סגור
העיתון הדיגיטלי
18.05.25
פיג'ו 2008 רכב חשמלי 2019
פיג'ו 2008 חשמלית
ניתוח

תשכחו מסיניות: 5 דילים משתלמים במיוחד בשוק החשמליות המשומשות

עוד לפני גל הדגמים הסיניים, יצרניות כמו פיג'ו, פיאט ואופל הביאו לישראל חשמליות שהיום מוצעות בשוק המשומשות בפחות מ-100 אלף שקל. דווקא כשמחירי הרכבים החשמליים יד שנייה צונחים, זו ההזדמנות להבין על מה באמת שווה לבזבז את הכסף 

מכוניות חשמליות משומשות - ובפרט דגמים סיניים - מאבדות מערכן בקצב מהיר בהרבה לעומת רבות מהחלופות שאינן חשמליות ואינן סיניות.
הסיבות לכך קשורות לעובדה ששוק הרכב הישראלי מוצף בדגמים חדשים שמלווים בקמפיינים שיווקיים אגרסיביים, עלויות רישוי שזינקו - וצרכנים שחוששים כי הרכב שרכשו היום ייראה מיושן מחר. לכך מצטרפת תופעת ה”יד ראשונה אפס קילומטר”, שמכבידה עוד יותר על ערכן של החשמליות המשומשות.
אולם בתוך כל זה יש גם הזדמנות — דווקא בגלל ירידת הערך, חלק מהדגמים של המכוניות החשמליות הופכים ל"דילים" משתלמים במיוחד בשוק היד שנייה.
במקרה של החשמליות, השיקולים לרכישת רכב משומש שונים. שאלות שטרדו את מנוחת קונים פוטנציאליים לפני שנה-שנתיים כבר לא רלוונטיות. כלומר, על בעיות אמינות של מכוניות בנזין ודיזל אין מה לדבר - מדובר במכוניות יחסית אמינות. גם ההידרדרות המבהילה של קיבולת הסוללה היא כיום יותר בגדר אגדה אורבנית: אם סוללה מאבדת אחוז או שניים בשנה מהקיבולת - זה לא ממש משנה. אבל לצד הבעיות שכיום ברור שאינן משמעותיות, יש גם בעיות אמיתיות מאוד.
ראשית, ברכב חשמלי משומש הנושא של "גב" של יבואן הרכב הוא קריטי. מי שייכנס לקבוצות של בעלי מכוניות חשמליות טרם הרכישה של מכונית (מדובר בצעד מומלץ) יווכח שעיקר הבעיות הנידונות שם אינן נוגעות לאמינות ארוכת טווח (האם המנוע הולך) אלא לבעיות קטנות ומעצבנות: מסכים כושלים, חיישנים שמשתגעים, חיוויים שלא עובדים, סירוב של הרכב להיטען, בקיצור בעיות שיותר מאפיינות סמארטפון ופחות מכונית. בעיות כאלה דורשות מעורבות של יבואן הרכב הישיר - כלומר, הגעה למוסך או ביצוע עדכון תוכנה מרחוק. כל זה טוב ויפה אבל לרוב מותגי החשמליות הסיניות אין כיום תמיכה חיצונית, כלומר בישראל יש הרבה מוסכים שהם מורשי משרד התחבורה. רובם לא יסכימו לטפל בבעיה של מכונית חשמלית שהמסך שלה כבה, או שיש לה בעיה בממשק הטעינה. זה "כבוד" ששמור ליבואן הישיר.
עוד בעיה ממנה לא ניתן להתעלם: עלויות הטיפול. טיפול ברכב חשמלי אינו יקר כאשר מבצעים חישוב עלויות כולל: אין שמן מנוע להחליף, אין מצתים, המנוע לא צורך דלק ולכן אין מערכת דלק, גם רצועות קשה למצוא - אבל זה לא אומר שרכב חשמלי אינו זקוק לטיפולים. כלומר, עדיין מדובר בכלי רכב שיש לו מנוע שמייצר כוח וזה יורד אל הגלגלים. כלומר, יש מערכת קירור, תמסורת, צמיגים שנשחקים, מסננים למערכת המזגן וגם ציריות שצריכות "לסבול" כוח רב שעובר דרכן.
מי שרוצה לרכוש היום מכונית חשמלית משומשת כנראה ירכוש כזו שגילה הוא מעל שנתיים - כלומר, ערכה ירד כבר במידה נאה. אבל מחירם של טיפולים לרכב חשמלי אינו יורד עם השנים. כלומר, חלקו היחסי של מחיר הטיפול ביחס למחיר הרכב הכולל רק עולה. ברכישת רכב חשמלי צריך לקחת בחשבון שסביר שהטיפול המשמעותי הראשון, הטיפול ה"כבד" הדורש החלפה של נוזל קירור, מסננים ועוד- ייפול כנראה על הקונה הראשון.
