סגור

למרות בעיית האמינות: המשטרה תפעיל מצלמות המהירות נייחות לפחות עד 2026

דיון במשפט חדש שבוחן את אמינות מכמונת המהירות מסוג א3 חשף כי אחרי שבמשטרה לא היו מרוצים מתוצאות הניסוי שביצע בה הטכניון כגורם מקצועי בלתי תלוי, נקרא נציגו לראש אגף התנועה וקיבל הוראות איך לשנותו כדי לקבל את התוצאות שלהן קיווה

אגף התנועה במשטרה מתכוון להמשיך ולהפעיל את מערכת מצלמות המהירות הנייחות מסוג א3 לפחות עד שנת 2026, למרות בעיית האמינות שלהן. כך עולה מעדותו של סנ"צ רומן ברונשטיין, ראש יחידת א3 באגף בשבוע שעבר בבית המשפט לתעבורה באשדוד. ברונשטיין הוסיף כי לאחר תום החוזה ב-2023 עם חברת מל"ם תים שמפעילה את המצלמות עבור המדינה, בשווי המוערך בכ-30 מיליון שקל לשנה, נשקלת העברת הפעלתן ישירות לידי המשטרה.
המשפט באשדוד מרכז דוחות מהירות שקיבלו תשעה נהגים ונהגות, בניסיון שיזמה המשטרה כדי לקבל את הכשר בית המשפט לאמינות המערכת, שניפקה מאז 2013 מאות אלפי דוחות מהירות לנהגים. המשפט מתנהל בפני השופטת ליאת שמיר הירש על ידי עורכי הדין תומר גונן, כפיר דור, ערן בר אור ויוסי יעקובי.
במהלך עדותו של ברונשטיין נחשפו גילויים חדשים ומטרידים לגבי ניסוי האמינות שערך הטכניון עבור המשטרה עוד במהלך המשפט בעכו, שהוסתר מבית המשפט: למרות שהטכניון היה אמור לשמש כגורם בלתי תלוי לביצוע הניסוי, לאחר שסדרת ניסויים ראשונה חשפה בעיית אמינות סדרתית במערכת ופערים של עד 21.7 קמ"ש בינה לציוד המדידה, התייצבו נציג הטכניון לדיון עם ראש אגף התנועה דאז, דורון ידיד, שנזף בו על אופן ביצוע הניסוי והורה להם לשנותו כדי לקבל את התוצאות שלהן ציפה. אנשי הטכניון צייתו.

