סגור
אקסלנטיקס
אקסלנטיקס (צילום: יצרן)
ניתוח

כך משפיעה בדיקת הריכוזיות על ענף הרכב

בעוד משרד התחבורה מתמהמה וממתין למסקנות רשות התחרות בבדיקת הריכוזיות בענף, היבואנים מקפיאים השקות, מצמצמים פעילות – ונערכים לאפשרות של שינוי דרמטי בזירה המקומית

מכוניות ראשונות של מותג היוקרה הסיני אקסלנטיס הופיעו לראשונה בשבוע שעבר ברשימת הדגמים החדשים שנרשמו לתנועה בישראל. רישום של דגם חדש לתנועה, פירושו שהרכב החדש ירד מהאוניה וקיבל רישוי חוקי ישראלי. לצד המכוניות של אקסלנטיקס יש עוד דגמים מרתקים, למשל הטנדר החשמלי החדש של מקסוס (לפי רישומי משרד התחבורה הוא החל מ-290 אלף שקל - מחיר לא סופי) אבל מה שהיה הכי מעניין ברכבים של אקסלנטיקס הוא היבואנית: אקסלנטים.
היא עוד אחת מחטיבותיה הרבות של צ'רי ובענף הרכב הישראלי הופיעו לא מעט ספקולציות על האם היבואנית תהיה כלמוביל, שמייבאת ארצה את המכוניות של ג'אקו (חלק מצ'רי) או קרסו, שמייבאת ארצה את המכוניות של צ'רי. ובכן: התשובה היא שלא כלמוביל מייבאת ולא קרסו מייבאת. מי שייבאה ארצה את המכוניות של אקסלנטיס היא כלמוביל טרייד אין, שלא צריך להיות אנליסט של ענף הרכב הישראלי כדי להבין מי היא היבואנית ששולטת בה.
אבל כאן יש עוד נקודה מעניינת: כמה ימים לפני שרשימת הדגמים הזאת פורסמה, משרד התחבורה פרסם את רשימת יבואני הרכב הפעילים בישראל ורשימת הזיכיונות שבידיהם. מדובר ברשימה חשובה שמפרטת אילו זיכיונות יש לכל יבואן. ברשימת הזיכיונות הזאת לא הופיע הזיכיון של אקסלנטיקס, לא בידי כלמוביל ולא בידי קרסו. אבל מה שכן מופיע ברשימה הזאת הוא שאכן לכלמוביל טרייד אין יש את הזיכיון לייבא לישראל מכוניות במה שנקרא "יבוא זעיר", כלומר קומץ של מכוניות בלבד שלא באמצעות יבואן רכב ישיר שרוכש את המכוניות מן היצרן - כפי שעושה כלמוביל עצמה כשהיא רוכשת מכוניות ממרצדס, מג'אקו או מיונדאי. בנוסף, לכלמוביל יש עוד זיכיון ליבוא רכב מעניין מאוד ששייך לקבוצת צ'רי: מכוניות אומודה. במהלך השבועות האחרונים המכונית של אומודה בילתה במעבדת תקינה באזור המרכז, כלומר במעבדת רכב מיוחדת שתפקידה הוא לבדוק את התאמתו של הרכב לתנאים בישראל.
מדוע בכלמוביל בחרו לייבא את המכוניות של אקסלנטיס באמצעות חטיבת הטרייד אין? קשה לדעת. ייתכן שמדובר בסיבות טכניות לחלוטין. אחרי הכול, יש בישראל עוד יבואנים שמייבאים לישראל פה ושם מכוניות שאינן ביבוא סדיר. למעשה, אפילו לטסלה יש היתר לייבא מכוניות ביבוא זעיר. אבל מה שמעניין הוא העיתוי בו הדבר מתרחש, שעשוי להיות בעל השפעה ניכרת על הענף, אם וכאשר במשרד התחבורה יוחלט שתהיה לו השפעה על הענף. הכוונה במקרה זה היא לחקירה של הממונה על התחרות של ענף הרכב הישראלי, שבגינה רישיונות היבוא של כמה יבואני רכב גדולים, כולל את כלמוביל וקרסו, לא חודשו לתקופות של יותר משלושה חודשים. רשימת היבואנים שהזיכיונות שלהם לא חודשו לשנים - אלא לחודשים ספורים - כוללת את יבואנית AION, יבואנית מרצדס, יבואנית צ'רי – ונוספות.
גורמים בענף הרכב סיפרו ל"כלכליסט" על פניות מטעם הממונה על התחרות שהתרחשו בשבועות האחרונים, במסגרתן התבקשו יבואני רכב למסור מידע אודות נתחי שוק של דגמים מסוימים, מערכת היחסים שלהם עם היצרן "שלהם" ועוד. מעבר לכך, מתחת לפני השטח כבר ניתן להבחין בהיערכות למצב בו יבואנים מסוימים יצטרכו (אולי) לצמצם פעילות: לקוחות של חלק מהמותגים שהזיכיון שלהם חודש לשלושה חודשים בלבד קיבלו הודעות שמכוניות חדשות יגיעו ארצה כנראה רק בנובמבר (אחרי שהזיכיון יתחדש, בהנחה שיתחדש), מהלכים שיווקיים משמעותיים כגון השקת דגמים חדשים הושמו "על אש קטנה" וכרגע כאמור - בענף הרכב מחכים, אבל משדרים "עסקים כרגיל".