גם טסט לרכב חשמלי הוא נושא חשוב. בינואר האחרון הושווה גובה אגרת הרישוי לרכב חשמלי לגובה אגרת הרישוי לרכב בעל מנוע בנזין - והעדכון תקף גם למשומשות. חלק מהחשמליות לא היו זולות מלכתחילה ולכן הטסט שלהן כיום אינו זול. כאשר קונים מכונית ששווה 100 אלף שקל, מדובר בסכום שאינו זניח.
עוד נקודה שצריך לקחת בחשבון: זה לא שהמכוניות התיישנו פיזית, זו הטכנולוגיה. כיום מכונית חשמלית שלא מסוגלת לנסוע בפועל מעל 300 קילומטר בין טעינות היא מכונית שערכה נפגע, אבל לפני ארבע שנים בלבד חשמלית שטווח הנסיעה שלה ביום טוב ללא מזגן היה 300 קילומטר - נחשבה מתקדמת ובעלת טווח נסיעה מרשים. האם כיום זה מספיק? תלוי את מי שואלים.
חלק נאה מהחשמליות שכיום מחירן נחשב "עממי" (כלומר פחות מ-100 אלף שקל) אינן סיניות. הסיבה לכך היא שהכניסה הראשונית של חשמליות לישראל - לא היתה של יצרני רכב סינים. BYD הגיעה לישראל בשלהי 2022, ג'ילי כאן מ-2021 - אבל לפניהם היו כאן יצרני רכב אירופים. פיג'ו, אופל, פיאט, BMW, אפילו סמארט בגלגול הקודם שלה לפני שהפכה ליצרנית של רכב בשיתוף עם ג'ילי ייבאה לכאן מכוניות חשמליות. וכיום המכוניות האלה הן החשמליות הזולות ה"אמיתיות" בשוק המשומשות, פשוט מכוח הזמן. הרבה יחידות מהמכוניות האלה לא תמצאו על הכביש: בשנת 2020 - שנת הסקירה - היה קשה מאוד לשכנע ישראלים לרכוש חשמלית והמחירים לא תמיד היו עממיים. אבל מי שיחפש – בסופו של דבר ימצא.
אופל קורסה E
מחיר במחירון אפריל: 78 אלף שקל למודל 2020
אופל קורסה הוא שם וותיק למדי בשוק הרכב הישראלי, אבל זו מגיעה בגרסה החשמלית. אופל קורסה בגלגול הנוכחי שלה חולקת מכלולים עם פיג'ו 208 החשמלית ובדומה לאחות הצרפתיה, גם אופל קורסה החשמלית מוצעת בגרסאות בנזין וחשמלית.
חשוב לדעת שמבחינת העיצוב הפנימי, קורסה החשמלית רחוקה שנות אור ממה שמקובל כיום בקטגורייה של החשמליות הסיניות. כלומר, אין מה לדבר כאן על מסך ענק ש"מרוח" על חלק ניכר מלוח המחוונים, נהפוך הוא: תא הנוסעים של קורסה E - פרקטי, תא המטען מעט קטן.
איך הטווח? קורסה E מסוגלת לנסוע לפי הצהרת היצרן קצת יותר מ-300 קילומטר. זה נתון לא רע והטווח כמובן משתנה בהתאם לסגנון הנהיגה. הטעינה במטען חשמל ביתי מתבצעת בקצב יחסית איטי, במיוחד בעולם בו כיום טעינה בקצב של 22KW הופכת לסטנדרט.
5 צפייה בגלריה
אופל קורסה E
אופל קורסה E
אופל קורסה E
(צילום: יצרן)
ב.מ.וו I 3
מחיר במחירון אפריל:105 אלף שקל ל i3 לקשורי PULSE מודל 2020
קשה קצת להאמין, אבל כאשר ב.מ.וו החליטה לייצר חשמלית עממית היא לא עשתה את זה עם מיני, אלא עם דגם חדש לחלוטין שנקרא 3 I. מכונית חשמלית עירונית שב.מ.וו הגדירה בזמנו כמהפכנית. ה-I 3 היא מכונית עירונית ולמען האמת, בשעתו באמת נחשבה מהפכנית. מחיר של כרבע מיליון שקל וידא שהיא תישאר נדירה למדי.
חשוב לדעת שמבחינת העיצוב הפנימי זו ב.מ.וו, אבל קטנה. תא הנוסעים מדליק ואפשר למצוא בו פיצ'רים שבשעתו הופיעו בדגמים יותר בכירים של היצרנית, למשל בקרת אקלים. בשביל רכב קטן היא אפילו איכותית. לדלתות האחוריות יש סידור פתיחה מוזר וכשחושבים על זה, גם לחלונות יש עיצוב מוזר. לא לשכוח שזו מכונית שהוצגה לפני עשור כ"מכונית עירונית חשמלית מהפכנית". המטרה היתה להיות שונה מרכבי הבנזין.