1 צפייה בגלריה
מגזין 5.9.2018 מכמונת מהירות ב צומת הולץ ב תל אביב ב צבע אפור ב ניגוד ל מצלמות בכל ה ארץ ש צבועות
מגזין 5.9.2018 מכמונת מהירות ב צומת הולץ ב תל אביב ב צבע אפור ב ניגוד ל מצלמות בכל ה ארץ ש צבועות
מכמונת מהירות בצומת הולץ בתל אביב
(צילום: שאול גולן)
המשפט יצא לדרך לאחר שורת אירועים שהציפו את בעיית חוסר האמינות של המערכת מתוצרת גאטסו ההולנדית. לפני שלוש שנים, במשפט תקדימי קודם שניהל אותו צוות עורכי דין, קבע השופט יעקב בכר כי המשטרה לא הצליחה להוכיח את אמינות המערכת. זאת לאחר שהתברר כי ניסוי לבחינת אמינות למערכת שעליו הסתמכו המשטרה ומכון התקנים מעולם לא התקיים, כי מ"מ מנכ"ל המכון שיקר בפני בית המשפט לגביו, וכי ראש מחלקת תביעות באגף התנועה, נצ"מ שרית פיליפסון, הסתירה מבית המשפט פרטים בנושא, ובהמשך הודחה מתפקידה, וישנה המלצה להעמידה לדין.
עורכי דינם של הנהגים הציגו לבית המשפט באשדוד מסמכים המגלים שבסדרת הניסויים הראשונה למכמונת המהירות הפופולרית התברר כי בהשוואת מדידות המהירות של הא3 לאלה של מכשיר ה-VBOX שבהם השתמשו אנשי הטכניון, התברר כי אם הרכב הנמדד לא נסע במהירות קבועה בזמן הבדיקה, כך שנהגו האיץ או האט, מדד המכמונת המשטרתית מהירות גבוהה משמדד מכשיר הבדיקה.
בדיון שהתקיים ב-10 ביולי 2018 עם ניצב ידיד, נזף ראש האגף בנציג הטכניון, והאשימו כי "הבדיקה התבצעה באופן שגוי ובלי להבין את אופן המדידה של מערכת א3 וכך התקבלו תוצאות שגויות במדידת המהירות בבלימות ובתאוצות".
סנ"צ ברונשטיין האשים בדיון כי מכשיר ה-VBOX מודד מהירות אחידה, בזמן שמערכת הא3, המורכבת משתי לולאות מתכת שהוצבו בכביש, מודדת את המהירות הממוצעת בין שתיהן, וכך אינה מושפעת מבלימה או האצה. לדבריו, כאשר שונה בניסוי אופן הפעלת מכשיר המדידה כך שיחקה את אופן פעולת מכמונת המהירות ההולנדית, היו התוצאות דומות.
למרות זאת בחרה המשטרה להשמיט מהתוצאות הרשמיות את התוצאות שקיבלה מאותו ניסוי, בבדיקת אמינות מדידות מכמונת מהירות נוספת, ה"דבורה", המבוססת על מכ"ם ומותקנת בניידות. זאת למרות שלפי דברי הקצין הושגו תוצאות דומות לאלה שהשיגה ההשוואה לא3: דמיון בנתונים בעת מדידת רכב במהירות קבועה, ופער כאשר מדובר ברכב מאיץ או בולם.
"במקביל לתיקי א3, יש גם תיקים בנושא הדבורה. אמרנו שאנחנו רוצים לראות בשלב ראשוני מה נתוני מכשיר הדבורה מול ה-VBOX שהוא מדויק, ואפשר לתפוס את המטרות בו זמנית. במהירות קבועה ראינו שיש התאמה, ובמהירות משתנה התאמה בין דבורה ל-VBOOX".
מה עשתה המשטרה שגילתה שהמהירות שמודדת מכמונת המהירות שלה לרכב הנע במהירות משתנה אינה חופפת לנתוני מכשיר המדידה - הפסיקה להשתמש בדבורה, הגבילה את השימוש בה, או דרשה הבהרות מהיצרן? לא, החליטה להעלים את הנתונים.
"ראינו שזה לא רלוונטי אז הורדנו את השימוש בדבורה הנוסף ל-VBOX", הודה סנ"צ ברונשטיין. "לא הטרידו אותנו התוצאות ולא המשכנו לחקור אותן כי יצרן הדבורה מדבר על הפעלתו במהירות קבועה וכאן עשינו ניסוי שהוא בניגוד להוראות היצרן, מראש הודענו לטכניון שכל ניסוי שהיה עם הדבורה לא יכלל בניסוי ולא יירשמו התוצאות".
עו"ד תומר גונן אמר אתמול כי, "הרעיון שמשטרת ישראל מזמינה גוף בלתי תלוי לבצע בדיקת אמינות למערכת אכיפה וכשהתוצאות לא יוצאות כפי שהם רוצים מזמן ראש אגף התנועה את אותו גוף בלתי תלוי ונוזף בו בגין אותן תוצאות זה דבר שהוא לא תקין בלשון המעטה, וחבל שהוא נעשה, מערכת אכיפה אסור לה לשגות בצורה כזאת ולכן טוב תעשה המשטרה אם תפסיק את פעולת המערכת שלדעתי מפיקה תוצאות שגויות".