משרד התחבורה: "קודם שרשות התחרות תגיש מסקנות"

מה באמת יקרה כתוצאה מהבדיקה של הממונה על התחרות? עקרונית חשוב לציין שלממונה על התחרות יש יכולת להמליץ למשרד התחבורה מה לעשות – כלומר לאילו יבואני רכב לחדש את הזיכיון. זה הכול. אין לה יכולת לכפות על משרד התחבורה לפעול.
מכיוון שכך, "כלכליסט" פנה אל משרד התחבורה בבקשה לקבל מידע אודות התהליך המתרחש מאחורי הקלעים. במשרד התחבורה אישרו כי אכן מתקיימת בדיקה של הנושא. לפי משרד התחבורה: "משרד התחבורה מקיים בימים אלה התייעצויות עם רשות התחרות בנושא חידוש זיכיונות למספר יבואנים ישירים, בהתאם לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, התשע"ו–2016, ובהתאם להוראות החוק לקידום התחרות ולצמצום הריכוזיות, התשע"ד–2013. נכון לעכשיו אין לוחות זמנים ידועים להגשת מסקנות רשות התחרות. עם סיום הבחינה, נוהגת הרשות לפרסם את חוות דעתה באתר האינטרנט שלה. לאחר קבלת חוות הדעת, משרד התחבורה בוחן לא רק שיקולים תחרותיים, אלא גם שיקולי בטיחות, הגנת שלום הציבור, רציפות ואיכות השירות ללקוחות, וכן הגנת הצרכן".
כלומר, במשרד התחבורה מגלגלים לעת עתה את הכדור אל הממונה על התחרות ומסבירים שקודם כל- שתגיש את מסקנותיה. ואז נראה. עד היום היו למשרד התחבורה לא מעט הזדמנויות להכריז כי יבואני רכב בישראל יצטרכו לוותר על זיכיונות. אבל מדובר בהזדמנויות בלבד, עם מעט מאוד עשייה אפקטיבית. בהערת אגב יצוין שכיום יש בישראל יבואני רכב שיודעים היטב: לשרת התחבורה מירי רגב, שלא נמנעת מלציין כמה היא נלחמת למען התחרות ולמען הורדות מחירים (לעתים ללא כל כיסוי משמעותי), יש כאן הזדמנות "לקחת בעלות" על מהלך שיש לו משמעות צרכנית אדירה, כזה שידרוש מיבואני רכב עם זיכיונות בני עשורים לוותר על הזיכיון.
הבעיה היא שבזמן שיבואני הרכב מצמצמים פעילות בשקט ומתחת לרדאר, ענף הרכב העולמי לא ממש מחכה. יצרני הרכב הסינים מצידם מציגים עוד מותגים חדשים, ועיקר הדגש הוא של קבוצת צ'רי - שמציגה מותגים חדשים כגון ג'טור, אבל לא רק: גם ל-NIO יש מותגים חדשים בדרך וגם ל-GWM, שלא לדבר על הנגזרות השונות של קבוצת ג'ילי. המותגים החדשים האלה מבוססים בחלקם הגדול על טכנולוגיה "מוכחת" של היצרניות הסיניות ולפחות בחלק מהמקרים, אפשר להמר שיהיה מדובר בלהיט מכירות עוד לפני הגעתו. אבל כאמור - כאן קיימת בעיה: בחלק מהמקרים מדובר במותגים שעלולים להכניס יבואנים לפתע למעגל של נתח שוק שיעורר את הממונה על התחרות.
בחלק מהמקרים, ליבואן כבר יש נתח שוק נאה והוא תחת החקירה. מה יעשו היבואנים? ראשית, הם יכולים לייבא את המכוניות תחת שמות מותג קיימים, כלומר במקום שלמכונית יקראו "פרמיום", היא תגיע עם שמו של מותג קיים. אבל כאן יש בעיה שיווקית: אף אחד לא רוצה לרכוש מכונית יוקרה סינית עם סמל עממי. ועוד נקודה חשובה: יבואני הרכב יכולים לייבא ארצה מכוניות שלא דרך יבוא ישיר. למעשה לחלקם (ראה ערך זיקר) יש בכל מקרה זיכיונות יבוא למכוניות שמגיעות ביבוא עקיף. במקרה של יבוא עקיף, לממונה על התחרות לעת עתה אין פתרון. כיצד יבואני הרכב יגיבו למהלך? בשלב זה הם עוד יושבים על הגדר, אבל כאשר סבב הזיכיונות ה"קצרים" יסתיים לקראת סוף אוקטובר, ייתכן שהענף יכנס לסבב לחימה.