סגור
פורשה 911 הנפקה תממן מעבר לרכבים חשמליים
מכוניות של פורשה. אחת המרוויחות מההחלטה (צילום: בלומברג)

רק רכב חשמלי משנת 2035 באירופה? כבר לא

שורת מדינות, ובראשן גרמניה ואיטליה, התנגדו להחלטה מתוך כוונה לתמוך ביצרנים הפועלים אצלן ובשל העלויות הכבדות הכרוכות בייצור רכב חשמלי; לפיכך סוכם עם האיחוד האירופי כי יוכלו למכור רכבים פולטי זיהום ובלבד שיונעו בדלק סינתטי

האיחוד האירופי רוצה שכל המכוניות שישווקו באירופה בשנת 2035 יהיו נטולות פליטות מזהמים, אך החלטה דרמטית שהתקבלה היום (שבת) צפויה לשנות את המצב.
האיחוד הציב את היעד כבר בשנה שעברה, ולפיו כל המכוניות החדשות שישווקו באירופה החל משנת 2035 יהיו נקיות פליטה, כלומר שיהיו חשמליות או מימניות (וזאת בהנחה שהטכנולוגיה הזאת תתפתח). אך במהלך החודשים האחרונים התגלעו חילוקי דעות בנושא לאחר שגרמניה, איטליה ומדינות נוספות הודיעו על הקמת "גוש חוסם" שיתנגד ליישום ההחלטה. שיקוליהן, כך ניכר, אינם נוגעים רק לאוויר נקי אלא גם לתמיכה ביצרני הרכב אשר פועלים בשטחיהן. האחרונים מתמודדים בימים אלו עם פיטורי עובדים מסיביים בשל המעבר לרכב חשמלי, שלא לדבר על הכרה גוברת והולכת בעובדה שחומרי הגלם לייצור הרכבים החשמליים רק מתייקרים או הופכים נדירים (פולקסווגן לדוגמה הודיעה ממש לאחרונה על רכישת מכרות כדי לספק את צרכיה למתכות לסוללות).
כעת כאמור מדווחים אמצעי תקשורת באירופה על חתימת הסכם בין גרמניה לאיחוד האירופי שבמסגרתו רכבים אשר פולטים זיהום כן יוכלו להימכר אחרי שנת 2035 בתנאי שיונעו ב-E FUEL, דלק סינתטי. דלק זה, בניגוד לדלק אשר נשאב מבטן האדמה, מיוצר מגז טבעי. הכוונה, יש להדגיש, אינה לרכב מונע בגז.
החלטה זו צפויה להשפיע באופן ניכר בשנים הקרובות על תעשיית הרכב העולמית, לפחות בכל הקשור ברכבים אשר עומדים בתקינה האירופית ומיועדים לשיווק ביבשת. ראשית, חברות האנרגיה יצטרכו להשקיע כעת משאבים ניכרים בהפקת דלק סינתטי. שנית, יצרני הרכב יצטרכו לפתח מנועים מותאמי דלק זה וגם לבצע חישוב מסלול מחדש של תוכניות החישמול שלהם.
בשלב הראשון הזוכים הגדולים מעסקה כזו בטווח המידי הם יצרני מכוניות-על כגון למבורגיני ופורשה. מדובר ביצרנים שמחד מייצרים במספרים זעומים, ומאידך כל מורשתם והמוניטין שלהם אשר נבנו על רעש וביצועים תלויים במכוניות אשר שורפות בנזין. בשלבים מאוחרים יותר יצטרכו גם יצרני הרכב העממי לקבל החלטה לאן לכוון משאבי מחקר ופיתוח: לדלק סינתטי או לחשמל.