איך הטווח? 250 קילומטר בין טעינות ביום טוב. בפועל פחות, בל נשכח שזה רכב עירוני וזו לא הטכנולוגיה החדישה ביותר. ואם המחיר למודל 2000 גבוה, רכב כזה מודל 2017 ברמת גימור לקצ'ורי שווה במחירון 78 אלף שקל.
5 צפייה בגלריה
במוו ב.מ.וו BMW i3
במוו ב.מ.וו BMW i3
ב.מ.וו BMW i3
(צילום: יצרן)
פיאט 500 E
מחיר במחירון אפריל: 76 אלף שקל למודל 2021
פיאט 500 החשמלית הגיעה לישראל בשנת 2021 - אבל עקב העובדה שמלכתחילה לא היה מדובר במכונית יקרה, היא כעת יחסית זולה בשוק המשומשות. זו מכונית מדליקה שבמבחן כלכליסט הצליחה להשאיר אותנו עם חיוך. תא הנוסעים מעוצב בדומה לפיאט 500 ה"רגילות" שהיו בשעתו והוא די צפוף, אבל אף אחד לא קונה פיאט 500 כדי לנסוע עם שלושה ילדים.
חשוב לדעת: תא המטען אינו גדול, תא הנוסעים כאמור צפוף, הנסיעה קופצנית יחסית. סביר להניח שפיאט 500 בגרסה החשמלית תהיה מכונית חשמלית שנייה בבית. זו לא חשמלית למשפחה, זו כן חשמלית לצעירים.
איך הטווח? 320 קילומטר בין טעינות נתון ריאלי - אבל במבחן כלכליסט ה-500 החשמלית השיגה טווח נמוך משמעותית, 200 קילומטר בין טעינות הם כנראה יותר סבירים.
5 צפייה בגלריה
מבחן רכב פיאט 500 EV חשמלית
מבחן רכב פיאט 500 EV חשמלית
פיאט 500 EV חשמלית
(צילום: דור מנואל)
פיג'ו 2008 E
מחיר במחירון אפריל: 81 אלף שקל לפיג'ו 2008 מודל 2020
רכב כביש שטח חשמלי בפחות מ-100 אלף שקל? מתברר שיש דבר כזה, הוא אפילו מוצלח למדי: פיג'ו 2008 החשמלי הגיע לישראל בשנת 2020, ובדומה ליתר דגמי פיג'ו החשמליים מאותה תקופה יש לו גרסאות בנזין וגרסאות חשמליות. כמו רוב דגמי פיג'ו מהתקופה הזאת, מדובר ברכב נאה ואפילו יחסית נוח, מה שקשה לומר על לא מעט סינים בקטגוריה. בל נשכח שזה רכב שבשעתו עלה כ-130 אלף שקל כחדש, כיום זה מחיר שאי אפשר לרכוש בו יותר מדי דגמים חשמליים, ירידת הערך עשתה את שלה.
חשוב לדעת: תא הנוסעים של 2008 הוא מהמוצלחים בקטגוריה. זו לא חוכמה, זה תא נוסעים שמשותף גם ל-2008 הרגילה. גם כאן אין מה לצפות לגדולות ונצורות בתחום המסכים והאפליקציות, וגם לא ממש צריך.
איך הטווח? 310 קילומטר טווח רשמי. סביר להניח שבפועל הטווח יהיה נמוך יותר.

5 צפייה בגלריה
פיג'ו 2008 רכב חשמלי 2019
פיג'ו 2008 רכב חשמלי 2019
פיג'ו 2008 חשמלי
רנו זואי
מחיר במחירון אפריל: 61 אלף שקל לרנו זואי מודל 2020
קצת קשה להאמין אבל רנו היתה כאן הראשונה ששיווקה עממית חשמלית. הכוונה למכוניות של בטר פלייס זכרונה לברכה, אבל אחרי הגיעו רנו זואי הקטנות. בשעתו הן נחשבו מהפכניות – ולו מכיוון שאף אחד אחר לא ייצר מכוניות כאלה: חשמליות, עירוניות, קטנות.
חשוב לדעת: מכונית עירונית, על כל המשתמע מכך - הזואי יחסית צפופה, תא המטען שלה יחסית קטן. בל נשכח שזו מכונית חשמלית שהוצגה לפני שיצרני הרכב באמת ידעו כיצד "לארוז" את המכונית כמו שצריך. העיצוב של לוח המחוונים נע בין רטרו חשמלי (חשמלי של לפני עשר שנים) לארכאי. זואי היא מכונית שמגיעה מהעידן בו יצרני הרכב יצרו מכוניות - לא "סמארטפון על גלגלים". היא יותר מיועדת למשפחה מפיאט 500 למשל, אבל זו לא מלכת המרווח הפנימי.
איך הטווח? בערך 300 קילוטר רשמי. במבחן כלכליסט היה קשה מאוד להגיע לנתון הזה, אבל נזכיר שוב שזו מכונית עירונית.
5 צפייה בגלריה
מבחן רכב רנו זואי 110R
מבחן רכב רנו זואי 110R
רנו זואי
(צילום: עמית שעל)