סגור

בלעדי
הטבת המס לרכב מתעדכנת: עדיפות למערכות שבולמות מכוניות בזיהוי הולכי רגל ואופניים

כמדי תקופה, הודיע משרד התחבורה ליבואני הרכב על עדכון דירוג אביזרי הבטיחות של רכבים חדשים שיכנסו לישראל, שישפיעו על הטבות המס. הטבות מס נוספות שיגדלו יגיעו גם לרכבים בעלי מערכות בקרת שיוט אדפטיבית ושכחת ילדים

משרד התחבורה משנה את דירוג אביזרי הבטיחות של הרכבים החדשים שיכנסו לישראל מהשנה הבאה וכתוצאה מכך משנה גם את זיכויי המס שינתנו עבורם, כך עולה מנוסח מסמכים אשר נשלחו השבוע אל יבואני הרכב השונים.


כיום על כל מכוניות הנוסעים המיובאות לישראל מוטל מס קנייה שמשתנה בהתאם למערכת ההנעה של הרכב (היברידי, חשמלי, פלאג אין הייבריד וכו') – וממס קנייה זה מנוכים סכומים של אלפי שקלים אשר נקבעים בהתאם לאופי מערכות הבטיחות אשר מותקנות ברכב.

2 צפייה בגלריה
Bcare - מערכת למניעת שכחת ילדים ברכב
Bcare - מערכת למניעת שכחת ילדים ברכב
מערכת למניעת שכחת ילדים ברכב
(יח''צ)

המטרה של זיכויי הבטיחות הללו אשר ניתנים על מערכות הבטיחות השונותצ באמצעות דירוג של "נקודות", היא לעודד את יבואני הרכב השונים לייבא ארצה מכוניות בטוחות. אבל עם השנים מערכות הבטיחות הולכות ומתקדמות והופכות לציוד סטנדרטי במכוניות ולכן משרד התחבורה ורשות המסים מעדכנים את הנוהל אחת לכמה שנים. כך לדוגמה בתחילת הדרך לפני יותר מעשור ניתן זיכוי מס על ארבע כירות אוויר, שכיום הן ציוד סטנדרטי במכוניות. העדכונים התקופתיים של משרד התחבורה ורשות המסים חשובים לשוק הרכב הישראלי מכיוון שהם קובעים בעקיפין אילו מערכות בטיחות יבואני הרכב ידרשו מן היצרנים.
מתוכן העדכון החדש שהגיע לידי "כלכליסט" ויהיה תקף לגבי כל המכוניות שייובאו ארצה מינואר הקרוב עולים כמה שינויים מעניינים. ראשית, משרד התחבורה ורשות המסים לא שינו את ניקוד הבטיחות של שתי מערכות חשובות: מערכת אקטיבית למניעת סטייה מנתיב (כלומר זו ש"מחזירה" את ההגה למקומו כאשר דעת הנהג מוסחת) ומערכת לבלימה אוטונומית במצבי חירום. שתי מערכות אלה קיבלו בעבר ציון של שתי נקודות כל אחת ויקבלו גם בשנת 2022.
אבל משנת 2022 עולה הציון שמקבלת בקרת שיוט אדפטיבית מ-0.5 נקודות לנקודה אחת. מערכת בקרת שיוט אדפטיבית היא מערכת שמודדת כל הזמן את המרחק מן הרכב שמלפנים ומאפשרת לרכב לנסוע אחריו במהירות קבועה. כלומר שמשנת 2022 בקרת שיוט אדפטיבית תקבל הטבת מס גדולה יותר במחיר הרכב - מה שיעודד יבוא של מכוניות שמצוידות במערכת זו.
שינוי גישה לגבי הולכי רגל ורוכבי אופניים
בדירוג החדש מופיעה מערכת שעד כה לא הופיעה ברשימת מערכות הבטיחות: מערכת בלימת חירום מפני הולכי רגל ורוכבי אופניים. זו מערכת שמקבלת דירוג של נקודת זיכוי אחת. בדירוג מערכות הבטיחות של שנת 2021 מערכת זו לא הופיעה בכלל ובמקומה הופיעה מערכת בעלת יכולת פחותה: מערכת "לזיהוי" של רוכבי אופניים והולכי רגל, שקיבלה חצי נקודת זכות. כלומר משנת 2022 מכוניות שיש בהן מערכת שרק מסוגלת "לזהות" רוכבי אופניים והולכי רגל לא יקבלו כלל הטבת מס.

2 צפייה בגלריה
נערים רוכבים על אופניים חשמליים ב דרך ל בית ספר ב פתח תקוה
נערים רוכבים על אופניים חשמליים ב דרך ל בית ספר ב פתח תקוה
נערים רוכבים על אופניים חשמליים בדרך לבית ספר בפתח תקוה
(צילום: שאול גולן)

אבל מכוניות שיש בהן מערכת שגם יודעת כיצד לבלום כאשר הרכב מתקרב להולך רגל או רוכב אופניים תקבל את זיכוי המס. עוד עולה מהדירוג שהציון של מערכת שמסוגלת לבלום את הרכב בנסיעה לאחור יעלה מחצי נקודת זיכוי לנקודת זיכוי מלאה ואילו המערכת להתראה על שכחת ילדים ברכב (הכוונה היא למערכת מקורית אשר מותקנת ברכב מן המפעל) מקבלת גם היא תוספת זיכוי – והציון שלה עולה מחצי נקודת זיכוי לנקודת זיכוי מלאה.
עוד עולה מן הדירוג החדש שחלק ממערכות הבטיחות שעליהן ניתנו נקודות זכות בשנה הנוכחית נעלמו מן הרשימה, כלומר לא ינתנו על מערכות אלה זיכויי מס החל בשנה הבאה. בין המערכות האלה נמנות מצלמת רוורס ושליטה אוטומטית בהחלפת אורות גבוהים.