובאי איחוד האמירויות
מכוניות חשמליות (צילום: גטי אימג'ס)

ניתוח
מדוע החשמליות מוזלות ברחבי העולם בזמן שבישראל הן רק הולכות ומתייקרות?

עליית מס קנייה, התנפלות הישראלים ומבצעים חד פעמיים לאורך השנה - יבואני הרכב שולטים במחירים בארץ, וכשזה מגיע למצב שהם יכולים לא להרוויח מהמכירות או חלילה למכור לצרכן במחיר עלות - עליית המחיר לצרכן הולכת וגוברת. זה בדיוק הסיפור שקורה בימים אלה בשוק החשמליות בישראל

בשבוע שעבר התרחש בשוודיה תהליך מעניין: פולסטאר, יצרנית רכב שבימים אלה נמצאת בלא מעט קשיים הודיעה כי היא מוזילה את מחיר הפולסטאר 3 - הדגם החדש והנחשק שלה - במעל 10% מהמחיר הרשמי. הודעתה של פולסטאר אינה תופעה אירופית: פורד הודיעה כי היא חותכת את מחירי מוסטאנג החשמלית בארה"ב בשיעור של עד אלפי דולרים ממש לפני כמה שבועות, ולפי פרסומים מסין, יצרני הרכב החשמלי נמצאים בעיצומה של מלחמת מחירים קשה - כך אטו 3 של BYD למשל הושקה במדינה בגרסה מוזלת, בעוד בישראל זו התייקרה בתחילת השנה. טסלה חתכה מחירים ואקספנג גם.
מדוע יצרני הרכב מוזילים בעולם חשמליות? שתי סיבות: תחרות וחוסר ביקוש. באשר לתחרות, אפשר לומר שאת המריבה הזאת טסלה התחילה: בארה"ב ובסין, טסלה היתה הראשונה שחתכה מחירים וכולם ישרו קו. באשר לחוסר הביקוש, כאן קיים סוג של מחסום מעניין שהופך את ישראל למעין אי בודד: בארה"ב, אירופה וגם בסין מכירות של חשמליות אינן זורמות בקצב של לפני כמה חודשים. יצרני הרכב לפתע עוצרים תכניות פיתוח לרכב חשמלי או מקטינים קיבולת ייצור - זאת בשל התפכחות הצרכנים, עומס על רשת טעינה, חוסר אמון בטכנולוגיה, חשש מפני הופעת דגמים חדשים וטובים יותר וכן הידלדלות מאגר הלקוחות החדשנים, כלומר כאלה שמוכנים "להסתכן" בטכנולוגיה חדשה.
עד כאן העולם הגדול. כעת לישראל. אם נסתכל על שוק הרכב המקומי - ההתנהלות בו הפוכה לחלוטין ממה שמתרחש כיום ברוב המדיניות המערביות - וגם בסין. רק לפני כשבוע היתה זו יבואנית אקספנג שהודיעה על עליית מחירים - זאת בזמן שבסין אקספנג הוזלה. בשבועות האחרונים תועדו עליות מחירים גם בגרסאות מסוימות של מכוניות ג'ילי. סקודה אניאק, רכב חשמלי שבשעתו מחירו היה כ-215 אלף שקל מתחיל כעת אי שם באזור רבע מיליון שקל - ועוד הזרוע נטויה.
כלומר, בשבועות הקרובים ככל הנראה נהיה עדים לעוד עליות מחיר של חשמליות שיבואני הרכב ישתדלו לשמור מתחת לרדאר כדי "לא להפחיד את הציבור" או לייצר אצלו תובנה שמחיר חשמלית בישראל הופך להיות לא הגיוני בשביל מוצר צריכה עממי - שמחירו לפתע מגרד 200 אלף שקל. עליות המחיר לא יופלו על הקונים במכה אחת, כדי לא לייצר פאניקה, אבל בשורה התחתונה כנראה שעד הקיץ יבואנים שיש להם חשמליות פופולריות ייקרו את המוצר בשיטת הסלאמי בשיעור של עד 10% - אולי יותר.
מדוע מחירי הרכב החשמלי עולים בישראל ויורדים בשאר העולם? התשובה הטבעית היא "בגלל שמס הקנייה עלה" - כלומר ישראל אשמה - אבל זה לא מדויק לחלוטין. מה קובע מתי חשמליות יתייקרו בישראל? "היקף המלאי שיש ליבואן ששוחרר ממכס אשתקד". כלומר, בשנה שעברה היבואנים ייבאו ארצה חשמליות בהיקפים גדולים, חלקן אפילו הספיקו להיכנס לישראל בינואר ולהשתחרר ממכס בתעריף 2023, וכעת יבואנים שיש להם מכוניות ששוחררו בתעריפים אלה יכולים לשחרר אותן במחירים הישנים ולהימנע מעליות מחיר - אבל החומה הזאת מתחילה להיסדק.
