ניתוח
איך המכוניות הסיניות הפכו מהזדמנות לנטל
יצרנים סינים כפו על יבואנים לקחת אלפי מכוניות, והם מגלים עכשיו - בבדיקה זהירה של התחרות - שזה עלול לעלות להם בזיכיון. מרצדס וסמארט כבר מתקרבות לפקיעת רישיון
"היצרנים הסינים כפו על יבואני הרכב לקחת מלאים גדולים של רכבים מעבר לנדרש. והשנה היבואנים מנסים לממש את המלאי גם אם זה במחירי הפסד". כך אמרה השבוע שרית שגב יחזקאלי, בכירה בחטיבה העסקית בבנק הפועלים בכנס "בין תשתית לתשואה" של כלכליסט. בכך ניסתה להצביע על אחת הדרמות המשמעותיות שמתרחשות כיום בענף הרכב הישראל.
אוקטובר 2025 הוא "חודש הגיול הגדול האחרון". במהלך החודשים האחרונים מצאו עצמם יבואני הרכב בליבה של "סערת גיול", גל של רישומים של מכוניות ששנה שלמה חלפה מהיום בו הן יוצרו ועד היום בו הן נמכרו. נתוני החודש כבר מצביעים על מגמה ברורה של האטה משמעותית במכירות, כשבמהלך שלושת השבועות הקודמים קצב הרישומים היה איטי למדי וכלל רק כמה אלפים של מכוניות.
לעת עתה המכונית החשמלית של צ'אנגאן, הדיפאל 7 היא המכונית החשמלית הנמכרת ביותר, אבל בפועל סביר להניח שמדובר בגיולים. כפי שנחשף ב"כלכליסט" המשלוח של צ'אנגאן שכלל לפי הערכות מעל 2,000 מכוניות שיועדו לישראל, יוצר בסין באוקטובר אשתקד ומאז מכירות צ'אנגאן בישראל לא בדיוק התרוממו. במהלך השבוע יתרחשו עוד גיולים של דגמים פופולאריים, רובם חשמליים וכרגיל, אחרי שלושה שבועות של דשדוש, השבוע האחרון של חודש אוקטובר יהיה שבוע "מצוין".
חשוב לציין בהיבט זה שבמהלך השבועות האחרונים יבואני הרכב כבר הבינו שהם נמצאים תחת מעקב ולכן הם נוקטים בשיטות ותכסיסים להסוות את הגיולים: הם רושמים מכוניות על שם עובדים בכירים בחברה, מקדימים את שבוע הגיול כך שהרישום יתרחש בשבוע שלפני סוף החודש ולא לקראת סוף החודש, אבל עובדתית אין מצב בו מאות ישראלים נכנסים לסוכנות ומקבלים בו זמנית את המפתחות של דגמים שהיבואן מתקשה למכור.
ומדוע זהו החודש האחרון של גלי הגיול? בגלל החות'ים: בשנה שעברה מס הקנייה על רכב חשמלי עלה בינואר. לכן יבואני הרכב הכניסו את המכוניות לישראל בדצמבר. אבל כדי להיכנס לישראל בזמן הן היו צריכות לצאת למסע לישראל, הרחק מסביב לנמל אילת ולאיומי החות'ים בחודש נובמבר. משמע הן יוצרו באוקטובר. ואחרי אוקטובר היבואנים פשוט חיכו עם ההזמנות.
ללחץ של יצרני הרכב הסינים על היבואנים יש עוד משמעויות: רוב החוזים מול יצרני הרכב הסינים נחתמו בשנים 2023 ו-2024. חלקם נחתמו לתקופה של שלוש שנים. כשיבואני הרכב סגרו את החוזים, בשוק הרכב הישראלי היתה אופטימיות לגבי רכב סיני, או כפי שציינה שגב-יחזקאלי: "במגמת הרכב החשמלי חל היפוך - יש שינוי, רק 16% מהרכבים היו חשמליים. כלומר הציבור שינה את טעמו ושב לרכב היברידי ולרכב פלאג אין הייבריד". המכוניות החלו להגיע לישראל רק בשנים 2024 ו- 2025 ובענף הרכב נשמעים לא מעט סיפורים על משלחות של סינים שמגיעות לישראל לראות מה קרה למותג שלהם שמכירותיו ירדו ועל ניסיונות היבואנים של מותגים מדשדשים להכניס שותפים.