לפי נתוני רשות המסים משבוע שעבר, בפברואר כבר הורגשה צניחה בייבוא המכוניות: 15,998 מכוניות חדשות שוחררו ממכס בחודש שעבר לעומת 30,304 מכוניות בפברואר אשתקד. לשם השוואה: בדצמבר אשתקד שוחררו ממכס מעל 51 אלף מכוניות. כלומר - מלאי החשמליות ששוחררו ממכס בתעריפי אשתקד מתחיל להידלדל, ורכב שנהנה מפופולריות גבוהה או לסירוגין היבואן לא הזמין ממנו הרבה - מתייקר ברגע שהמלאי של 2023 נגמר.
במצב כזה קל מאוד להאשים את ישראל (ומן הסתם יש למדינה לא מעט אשמה). למעשה, כאשר יבואני הרכב נאלצים להודיע על התייקרות הם מיטיבים לציין שמרוב שהדגם שלהם הוא פופולרי, הוא נחטף מהמדף וכעת אין להם ברירה אלא למכור במחיר שמשקף את מס הקנייה החדש - זו לא אשמתם שמכוניתם כה מוצלחת ומדינת ישראל כה עקשנית - אבל זה מאוד לא מדויק.
אם נסתכל על לא מעט רכבים שהתייקרו לאחרונה נגלה שהם גם מככבים במבצעי מכירות: אקספנג רק התייקרה והיבואנית כבר מציעה מבצעים, גם על ג'ילי יש מבצעים סקטוריאליים, וכך גם על BYD. כלומר, יתכן בהחלט שליבואני הרכב יש "בשר" לתת הנחות. חשוב להדגיש שהם לא מלקקים דבש: עלויות השינוע בים זינקו, שערי המטבע לא תמיד לטובתם, אבל איכשהו עם כל אלה, יש גם מבצעים והנחות - לפעמים ימים ספורים אחרי התייקרות המחיר הרשמי.
כאן כבר באים לידי ביטוי הסברים נוספים שממחישים את ההבדל בין ישראל לסין או ארה"ב. ראשית שיעור ההתנפלות: בשבועות האחרונים יבואני הרכב התפוצצו מגאווה על שיעורי ההתנפלות של הציבור על המכוניות שלהם. יבואנית אקספנג דיווחה כי המלאי אזל וכעת עליה לייקר ובזיקר דיווחו שהמכונית שלהם היא מכונית הפרימיום הכי נמכרת. בניגוד לסין, שם הציבור מצביע ברגליים ולא קונה, בישראל כאשר הציבור מתנפל, אין שום סיבה להוזיל מחירים.
מעבר לכך, פרט לקומץ של יבואנים שהוזילו מחירים באופן רשמי בעיקר בגלל שהמכוניות שלהם פשוט לא מצליחות להימכר ללקוחות פרטיים, בישראל יבואני הרכב מקיימים מערכת סבוכה של יחסים עם ציי הרכב וגם עם מחירוני המשומשות. כלומר, בניגוד לסין ולארה"ב בישראל אין דבר כזה הוזלת מחיר רשמית של רכב. אם כבר יש עלייה והפלת האשמה על המדינה. ובמקרה של חוסר ביקוש - היבואנים מקיימים מבצעי הוזלות נקודתיים שאינם פוגעים בערך הרכב במחירונים ולא פוגעים בערכי המלאי של חברות הליסינג.
בשורה התחתונה החודשים הקרובים יהיו מקרה מבחן חשוב לשוק הישראלי: נתוני רשות המסים ממחישים היטב שבלא מעט דגמים חשמליים מלאי היבואן הולך ופוחת - והמשמעות היא עליית מחירים קרובה. אם מדובר בדגם "אופנתי", "פרימיום", "טק" או כל כינוי אחר שהיבואן יצמיד לו, ליבואן יהיה יותר קל לייקר אותו בידיעה שהצרכנים שהפרוטה בכיסם יקבלו את רוע הגזירה בהכנעה. כאשר יבואן קורא למכוניתו "פרמיום טק" הוא מכוון לשכבה מאוד ספציפית של לקוחות- אלה שיש להם כסף בארנק, אבל אם מדובר במכוניות יותר עממיות שמיועדות לצרכנים שרוכשים לפי מידת השימושיות והיכולת ולא לפי מידת "מה יגידו השכנים" העלאת המחיר תהיה הרבה יותר קשה. עם היגיון בריא של צרכנים הרבה יותר קשה להתווכח. בכל מקרה, בחודשים הקרובים הצרכנים הישראלים יצטרכו לבחור: האם להיות כמו סין וארה"ב או להמשיך לשלם יותר. סביר להניח שהתשובה ברורה מראש.