קשה להתעלם מן העובדה שאצל יצרני הרכב הסינים פשוט לא לוקחים שבויים: אחרי תקופה בה זיכיונות החליפו ידיים וזיכיונות אחרים, כמו במקסוס, פוצלו בין שני יבואנים, הגיעה לישראל תקופת רגיעה. אבל בקרוב יש סיכוי שזו תסתיים וזיכיונות שוב יחליפו ידיים, או שיעלמו.
אבל יותר מהכול, בימים אלה נדרש שוק הרכב להתמודד עם פעילות הממונה על התחרות. ובשל כך לא מעט יבואני רכב בחרו "להצניע פעילות" ולדחות השקות של מותגים חדשים, לעצור יבוא של דגמי ליבה שעלולים להגדיל את נתח השוק שלהם ובמקרים מסוימים דווקא להכריז על השקת דגמים חדשים, גם במחיר של הקמת סוכנויות ארעיות במבנים יבילים. העיקר להוכיח שלמרות בדיקת הממונה על התחרות, להם כבר יש זיכיון וסוכנויות פעילות בישראל.
עובדתית, השבוע אמור לפוג תוקפם של שני זיכיונות יבוא רכב משמעותיים: מרצדס בנץ וסמארט. במשרד התחבורה סירבו לציין האם אלה יחודשו ואם כן לכמה זמן. ואז הגיע דו"ח מבקר המדינה שפורסם בשבוע שעבר. תחת סעיף "היבטים בטיפול הממשלה ביבוא" צוין כי רווחי היבואנים בשנת 2022 הגיעו לחמישה מיליארד שקל, גידול ריאלי של 35% ביחס לשנת 2021. אבל למען האמת הנתונים האלה אינם רלוונטיים. שוק הרכב של 2025 הוא שוק שונה. יש בו הרבה יותר מותגים, הסינים נכנסו והתחרות הרבה יותר קשה. מה שכן משנה הוא המלצות משרד התחבורה לקידום תחרות בענף הרכב אשר מבוססות על המלצות הממונה על התחרות.
ההמלצות ברורות: ליבואן ישיר שמחזיק מעל 10% מהשוק ינתן רק חידוש רישיון בודד של רכבים של קונצרן. כלומר מי שיש לו מעל 10% שוק לא יקבל יותר חידוש רישיון של "חברת אם" של כמה מותגים (לדוגמה קונצרן סטלאנטיס, או קונצרן ג'ילי). הנתונים של משרד התחבורה לא מציינים את פרק הזמן שלפיו יקבע מי מחזיק ב 10% נתח שוק ומעלה. חשוב לציין שהמסקנות האלה טרם אומצו ולמעשה הן גם טרם פורסמו רשמית על ידי הממונה על התחרות – אבל יש כאן בעיה: בחודשים האחרונים יבואני הרכב הגדולים ביצעו עסקאות מכירה של אלפי מכוניות. מדובר בסטוקים ענקיים של מכוניות שנרשמו על ידי משרד התחבורה. כך, קבוצת קרסו יבואנית צ'רי רשמה בחודשים האחרונים מעל 9,000 מכוניות צ'רי FX חשמליות. ייתכן שהציבור לא באמת הסתער על סוכנויות צ'רי ודרש את המכוניות האלה, אלא מדובר בגיולים. אלפי דונגפנג בוקס נרשמו גם הן.
לפי איגוד יבואני הרכב, נכון לספטמבר 2025 לכלמוביל יש מתחילת השנה 20.3% מהשוק. לקרסו יש 15.1% מהשוק. האם הגיולים והלחץ של יצרני הרכב הסינים לקחת מלאים יהפכו בסופו של דבר למה שיפגע ביבואנים מבחינה רגולטורית? רק משרד התחבורה יוכל להכריע.






























